Christian Brodersen


Christian Brodersen

Christian Brodersen

Karma: 0 (?)

Public-Relations
 

De fleste virksomheder og organisationer afsætter ressourcer i en eller anden grad til PR. Det kan være ualmindeligt svært at måle på, hvilke effekter ens PR-indsats har afledt, men ikke desto mindre, er der relativt bred enighed om, at en effektiv PR-indsats kan give stor værdi.

PR defineres som den indsats en virksomhed, organisation, institution gør for at informere offentligheden om sig selv og derigennem påvirke sit omdømme.

PR arbejde indebærer, at man prøver at fylde mere hos forskellige relevante medier. Dette kan være alt fra trykte aviser og digitale medier til blogs. Man kan ikke sige at PR er en direkte salgs-indsats, men derimod en indirekte én af slagsen.

Det ønskede resultat af en PR-indsats er ofte, at kendskabsgraden til ens virksomhed eller organisation stiger, og at offentligheden får en mere positiv opfattelse af virksomhedens profil.

Fag- og nyhedsmagasiner når ofte ud til utroligt mange relevante læsere, hvorfor omtale hos disse er enormt attraktivt. Spalteplads hos denne slags medier sker som oftest i redaktionel form, hvorfor læserne ikke vil opfatte dem som reklame eller annoncering.

Dette gør, at læserne har større interesse og tillid til de materialer, de læser.

Kunsten at komme i medierne

En effektiv PR-indsats kræver i høj grad de rette kompetencer og erfaring. Har man ikke den nødvendige erfaring eller viden, kan det være overordentligt svært at formulere og spotte de historier, medierne vil bide på.

Hvis man skal have en historie i medierne, er det en kæmpe fordel at kende til de fem nyhedskriterier. Jo flere nyhedskriterier din historie indeholder, jo større er sandsynligheden for, at et medie publicerer historien.

De fem nyhedskriterier lyder som følgende:

  1. Væsentlighed
    Det er enormt vigtigt, at den historie, du prøvet at få i medierne er væsentlig for de tiltænkte læsere. Dette indebærer, at historie enten skal være lidt relevant for en bred vifte af læsere, eller meget relevant for en lille gruppe af læsere.

    Herudover skal historien naturligvis også være relevant for det medie, du ønsker at blive publiceret i.
     
  2. Identifikation
    Modtageren, altså læseren af historien, skal kunne identificere sig med historien i en eller anden grad.
     
  3. Sensation
    Historien skal indeholde et element af overraskelse eller nyhed. Det skal altså ikke være noget, der sker hver dag. Dette er sindssygt vigtigt, hvis modtageren skal finde historien interessant.
     
  4. Aktualitet
    Indholdet og budskabet i din historie skal være aktuel. Historiens indhold skal altså beskrive noget, der foregår her og nu.
     
  5. Konflikt
    Hvis historien indeholder en form for konflikt, vil den nærmest pr. automatik blive mere interessant for modtagerne. Vi mennesker finder altid en konflikt, nærmest ligegyldigt størrelsen på denne, ekstra interessant.

Målret din indsats efter de rigtige medier

Det kan måske virke unødvendigt at nævne, men såfremt man ikke skulle være klar over det, så er det sindssygt vigtigt at gå efter medier, der henvender sig til den målgruppe, du ønsker at blive eksponeret imod.

Mange glemmer dog dette, når de eksekverer deres PR-indsats. Man kommer ofte til at gå efter en meget bred vifte af medier, hvilket mindsker effekten af arbejdet.

Vil man for eksempel sælge blækpatroner til erhvervslivet, giver det god mening at blive omtalt i medier, der henvender sig til forskellige erhvervsdrivende. Omvendt giver det ikke den store mening at henvende sig igennem Ældresagen, da størstedelen af læserne ikke er aktive på arbejdsmarkedet længere.

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

45 JOB

Kommunikationsansvarlig

Se alle job Indryk job

Job

Praktikant

Frist: Hurtigst muligt.

Kommunikationsansvarlig

Frist: 5. juni

Webkonsulent

Frist: 29. maj kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.