Wolfram Alpha analyserer Facebook-data
Hvem liker aldrig dig?

Skrevet af
Hvad er dit mest likede billede på Facebook? Hvem er outsiders, insiders og brobyggerne omkring dig? Søgemaskinen og supercomputeren Wolfram Alpha kan nu give dig en omfattende analyse med grafer og tabeller over hele dit netværk, så du for eksempel får svaret på, hvem der er ligeglad med dig – eller hvem du bør prøve at lære bedre at kende. Jeg demonstrerer ved at udsætte min egen Facebook-profil for dataanalysens ulideligt klare lys.
Alt og alle i kommunikationsbranchen er på de sociale medier, og branchenetværket er som et marked, hvor enhver er sit eget produkt og mikromedie på samme tid. Derfor fortæller det ikke kun om min person, men også om mit værd som netværksvare og om tendenser i k-branchen, hvad supercomputeren Wolfram Alpha kan sige om min profil. 
Søgefeltet i Wolfram Alpha, hvor analysen starter. Få din egen Facebook-profil analyseret af den verdensberømte computer
 
 
Wolfram Alpha er en vidensindsamlingsmaskine udviklet af Wolfram Research, som kan finde svaret på alle mulige spørgsmål ved at trække på ekstern data. Skaberne kalder det selv en svarmaskine, fordi den i stedet for at finde en liste dokumenter eller websites, som en almindelig søgemaskine gør, bruger algoritmer til at vise svarene direkte.
 
Den nyeste tilføjelse til maskinen er indsamling af data fra Facebook, hvor man blandt andet kan se, hvem der aldrig nogensinde har liket ens posts, og hvem man får mest ud af at udbygge sin relation med. Detaljegraden er imponerende, men ens forfængelighed kan godt lide lidt under det. 
 
Min profil får en tur i maskinen
 
Wolfram Alpha kan visualisere ens netværk af venner. Her ser vi et billede af k-branchen set fra min Facebook-profil. Bemærk, hvor tæt det er, og hvor mange venner folk har til fælles 
 
Borgen, uni og C20 som netværk i netværket
Når man med Wolfram Alpha ser på k-branchen som et netværk, opdager man ikke overraskende, at det er et netværk af netværk – altså, der er grupper af profiler, hvor forbindelserne er flere og tættere, fordi folk har læst sammen, læst det samme, arbejdet sammen eller arbejder med det samme.
 
 
K-branchen er et netværk af netværk
 
Man kan for eksempel se et netværk i netværket omkring Borgen, hvor spindoktorer, journalister, embedsmænd og folk fra de politiske interesseorganisationer netværker. Ofte med en flig af lobbyister fra PR-branchen. Det er her, vi finder motorrummet i dansk politik.
 
Uni-united-netværket
Folk, der arbejder på universitet, er også tættere forbundet end resten af k-branchen. Her er tydeligvis et Kloge Åge-netværk af lektorer, ph.d.'er  og professorer, som kender hinanden fra konferencer, antologier og undervisning. En ansættelse på et af landets universiteter er forudsætningen.
 
C20 PR10
I kommunikationsbranchen findes også et netværk i netværk af folk fra de store PR-firmaer og de store virksomheder i Danmark. Ofte hopper folk mellem ansættelser i disse top 10-PR-bureauer og de store k-afdelinger i C20.
 
Sociale medier skaber en fælles social identitet
På samme måde kan man se et netværk i netværket omkring web og sociale medier fyldt med uafhængige social media-profeter og digitale bureaufolk. De nye medier har skabt et nyt netværk, som står lidt i opposition til den traditionelle stab af k-folk. Den forskel er dog langsomt ved at blive udvisket, fordi de sociale medier er blevet corporate communication og omvendt. 
 
Faget forbinder og skaber en stærk faglig identitet som journalist
Endelig er der de faglige stærke netværk, hvor grupper af kreative naturligvis kender hinanden; enten fra tidligere arbejdspladser eller fra fælles freelance-projekter. På samme måde er der tydeligvis et stærkt netværk af journalister, som kender hinanden dels fra journalisthøjskolen, dels fra de store journalistiske arbejdspladser som DR, Politiken og så videre. De netværk bliver forstærket af særligt stærke faglige identiteter og fælles verdensbillede, der går langt ud over arbejdsrelationen, som andre i branchen nok misunder dem. 
Netværk består af  mange mindre netværk. Det er fag, job eller felt, som bestemmer, hvilke man tilhører. Farverne viser de forskellige roller i netværket. De røde prikker er de vigtige sociale motorveje og gateways til andre netværk, mens de grå prikker er de sociale outsiders, de grønne er vigtige brobyggere, og de gule prikler er dem, der minder mest om en selv. Wolfram Alpha kan ikke blot visualisere ens netværk, men også vise forskellige kvaliteter ved dem
 
Forskellige typer forbindelser
Alle disse nævnte netværk i netværket er mønstre, alle ville kunne se fra alle Facebook-profiler med blot den mindste tilknytning til k-branchen. Hver enkelt profil har så sit helt eget mønstre i netværket omkring sig. Det er hvem, der kender hvem omkring netop dig. Det såkaldt egocentriske netværk i netværket. Der er fem typiske roller og dermed typer af Facebook-venner. 
 
Wolfram Alpha giver alle mine Facebook-bekendte fem forskellige roller i netværket.
 
 
Troels Mylenberg. En nøgleperson blandt landets redaktører i mediedanmark
 
Her er min liste: Signe, Henrik , Helle og Hummelgaard plus kommunist-Dragstad kan sætte mig i forbindelse med mennesker, jeg ikke selv kender. De er mine motorveje til større og bedre netværk, mens min far Mogens Munk og nogle forældre fra børnenes klasse ikke har så meget at gøre med k-branchen
 
 
En social insider i k-branchen. Kender du ham, er du værd at kende
 
De sociale insidere
Det er dem, som er centralt placeret i netværket. Du og dem har mange fælles venner, og mange af deres venner kender hinanden. Din gode ven og alle vennernes ven, måske en elsket arbejdskollega fra Politiken eller dit gamle PR-Bureau, er en god ven at kende, men fordi han/hun kender alle dem, du også kender, kan venskabet ikke bruges til at bygge dit netværk eller få ny viden/ressourcer/kontakter. Denne ven har ikke meget nyt at bidrage med, så hvis du kun dyrker den slags venner, får du måske et problem. Styrken ved den type venner set med netværksøjne er til gengæld, at det giver tryghed, og at folk har mere tillid til dig, hvis du kender de sociale insidere. Det er kravet for at være med i kredsen, men du kan ikke udvikle dig på baggrund af det. 
 
De sociale outsidere
Her finder vi dem, som har få venner i branchen, men kender dig. De kender ofte kun én anden, du kender i forvejen, og de er outsiders på kanten af branchen. Det er her, vi finder folk, som du har mødt en enkelt gang i arbejdssammenhæng, som har en anden faglighed end dig og er langt væk. Dit netværks outsidere kan være værdifulde forbindelser, hvis du for eksempel pludselig vil flytte til Samsø, men i store træk er de uden egentlig arbejdsmæssig værdi.
 
 
Mads Brügger: En social brobygger i den kreative klasse
 
De sociale brobyggere/connectors
En social brobygger er en person, som forbinder personer og grupper, der ellers ikke kender hinanden. Det giver dem mulighed for at være bindeled mellem adskillige netværk og opnå en attraktiv monopolstilling. De er meget vigtige for dig, fordi monopolisterne ofte sidder inde med vigtig viden, adgang og lignende. Jo flere brobyggere til andre netværk, du kender, jo mere forskelligartet er dit netværk – og det er altid godt.
 
De sociale naboer
Det er dem, som ligner dig mest i netværket. Ofte vil det være meget tætte arbejdskollegaer. Det betyder, at de står med de samme udfordringer og muligheder. Tilliden og identifikationen burde være stærk, og jeres behov vil tit være fælles. Svagheden er, at naboer har meget lidt nyt eller anderledes at give hinanden. En gruppe af arbejdsløse, nyuddannede k-folk er sociale naboer i et netværk, men har ofte alt for få kontakter til erhvervslivet og verden uden for universitetsverden. Her er forbindelser til brobyggere vigtigt for at få et job. 
 
Helle Ib. Hun er en vigtig gateway til de forskellige dele af den danske mediebranche
 
De sociale motorveje/gateways til andre netværk
Her finder du de mennesker, som kender mange mennesker med mange forbindelser, du ikke selv kender.  Brobyggerne kender typisk én anden gruppe, som kan give dig en ny vej, mens de sociale motorveje kan føre dig til adskillige netværk og mennesker, du ikke kender. Det er såkaldte superforbindelser, som for eksempel redaktøren af Kforum, som i kraft af sit job burde være et bindeled mellem mange netværk i k-branchen. Det kunne også være supernetværkere som Signe Wenneberg eller Helle Ib. Signe Wenneberg ville være en motorvej til mad og livstilsmediemennesker, mens Helle Ib er en motorvej til hele journalistdanmark. Dette er naturligvis på betingelse af, at man som kommunikatører ikke har disse forbindelser og adgange i forvejen.
 
 
Hold fast i Hummelgaard, hvis du vil være venner med hele den socialdemokratiske venstrefløj
 
Interessante detaljer kommer frem
Wolfram Alpha afdækker ikke blot netværk og de typiske roller, man vil finde i ethvert netværk. Man kan især få noget ud af at slå ned på specifikke, sjove ting. Lad os prøve:
 
Hvad er det mest likede billede på min profil?
Et privat billede af min søn Adam og mig i Israel
 
Hvad får jeg løbende af likes?
Maks. 50. Hvor sølle ... 
 
Hvem liker mine indlæg mest?
Journalisten Annegrethe Rasmussen liker dobbelt så meget som nummer to på listen. Du er for vild, AG. You Like. We like. Like.
 
 
 
Politikens koncerndirektør Stig Ørskov har aldrig nogensinde liket mine indlæg eller kommenteret dem. Ikke godt for karrieren. Suk ...
 
Hvem liker ikke mine posts?
 
Her kan man se, at hverken Politikens koncerndirektør eller journalistforbundets formand nogensinde liker mine indlæg. Ikke godt for karrieren
 
 
Hvem kommenterer ikke på mine posts?
Suk. Igen er Politikens koncerndirektør og en række internetmillionærer med på listen
 
 
Hvor meget tid bruger Annegrethe Rasmussen på Facebook og hvornår? Her er svaret:
Rimelig meget, må man sige! Det er nu evidensbaseret med denne multiple aktivitetsgraf. Slå lige den aktivitet
 
Hvad er Henrik Dahls Facebook-status?
Omkring 70 likes er et flot gennemsnit
 
Hvad er Peter Hummelgaards mest likede indlæg på Facebook?
 
Hummelgaard er mere socialdemokrat end Svend Auken. Netop derfor hejser han den røde fane. Det kræver, han skælder ud på den dovne del af arbejderklassen. Ergo Amalie
 
Prøv selv Wolfram Alpha og se, om du bliver overrasket eller blot bekræftet i dine fordomme ...
 
 
Søgefeltet i Wolfram Alpha, hvor analysen starter. Få selv din egen Facebook-profil analyseret af den verdensberømte computer
 
 

Relaterede artikler

Du er dit selvmål - Mål dit liv, tag kontrollen, og lev sundt og moderne. Det er målet for det nye data-drevne menneske. Man kalder disse me...
Facebook-likes kan beregne, hvem du er - Det er psykologi på formler: køn, personlighed og social status kan afsløres ved en analyse af likes på Facebook.
Big Data - Big Bullshit? - Har du nogensinde brugt Google Translate til at oversætte et ord fra engelsk til dansk? Har du fået anbefalet en film på...
Data, dimser og drømmen om et bedre liv - Vi anmelder Anders Høeg Nissens bog: “Det man måler er man selv”. Den første bog på dansk om ”Quantified Self”. Det er d...
Big Data: Den store sandhed, tallene aldrig peger på - Hypen er større end stor. Big Data er The Big Issue lige nu, hvor sociale medier er blevet grå hverdag. Alle de kvantita...
Søg og du skal finde - Kforum ord for ord - Velkommen til Kforum goes mikro-Google. Vi har bygget vores egen ord-søgemaskine, så du kan lege statistisker på den all...
Er du også like-liderlig? - Mange gemmer deres likes til særlige anledninger – men ikke jeg. Jeg deler hele tiden likes ud med rund hånd af alle mul...

Giv din stemme

11 stemmer
4,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

39 JOB

Journalist/kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.