Cecilie Brandt


Cecilie Brandt

Cecilie Brandt

Karma: 0 (?)

Når kommunikation er i øjenhøjde

I min tid som studerende har jeg løbende snuset til erhvervslivet. Det blev hurtigt tydeligt for mig, at det “univers” og den kommunikation man har på Universitetet ikke altid kan forenes med den virkelighed, man møder i erhvervslivet. Jeg tænker specielt på, hvordan kunsten er at kommunikere i øjenhøjde, og dermed også bruge et sprog som er til at forstå for modtageren. Med andre ord - man skal kende sit publikum. Det samme gælder, når man på tværs af brancher skal skrive tekster, blogindlæg, debatindlæg m.m.

Kend dit publikum

Der sker noget helt specielt, når tekster er i øjenhøjde og teksterne rent faktisk skrives til publikummet. Der er langt større sandsynlighed for, at man formår at vække genklang hos modtageren, og at læseren faktisk læser det, man skriver. Endnu mere vigtigt så øges chancerne også for, at ens publikum foretager sig noget efter ens indlæg er læst - hvad end det er at skrive en kommentar, læse videre på ens hjemmeside, omtale ens produkt eller henvende sig ift. en ydelse.

Som tekstforfatter falder jeg oftest pladask for tekster, som formår at ramme en chargon, som er kendetegnet for den målgruppe, som man arbejder med. Det amerikanske Frank Body er et glimrende eksempel på dette. Kort opsummeret så laver Frank Body skønhedsprodukter på kaffegrums. I mit perspektiv er der flere ting, som gør deres tekstarbejde virkelig stærkt. Sproget er humoristisk, deres metaforer er spot on, og de drager læserne helt tæt på dem. De har en rød tråd, som er meget tydelig i al deres kommunikation. Gennem deres tekster er det f.eks. “Frank” som kommunikerer til sine “babes” (kunderne). Herunder kan man se, hvordan de præsenterer historien bag deres produkt, samt hvor deres produkter adskiller sig fra andre skønhedsprodukter.
 
 
 
 
 
Uden at indlægget her skal handle om brugen af sociale medier, så er det alligevel et must at kommentere på denne platform. Udover at Frank Body kommunikerer i fuld øjenhøjde med deres publikum, så er de personlige og exceptionelle til at interagere med deres følgere. Et eksempel er dette opslag på deres instagram: https://www.instagram.com/p/BrS8lothlXP/. De er utrolig gennemførte i det sprog, som de bruger - selv på de sociale medier.


Når det kommer til et andet interessant firma ift. kommunikation i øjenhøjde, så er Psykolog Emil Rask værd at inddrage. Emil er børnepsykolog, kursus- og foredragsholder og deler jævnligt gode råd med forældre ift. hvordan man tackler angst, selvværd, skilsmisse m.m.

Der er flere niveauer i, hvad der gør Emils kommunikation interessant at kigge på. Hvad end det er i et indslag til DR Ultra Nyt, hans blogindlæg om angst, selvværd eller hans foredrag om angst, så taler han i øjenhøjde, og han giver håndgribelige råd. F.eks. som i uddraget herunder, hvor emnet er: “Styrer bekymringer dit eller dit barns liv?”:
 


Dét som gør Emils budskaber håndgribelige er bl.a., at han bruger metaforer, som billedliggør de oplevelser børn kan have. Det er for det første med til at hjælpe forældrene med, hvad de selv kan tænke over, når de hjælper deres børn. For det andet så bliver de også hjulpet med nye måder, at snakke om barnets udfordringer på.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

35 JOB

Dialog Specialist

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.