Gratis digital KOM21

Digital KOM21 (gratis)

OBS! Har du spørgsmål til arrangementet på dagen så skriv til kdag@kforum.dk

Årets store kommunikationskonference KOM21 er desværre aflyst, men vi serverer i stedet 3 timers tempofyldt og inspirerende udpluk fra konferencen. Og ganske gratis. Mød en række af talerne fra KOM21 live 6. maj.

Om eventen


NB: Kurset er afholdt. Se kommende kurser her

Kommunikatørens rolle i 2021: Hvordan holder vi os relevante og centrale?
 
Vi zoomer ind på, hvordan coronakrisen har fungeret som en tryktest for professionel kommunikation generelt.
 
Alt fra valg af kanaler, platforme og interne systemer til interne og eksterne målgrupper, budskaber og nye digitale muligheder er blevet udfordret, men også beriget af utraditionelle kommunikationsløsninger.
 
Hvad kan vi lære af andre faggruppers kommunikation, og hvilke greb, metoder og discipliner skal fungere som kommunikationsafdelingers nye hårde valuta?
 
Kforum og DJ sætter 6. maj til digital KOM21 fokus på, hvordan vi holder os relevante og centrale som kommunikatører.
 
Oplev
Søren Brostrøm, direktør, Sundhedsstyrelsen
Vincent Hendricks, Professor of Formal Philosophy, dr. phil., ph.d., CIBS, Københavns Universitet
Lotte Hansen, direktør i Hansen & Ersbøll Agenda
Astrid Haug, Rådgiver og ekspert i sociale medier, Astrid Haug Bureau
Anders Frandsen, kommunikationsdirektør, Rigspolitiet
 
Vi skal også kåre vinderne af årets Kampagnepris og KOM-prisen. 
 
Dagens vært er: Charlotte Harder, kommunikation- og pressechef, Dansk Journalistforbund

Program

9:00
Velkommen v/ Charlotte Harder, vært og kommunikationschef i Dansk Journalistforbund
Lotte Hansen 
Anders Frandsen 
Årets Kampagnepris 
Søren Brostrøm 
 
10.30
Pause 
 
10.45
Astrid Haug
Årets KOM-pris
Vincent Hendricks
Tak for i dag – vi ses til KOM22 v/ vært Charlotte Harder
 

Talerne
 

K-kunsten at være helt enkel
Søren Brostrøm, direktør, Sundhedsstyrlesen
 
Hvad kan den danske kommunikationsbranche – og særligt frontfigurer i virksomheder – lære af hele Danmarks læges personlige massekommunikation? Vi interviewer Søren Brostrøm live på scenen til KOM21. Vi går i dybden med, hvordan han lykkes med at kommunikere direkte til alle dele af samfundet i vor tids største krise på en måde, så alle forstår budskabet. 
 
Vi spørger til og bliver klogere på:
 
  • Direktørens brug af autenticitet: Hvordan han balancerer mellem at være frontfigur og direktør for Danmarks øverste sundhedsmyndighed og mennesket Søren Brostrøm, når han kommunikerer til hele Danmarks befolkning.
  • Hvordan han er lykkedes med at oversætte og kommunikere kompleks viden og vinde bred opbakning i befolkningen til at løse krisen.
  • Sidst, men ikke mindst giver han os indsigt i alle de ting, der har været ekstra svære; de ting, der ikke er lykkedes, og de erfaringer, han har taget med sig. 
 
2020: Året med systemiske chok
Vincent Hendricks, Professor of Formal Philosophy, dr. phil., ph.d., (CIBS)
 
Mellem corona, Black Lives Matter og #MeToo blev 2020 året, hvor det regnede med globale systemiske chok. Det startede som et lægefagligt anliggende, men gav inden længe økonomiske, politiske, sociale og kulturelle hovedpiner af dimensioner. Det startede som brutal politivold og blev inden længe et valgkampstema i USA og udløste store demonstrationer i Danmark. Det startede som pointering af systemisk forskelsbehandling og gav anledning til konkrete fyringer, interne undersøgelser og offentlige udskamninger. Hvordan manifesterer systemiske chok sig i kommunikation, klima og konspiration? Og hvad har alt dette med kampsportsmesteren Jackie Chan at gøre?
 
 
Tag stilling, og undgå at blive en meningsløs og fej kommunikatør
Lotte Hansen, adm. direktør, Hansen & Ersbøll Agenda
 
Er man stadig en kommunikator, hvis man kan forsvare det meste?
Og kan man dosere informationer og sandheder i passende mængder?
 
Vi står i et etisk vadested, og for første gang i kommunikationens tidsalder må vi som alle andre indse, at man ikke kan være halvt gravid. Heller ikke som kommunikator. Vi bliver verdens mest tarvelige opportunistiske kolleger, rådgivere og samfundsborgere, hvis vi ikke netop nu stopper med at tro, at man kan spænde os for enhver vogn, og så får vi den både til at skinne og køre stærkt.
 
Lotte Hansen mener, at branchen bør finde et etisk ståsted, hvis vi vil undgå at gøre os selv meningsløse. Men hvordan leverer vi mening? Vi kunne begynde at stå for noget selv. Hvordan kan vi som branche bidrage til mere bæredygtighed og lige muligheder for alle mennesker?
 
Alle verdens store ledere tager i dag aktivt stilling til verden omkring dem, og som kommunikatører gælder det om at komme ind, hvor topledelsen er. Vi skal turde fortælle chefen, hvilket forslag der giver flest kunder eller penge på den korte bane, men vi skal også have modet til at foreslå den kommunikationshandling, der giver størst positiv impact på verden omkring os. Det kræver to ting: At vi ved, hvordan man måler det, og at vi tør sige det.
 
Lotte Hansen kommer også med konkrete eksempler på, hvad vi skal gøre mere og mindre af, så vi tager strategien tilbage og er med til at forandre verden.
 
Kan man kommunikere sig ud af fake news og konspirationer? 
Astrid Haug, Rådgiver og ekspert i sociale medier, Astrid Haug Bureau
 
Fake news og konspirationer spreder sig lynhurtigt på sociale medier. Det har vi set i forbindelse med præsidentvalget i USA, og vi ser det i Danmark ift. fx vaccinedebatten og fødevareområdet. Der har altid været konspirationer, men mængden og hastigheden, hvormed de spreder sig, er taget til. Samtidig har flere virksomheder og organisationer oplevet shitstorms som følge af en ganske ubetydelig sag eller misforståelse eller misinformation. Et ord, et billede og pludselig har man hele internettet imod sig. 
Kan man bekæmpe fake news med med fakta? Eller må man tage samme midler i brug som dem, der spreder det? Og hvordan kommer man bedst ud af en shitstorm baseret på misinformation? 
 
Hvordan kombinerer du autoritet med et glimt i øjet?
Anders Frandsen, kommunikationsdirektør, Rigspolitiet 
 
Hvordan sikrer man en ensartet tone of voice som Danmarks mest medieeksponerede myndighed? Kommunikationsdirektøren for Rigspolitiet, Anders Frandsen, tager os med ind i maskinrummet, når Politiet kommunikerer med og til borgere og presse på de sociale medier.
Det har været et hektisk år, hvor Rigspolitiet har haft den styrende og koordinerende kommunikationsopgave i kampen mod corona. Vi skal høre, hvordan de har håndteret denne vanskelige kommunikation. Men også, hvordan Politiet bruger hverdagens små finuligheder til at få borgerne til at trække på smilebåndet.
Hvordan formår Politiet at have samme stemme med så mange ansatte bag tasterne? Hvornår taler Rigspolitiet, og hvornår er det den enkelte politikreds, der er talerør? Anders fortæller både om succesen bag deres kommunikationsstrategi og om, når det ikke er gået som planlagt.

Mød

Søren Brostrøm
Direktør
Sundhedsstyrelsen
Lotte Hansen
Adm. direktør, Hansen & Ersbøll Agenda
Anders Frandsen
Kommunikationsdirektør
Rigspolitiet
Vincent Hendricks
Professor of Formal Philosophy, dr. phil., PhD, (CIBS)
Astrid Haug
Rådgiver og ekspert i sociale medier
Astrid Haug Bureau

Praktisk

Hvornår?
Torsdag 6. maj, kl. 9-12
 
Hvor?
Digital KOM21 afvikles i Zoom.us. Mere info og personligt link følger, når vi nærmer os.

Hvad koster det?
Deltagelse er gratis, men kræver tilmelding.

Hvordan melder jeg mig til digital KOM21?
Tilmeld dig ved at udfylde felterne her. 
Ved tilmelding accepterer du at modtage information om fremtidige KOM-konferencer samt nyhedsmail fra Kforum og Dansk Journalistforbund. Du kan til enhver tid afmelde dig, hvis du ikke finder det relevant.
14979 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Dato:
Torsdag 6. maj 2021
Tidspunkt:
9.00-12.00
Sted:
Digitalt på Zoom.us
Pris pr. deltager:
0 (ekskl. moms)

Kontakt

Mød

Søren Brostrøm
Direktør
Sundhedsstyrelsen
Lotte Hansen
Adm. direktør, Hansen & Ersbøll Agenda
Anders Frandsen
Kommunikationsdirektør
Rigspolitiet
Vincent Hendricks
Professor of Formal Philosophy, dr. phil., PhD, (CIBS)
Astrid Haug
Rådgiver og ekspert i sociale medier
Astrid Haug Bureau

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.