Wonderful Copenhagen på Instagram
Når historiefortællingen bliver INSTA

Skrevet af

Thomas Høyrup Christensen

1 artikler

0 indlæg

For Wonderful Copenhagen har Instagram været en simpel og effektiv måde at fortælle nye visuelle historier om destinationen København. På samme tid har det været en organisatorisk øvelse i at skabe værdi i et meget interesse-specifikt community – med stor visuel gennemslagskraft. Det handler om at slippe kontrollen og turde arbejde på community’ets præmisser.
”Facebook tjekker jeg 3-4 gange om dagen, men Instagram tjekker jeg hele tiden …”
 
Ovenstående hørte jeg i toget forleden, og det er nok en følelse, mange af os har. Instagram er nemlig den ultimative app til at snacke sig igennem små, hurtige fortællinger fra venner, bekendte, kolleger og kendisser. Vi føler, at vi ser verden ufiltreret gennem andres øjne. Det er her og nu – det er INSTA. Men ét er brugen af Instagram som privatperson, et andet er brugen som organisation eller virksomhed.
 
Instagram folder Københavns historier ud
I en verden, hvor Facebook kan bruges til alverdens ting som for eksempel konkurrencer, push og dialog, er Instagram en lidt anden størrelse. Udgangspunktet for os i Wonderful Copenhagen er, at Instagram netop er en fotodelings-app. Det betyder, at det er den kreative tilgang til fotografering, der er i højsædet for størstedelen af brugerne.
 
Vores primære mål med Instagram er at fortælle visuelle historier om København. Hovedfokus er ikke på Havfruen og Rosenborg, men på de steder, vi som københavnere sætter pris på i vores hverdag – for eksempel Søndermarken i efteråret eller en cykeltur på Superkilen på Nørrebro.
 
Vi forsøger at inspirere vores følgere til at hash-tagge og tage billeder, der understøtter Wonderful Copenhagens kernefortællinger om for eksempel arkitektur, gastronomi eller København som cykelby. Billederne bliver integreret på vores turistsite visitcopenhagen.com, men også på vores eventsites som for eksempel copenhagencooking.dk eller kmdironmancopenhagen.com/social.
 
Tre billeder fra @visitcopenhagen-profilen fra tre af vores kernefortællinger: #cpharchitecture, #copenhagencooking og #bikecph
 
Eksempel på brugerskabte billeder på visitcopenhagen.com fra Instagram, hashtagget med #bikecph
 
Eksempel på brug af brugerskabte Instagram-billeder på copenhagencooking.dk
 
Som organisation eller virksomhed kan den ufiltrerede insta-kommunikation synes svær, når man er vant til at have fuld kontrol, planlægge, koordinere og læse korrektur på tekst og billeder, indtil man er helt sikker på, at det stemmer overens med værdier og kernebudskaber. Men som organisation eller virksomhed kan man sagtens få en visuel dialog og fortælling i gang ved at slippe kontrollen. Vi har siden marts 2013 prøvet at udfordre Instagram som medie. Her er seks ting, vi har lært:
 
 
Seks Instagram-råd  
 
Kom op af stolen og find et koncept, der holder
Det er slut med at sidde på vores flade og tro at sociale medier kun er noget, der foregår ved et skrivebord og i et excelark. Tiden er løbet fra billeder af fredagskager og fejringer af vundne bureauudbud. Regnfrakkefirmaet Rains @rainsofficial har fundet et skarpt koncept og hylder regnvejret gennem #puddleshot-tagget og giver os en visuel oplevelse med direkte kobling til deres produkt.    
 
Fotos fra @rainsofficial af @kennethnguyen
 
Vær Insta!
Årstiderne skifter, solen går op og ned. Vi prøver på @visitcopenhagen at fortælle historien om København her og nu. Når den første sne falder over byen og alle poster billeder, eller der er Ironman i byen, vil vi også være en del af den fælles oplevelse og fortælle historien fra vores vinkel. Det er for os den vigtigste måde at inspirere på og gå i dialog med andre Instagrammers.  
 
Fotos fra @kmdironmancopenhagen. Billedet til venstre af Kronprinsen blev kryds-postet på KMD Ironmans Facebook-side og opnåede over 20.000 likes og shares. Instagram er for mange af os en vigtig kanal at følge en live-dækning af et event på. Hashtagget er lejerbålet, vi alle mødes om. I dette tilfælde #kmdironmancopenhagen
 
Æstetikken i højsædet
Instagram er en foto-app, og der er ingen, der gider at se på et middelmådigt billede. Vær ærlig – har I kompetencerne til at tage billeder, der er ud over det sædvanlige?
 
Tre eksempler på billeder fra @visitcopenhagen, hvor æstetikken er vægtet højt – alle billeder er redigeret med VSCOcam
 
Slip kontrollen
I april valgte vi at udlåne vores konto i syv uger. Syv udvalgte personer sagde ja til i en uge ad gangen at lege officiel turistformidler via vores Instagram-profil. Udover at det gav en masse følgere og et signal til omverdenen om, at vi er klar til at lege, har det også givet os inspiration til at kigge på vores kommunikation fra en ny vinkel. Det har været sundt at slippe roret og lade andre formidle det, der for os nogle gange bliver rutiner og dagligdag.  
 
Billeder fra vores syv ugers takeover af @visitcopenhagen-profilen. Historier og æstetik, der heldigvis ligger lagt fra den normale opfattelse af, hvordan en officiel turistorganisation kommunikerer. Fotos af: @cirkeline, @sondergaard og @biamadsen
 
Stop konkurrenceræset
Hold fokus på det at fortælle en historie om et produkt, en begivenhed eller et geografisk sted. @danisharchitecturecentre gjorde det effektivt med deres #havnenerdin-kampagne, hvor havnen blev det sociale objekt for fortællingen om, hvordan Københavnerne bruger Københavns Havn. Selv om der var en iPhone på højkant, var det i højere grad det at være fælles om en historie, der var motivation for at deltage i projektet.
 
Tre af de knap 2500 fotos fra #havnenerdin-kampagnen af @littlemycph, @carinaklinge og @remosteen
 
Leg med dit community
Selv om vi på @visitcopenhagen efterhånden har over 16.000 følgere, er vi godt klar over, at der er instagrammers med langt større reach og talent for at fortælle historier om København. Dem skal vi selvfølgelig lege med. I stedet for at lave den ene hashtag-kampagne efter den anden, hvor målet er at tælle fotos, tror vi i højere grad på, at det handler om at lave aktiviteter, som vores community tænder på. Igen er fælleskabet – både fysisk og virtuelt – nøglen til succes. Som fotografer tænder vi på udfordringer, der pirrer vores kreativitet og giver os mulighed for at udforske nye motiver og lokationer. @igersdenmark holder med jævne mellemrum arrangementer og instawalks, der gør netop dette. Økonomien i dette er ikke reach eller likes, men sammenhold og indhold.
 
Fotos fra Visit Copenhagens Instawalk i juni af @thomasrockstar, @gittestark og @berlinstagram
 
 
Hvem følger vi?
 
På @visitcopenhagen-profilen følger vi cirka 200 personer, organisationer og virksomheder, der på en eller anden måde har en tilknytning til København. Nedenfor er et lille uddrag af dem, vi følger dagligt:
 
Personer
@kennethnguyen @nikolajthaning @bobbyanwar @cirkeline @henrik_cph @justhanni @remosteen @idalaerke @gittestark @jlvm33 @millebee @
 
Virksomheder og organisationer
@alis_dk @aiaiaicph @copenhell @dsb_dk @cphdistortion @eurovision @royalcopenhagen
 
 
Tre apps, vi ville have svært ved at leve uden
 
VSCOcam, Snapseed og Camera+ er tre apps, der kan give dine billeder det sidste finish. De koster lidt penge, men giver mulighed for at lege lidt mere med billedbehandlingen. 
 

Giv din stemme

22 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

52 JOB

Kommunikationspartner

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: 5. december

Copywriter

Frist: Snarest muligt

Digital indholdsudvikler

Frist: 9. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.