Heidi Lundø


Heidi Lundø

Heidi Lundø

Karma: 29 (?)

Forfatter:

2


artikler

1


indlæg

Præsentationsteknik: Et slående godt kursus og 5 gode råd til dig

En blæsende onsdag morgen træder jeg ind i en opgang i hjørnet af en lille baggård på Vesterbrogade og bevæger mig op på 3. sal. Her bliver jeg mødt af blød jazz og duften af nybrygget kaffe. Jeg er trådt ind i LEJLIGHEDEN – lokalet der skal facilitere dagens kursus i præsentationsteknik. Rammerne stemmer godt overens med programmet, der byder op til engagement og overskridelse af et par grænser eller to. Og når man tænker på, at det at tale foran andre af hele 41 % frygtes mere en selve døden, er emnet ganske relevant.

Niels Krøjgaard, der driver sin egen konsulentvirksomhed - The Yes Company – ledte os med et hav af gode cowboytricks gennem dagen, og selvom du ikke var med, skal du ikke snydes for et par stykker. Derfor kommer der her 5 gode råd, som har bidt sig fast i min hukommelse i forlængelse af kurset:

 

1. Eliminer de ting, der kan spænde ben for dig

Forbered dig så godt du kan og hav styr på de praktiske ting omkring det, du skal sige: sørg for en backup på din visuelle præsentation, hav en halspastil i tasken, undersøg lokaliteterne på forhånd osv. Og når alt alligevel går galt...

 
… L-L-L (lad lorten ligge)

 

2. Vær bevidst om, hvor du placerer dig

Vores kropssprog har utrolig stor betydning for, hvordan modtageren opfatter budskabet. Placerer du dig bagved en talerstol, forsvinder over halvdelen af dit kropssprog og gør det fastlåst. Undersøg dit bevægelsesrum: hvor meget plads har du, hvor er projektoren placeret og er der mulighed for at bruge rekvisitter?

 

3. Hav nerve i dit budskab

Lyden kan være i stykker og lyset fra projektoren kan ramme dig i panden, men er der nerve, hjerte og skarphed i dit budskab, skal det hele nok gå. Sørg derfor for at være dig selv, sådan at det du siger virker autentisk – på den måde taler du med folk og ikke til folk (måske ham her kunne lære lidt af det).

 

4. Find rytmen

Find en god rytme, når du taler og bring gerne aktualitet fra din dagligdag og retoriske spørgsmål ind i talestrømmen for at fastholde publikums koncentration. Og vær ikke bange for at holde pauser – de virker langt bedre end et ”øøøøh”.

 

5. Vær enkel i dit visuelle udtryk

Ofte har vi en tendens til at proppe vores powerpoint med tekst og tilfældige billeder for at sikre os, at vi ikke glemmer noget. Men powerpoint er ikke din notesblok, og publikum kan ikke læse og lytte samtidig. Sørg derfor for at gøre det så enkelt og strømlinet som muligt, og suppler selv med de pointer du gerne vil have frem.

 

Disse råd og mange flere tog jeg med hjem. Og da jeg skulle tale foran en forsamling i søndags hørte jeg pludselig mig selv sige ”øøøøh, hvad hedder det nuuu”. Av, bevidsthed er en grum ting men også vejen til at blive en bedre kommunikator.

Giv din stemme

3 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Webredaktør

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

praktikanter

Frist: Hurtigst muligt

Juniorkonsulenter

Frist: 1. november

Communications Specialist

Frist: 31. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.