What Matters Most: CSR

Hvis virksomheder vil overleve og have succes, er det simpelthen en nødvendighed at de tager et socialt ansvar, siger Jeffrey Hollender og Steven Fenichell i deres bog What Matters Most. Og forfatterne mener, der er grund til optimisme. Flere større virksomheder har allerede taget tankegangen til sig og lever den ud i praksis. Ny bog går bag om hverdagens dilemmaer og formidler praktisk CSR.

What Matters Most er en rapport baseret på hundredvis af interviews med aktivister, CSR-eksperter og ledere af store såvel som mindre virksomheder. Bogen har vundet bred anerkendelse på grund af sin praktiske tilgang til CSR. Flotte ord og fine visioner er nemme at formulere; sværere bliver det, når man konfronteres med hverdagens virkelige dilemmaer - det er netop disse dilemmaer bogen forsøger at kaste fokus på.

Seventh Generation
Jeffrey Hollender ved hvad det vil sige at gøre ord til handling. Til dagligt sidder han som administrerende direktør i firmaet Seventh Generation, der producerer miljøvenlige rengøringsmidler og husholdningsartikler. Seventh Generation realiserer CSR-tankegangen ved bl.a. at donere penge til velgørende formål, involvere sig i lokalsamfundet og ved at lade miljøhensyn sætte dagsordenen. De er åbne omkring deres succeser såvel som de ting, der kræver forbedring; gennemsigtighed i organisationen vægtes højt.

Også internt er åbenhed vigtig. En medarbejder gjorde for nyligt ledelsen i Seventh Generation opmærksom på, at en af deres kunder, supermarkedskæden Albertons, lå i intern splid over personaleforholdene. Medarbejderen satte spørgsmålstegn ved, om de skulle fortsætte med at levere varer til Albertons. I dette tilfælde valgte Hollender at fortsætte samarbejdet, men han trækker eksemplet frem for at illustrere den åbenhed, der er i virksomheden. Han er stolt over, at medarbejderen turde gå til ledelsen med sine tanker. Udgangspunktet for succesrig CSR er, at kulturen i en virksomhed fordrer social ansvarlighed hos hver enkelt medarbejder, ligegyldigt på hvilket niveau i organisationen denne befinder sig.

Det betaler sig
Selvom man måske kunne frygte det modsatte, belaster Seventh Generations valg og tro på CSR ikke firmaets økonomi - tværtimod. I løbet af de sidste fem år er firmaet vokset med 25% og er nu det førende mærke af deres slags på det amerikanske marked.

Og flere og flere virksomheder følger tilsyneladende trop. Eksempelvis samarbejder Shell med Greenpeace om, hvordan de bedst muligt tager højde for miljømæssige problematikker, ligesom firmaer som Intel og Hewlett Packard på mange måder fører tankegangen bag CSR ud i livet.

Jeffrey Hollender understreger dog, at motivationen ikke som udgangspunkt bør være af økonomisk karakter. For at opnå succes må kulturen bunde i ægte engagement og viljen til at ændre tingene til det bedre.
















Links
What Matters Most
Bogens officielle site

Seventh Generation
Jeffrey Hollenders firma, der producerer miljøvenlige husholdningsmidler

California Management Review Article (pdf)
(af Jeffrey Hollender)

Business Case for Corporate Social Responsibility (pdf)
(af Jeffrey Hollender)

Business for Social Responsibility
Global nonprofit organisation, der tilbyder information, rådgivning og netværksmuligheder i forbindelse med CSR.

CSR Europe
Non-profit organisation med det formål at udbrede kendskabet til CSR blandt europæiske virksomheder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også