Cecilie Brandt


Cecilie Brandt

Cecilie Brandt

Karma: 0 (?)

Fremstår online lån mere attraktive pga. låneudbydernes kommunikation?
Det er lige før, at man skal træde lige så varsomt omkring at debattere online lån, som man skal med politik og børneopdragelse. På den ene side kan man have en holdning til det etiske aspekt i, hvordan man kommunikerer og markedsfører kviklån, forbrugslån, mobillån osv. På den anden side kan man stille spørgsmål omkring det personlige ansvar ift. at sætte sig ind i de lån, man tager.
 
Tilbage i 2018 lavede TrygFonden og Forbrugerrådet Tænk en undersøgelse ift. forbrugslån. Denne undersøgelse viste, at hver fjerde dansker i alderen 18-30 har optaget et forbrugslån. Som udgangspunkt blev det ikke problematiseret, at der optages lån. Udfordringen var i stedet en stigende tendens til, at lånene ikke kunne betales tilbage igen. Mange af lånene blev nemlig taget for at finansiere regninger og forbrug, som de unge desværre også havde svært ved at betale tilbage på.
 


 

Der er flere faktorer, som kan påvirke den tendens. For det første er det blevet mere tilgængeligt at kunne optage lån - mange kan optage lånene hjemmefra og fra deres mobiler. For det andet er behandlingstiden oftest væsentligt hurtigere på online lån sammenlignet med traditionelle lån i banken. For det tredje er kommunikationen omkring online lån oftest præget af, at det er let og hurtigt at låne penge.  

Den sidste pointe - netop kommunikationen omkring lån har også været et emne til debat. Lad os dykke mere ned i det.
 

Retorikken omkring online lån

Kristeligt Dagblad bragte i december 2018 en artikel, hvor de havde fokus på det etiske ansvar der følger med, når man arbejder i en branche som lånebranchen. Ifølge professor Steen Hildebrandt medfører kombinationen af de nemme lånemuligheder og markedsføringen omkring lån, at folk havner i gæld.

I marts i 2018 bragte DR artiklen “Unge skyldnere hænger fast i gældsregister ”. Her udtalte Thomas Christiansen fra Den Sociale Retshjælp, hvordan mange af de unge han møder ikke kan gennemskue, hvad de reelle omkostninger er ved bl.a. kviklån. Ifølge Thomas Christiansen lokkes forbrugerne gennem virksomhedernes annoncering omkring kviklån, som er lette at optage.

Det skal siges, at man på langt de fleste lånesider finder mange vejledninger omkring det at låne penge. På sammenligningssiden Laantildig finder man f.eks. lånebegreber, vejledninger omkring hvad man skal være opmærksom på ved et lån online, og gode råd til budgetlægning og om det overhovedet kan svare sig at tage et lån.

Omvendt ser man også tydeligt i Googles søgeresultater, at lånevirksomhederne kender deres målgruppe.
 

Kommunikationen indenfor lånebranchen viser tydeligt, at de kender deres målgruppe:
 

               
 

En hurtig Google søgning ift. kviklån og forbrugslån viser, at der kommunikeres meget tydeligt til de behov, som folk der ønsker flere penge har. Nogle eksempler er: “Kviklån på 2 min.”, “Udbetaling på 30 min.”, “Lån penge trods RKI”, “Lån trods RKI i dag”.  
 
Eksemplerne viser, at man slår på tilgængeligheden af lån online - både ift. tid og den økonomi man nu engang måtte have.
 
Om man vil det eller ej, så er lånebranchen naturligvis en forretning på lige fod med alle andre. De er bundlinje orienterede, og har spottet et hul i markedet, hvor der er en stor efterspørgsel. Spørgsmålet er dog, om man i brancher som disse har større etiske forpligtelser ift. den kommunikationsstrategi man lægger? Noget kunne nemlig tyde på, at måden der kommunikeres på gør lånene mere tilgængelige og måske endda mere attraktive.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

60 JOB

Intern

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: 26. september

Campaigner

Frist: 26. september

Studentermedhjælper

Frist: 4. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.