Christian Betting


Christian Betting

Christian Betting

Karma: 0 (?)

Christian Betting: den grønne branding
Branding er blevet et nøgleord i erhvervsverdenen. Det er sådan set ikke noget nyt. Lige siden virksomheder fandt ud af, at det ikke kun var produktbranding, der var interessant, men i lige så høj grad virksomhedens identitet, har fokusset været stigende. I en verden, hvor forbrugere bliver mere kræsne og krævende, giver det god mening at brande virksomhedens kerneværdier. Inden for de senere år har fokus særligt været dedikeret til ét område. Nemlig grøn branding. Det hænger uden tvivl sammen med den politiske og globale miljøramme, som naturligt også har sneget sig ind i en forbruger-kontekst. Ifølge Christian Betting er det vigtigt at redegøre for virksomhedens CSR-tiltag – særligt de grønne. Men det skal også være autentisk.
 

Kerneværdier eller overfladeværdier?

CSR-politikker har indflydelse på hele virksomhedens drift. Derfor bør tiltagene også komme helt oppe fra et ledelsesniveau. Og måske vigtigst af alt, ifølge Christian Betting, virksomhederne skal følge tiltagene. Og her kommer spørgsmålet om kerneværdier eller overfladeværdier. Hvis virksomheden reelt implementerer og dyrker de grønne tiltag, så kan det betegnes som en grundlæggende værdi for måden, der køres forretning på. Er det derimod blot et branding-værktøj til at virke mere attraktiv udadtil og sende de rigtige signaler til forbrugerne, så er der i højere grad tale om overfladeværdier. Og de kan være farlige.
 
Hvis der er ikke er tale om reelle værdier, er der også risiko, for at forbrugerne gennemskuer det. Det kan ende ud i en decideret shitstorm, som kan vise sig at blive langt værre.
 

Christian Betting ser mange fordele ved at adoptere en mere grøn profil

Christian Betting ser ikke grund til, hvorfor man ikke skulle adoptere og implementere et grønt forretningskoncept. Det kan både have direkte og indirekte fordele, og så er der selvfølgelig den uundgåelige faktor, at det er etisk langt mere ansvarligt.
 
Hvis man som virksomhed investerer i grønne tiltag, kan det føre til direkte besparelser på for eksempel energiregningen. Afhængig af hvilket område du investerer i selvfølgelig. Derudover har det en indirekte værdi i form af brandingen. Hvis du som virksomhed formår at kommunikere dine grønne værdier godt nok ud eksternt, vil din brandværdi sandsynligvis også stige. Og jo større og bedre brandværdi, jo større chance er der for, at du bliver valgt fremfor dine konkurrenter. Deraf den indirekte værdi. Er der tale om reelle tiltag, kan du samtidigt proaktivt sikre dig mod eksempelvis greenwashing-beskyldninger.  

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

44 JOB

Digital Kommunikation

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Projektleder

Frist: 10. august

Digital fundraiser

Frist: 16. august

Presserådgiver

Frist: 18. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.