You The Media

Har du fået afvist pressemeddelelser, læserbreve, kommentarer til en hjemmeside eller et forslag til en kronik? Eller har du selv været med til at nedprioritere vigtige stofområder til fordel for kongerøgelse og sport på et toneangivende medie? Så er der ifølge Dan Gillmors nye bog ”We the media” nye tider på vej. Bogen handler om alle de nye teknologier, som muliggør, at læserne tager ordet - uden at spørge pænt på redaktionerne først.

Weblogs?,Wiki?, RSS-feeds?
Dan Gillmor er en anerkendt teknologi-journalist ved San Jose Mercury News, men han er ikke nørd. Han skriver farverigt og spændende og introducerer teknologien uden for mange fremmedord. Hvad er det særlige ved weblogs? Hvad er en wiki? Hvorfor skal vi nu holde øje med RSS-feeds? Hvilken indflydelse kan SMS-tjenester få på mediebilledet? Bogen er således en god hjælp for alle, der ikke lige har fulgt med i den teknologiske udvikling – og som har brug for hurtig opdatering på de nye publiceringsmuligheder!

You The Media
Bogen er naturligt nok fyldt med allerede kendte eksempler på internettets magt. Mange af de mest skræmmende billeder fra 11. september var netop fra ”læsere”, som stod på Manhattan med et videokamera ved et tilfælde og som dokumenterede øjeblikket skarpt og umiddelbart. De mest gribende beretninger kunne man læse på weblogs, som beskrev den ufiltrerede personlige oplevelse af terrorangrebet. Instapundit.com er et eksempel på en weblog, som blev kendt og udbredt, blandt andet fordi forfatteren indtrængende advarede mod generaliseringer mod muslimer efter angrebet.

Dean
Howard Dean, der forsøgte at blive demokraternes spidskandidat til præsidentposten er også med. Dan Gillmor redegør for, hvordan Deans kampagne samlede penge ind via nettet, skrev weblogs og brugte meetup.com (en gratis tjeneste på nettet, som gør det muligt for folk med fælles interesser at mødes fysisk) til at samle frivillige i hobetal.

Made In The U.S.A.
Bogen er amerikansk. Derovre er alting som bekendt meget større. Mange af eksemplerne er da heller ikke lige til at overføre på danske forhold. Hvilke medier huser gode danske weblogs – og samler i tusindvis af læsere? Hvor finder man de danske debatfora, der via læserdeltagelse bringer ”afsløringer” med lokale eller bare andre vinkler end de traditionelle medier?

11/9 plus Moblogs
Når der alligevel er god grund til at samle bogen op, så er det fordi, den giver input til, hvor vi er på vej hen? Hvad er implikationerne med den eksisterende teknologi? Hvad kan vi forvente os, når teknologien udbygges? I dag er publiceringsmulighederne i vid udstrækning begrænset til tekst, men snart åbnes der for billeder, video og lyd i hidtil usete mængder. Hvordan ville verden mon have set ud, hvis de mennesker, der var fanget i World Trade Center den 11. september, også havde sendt billeder ud via deres mobiltelefoner?

Flix + ohmynews.com
Der er også eksempler med fra verden udenfor USA. Den sydkoreanske netavis ohmynews.com skrives hovedsageligt af læserne. (Det danske modstykke hedder flix.dk). Ohmynews har 25.000 læsere, der er registreret som reportere og 16.000 har allerede fået bragt et indlæg. Dagligt bringes ca. 200 nyheder, som er skrevet af læserne. Avisen har stor politisk indflydelse i landet og valget af den nye præsident i Sydkorea tilskrives blandt andet avisens dækning. Avisens grundlægger Oh Yeon Ho har netop udgivet en bog (på koreansk) om de første 4 år med mediet.

We The Media
I følge Dan Gillmor er der i bund og grund tale om en positiv udvikling. Nyheder og historier som bliver til i tæt samarbejde med læserne, bliver både mere sandfærdige og bedre belyst. Læserne er nemlig altid klogere end journalisterne. Læserne er flere, de er bedre uddannet og de har adgang til flere lokale og mere specifikke informationer. Journalister og traditionelle medier forsvinder ikke. Der er brug for sortering og troværdighed. Men forhåbentligt bliver medierne klogere, når læserne inddrages.

Det offentlige privatliv
Bogen behandler også problemer som affødes af læserstyrede medier. Hvad sker der, når privatlivets fred forsvinder? Når alle kan fotografere og offentliggøre alt, hvad de ser? Hvordan undgår vi, at udviklingen bremses af juridiske tvister om ophavsret, når underholdningsindustrien i krampagtigt parløb med lovgivere forsøger at opretholde fuld kontrol med såvel indhold som medier? Hvad sker der, når læsere uden noget meningsfuldt på hjerte og uden debatkultur, ødelægger og hærger dialogen i de nye medier? Der er ikke svar på alt, men der rejses mange gode diskussioner – og scenarierne er relevante, hvad enten man er teknologioptimist – eller pessimist!

P2P og open source som samarbejdsprincip
Dan Gillmor spiser i øvrigt gladelig sin egen medicin. Bogen er blevet til i tæt samarbejde med læserne af hans weblog (listen med deres navne fylder halvanden side bagerst i bogen). Han annoncerer også ofte et muligt emne for en kommende klumme i sin weblog. Så skriver han en – efter eget udsagn – langt bedre klumme efter at have fået god og værdifuld feedback fra læserne. I bogen opfordrer han alle fremtidens kommunikatører (både på traditionelle medier og i virksomheder og PR-afdelinger) til at lytte til læserne, når de tager ordet – og til at udnytte de nye muligheder for dialog til i fællesskab med læserne at skabe bedre, mere interessante og mere veldokumenterede historier i de nye medier. Så spids pennen og lav dit eget medie. Eller spids ører– måske prøver dine læsere allerede at sige noget?








Links:
www.dangillmor.com

http://wethemedia.oreilly.com/

(download bogen her)

Læs også Dan Gillmors definition af en weblog er – og se, hvilke weblogs han selv læser:
http://www.siliconvalley.com/mld/siliconvalley/business/columnists/dan_gillmor/ejournal/2529085.htm

DONA og IT-Universitetet har tirsdag d. 14. september et arrangement med Dan Gillmor på IT-Universitetet i København. Læs mere om arrangementet og tilmeld dig her: http://vertikal.dk/donasystem/dona-klub.htm?a=12


Relaterede artikler

Wealth of information = poverty of attention - A simplified explanation of the black hole phenomenon is a massive star collapsing under its own gravitational pressure...
Open Source Democracy - The use of the internet by supporters of Democrat candidate Howard Dean is an example of the way online communications ...
Castells: The Internet Galaxy - Den spanske sociolog Manuel Castells er om nogen blevet internettets akademiske ikon. Alle internet guruernes guru. "The...
Open Source som ledelsesprincip - Open Source er mere end et computerprogram. Det er en metode til at producere hvad som helst. Et universelt princip for ...
Deanspace og P2Politik - Kommunikationsforum fortæller historien om Dean og Internettet, og udpeger mulighederne for at lære af de enestående lan...
Kaffepausen der varede i tre dage - Når nu det er i konferencernes kaffepauser, at samtalen flyder bedst, hvorfor så ikke skabe en ‘open space café’ til kaf...
BLOG OFF – BLOG ON - BLOG - 90 % af alle weblogs er ligegyldige. Weblogs er prætentiøse. Blog-fællesskabet er en illusion. Weblogs er netmediernes l...
Corporate branding: not JUST a company - Consider UK-based Virgin, whose unifying vision is that of being the quintessential challenger brand. Across the compan...
Flix – fra folk som kan skrive til folk som kan skrive - Mission er open source journalism for alvor og alle. Midlet er den første webavis, der helt og holdent skrives af læser...
Farvel til forbrugeren - - sig goddag til brugeren. Design af hverdagens brugsting står overfor en nyorientering. Brugerorienteret design breder ...
Ild i ræven - Browserkrigen er brudt ud igen. Denne gang står kampen mellem Microsoft og Mozilla, og våbnene er henholdsvis Internet ...
The election will not be televised - Græsroden på Internettet skal vækkes gennem fysiske møder med andre, hvis den politiske kampagne skal lykkes og fornyes....
Tips og trick fra den amerikanske valgkamp - New York er en fantastisk by. For hvilket andet sted i verden kan man inden et valg så tydeligt aflæse politisk stilling...
Entusiasternes revolution - Everyone needs a hobby and government should invest in leisure activities to encourage community cohesion, says new thin...
I søstjernens tegn - Ny bog slår på trommer for, at decentralisering ofte er et langt bedre alternativ til centralisering. Det viser naturens...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

39 JOB

Kommunikations- og kampagnechef

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Communications Specialist

Frist: 10. december kl. 12.00

COMMUNICATION MANAGER

Frist: 8. december

Kommunikations- og kampagnechef

Frist: 27. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.