Webanalyse værktøjer fra A til W

Brugerstatistik er alfa og omega, hvis du vil gribe dit website professionelt an. På markedet findes en lang række værktøjer, der kan hjælpe dig. Mulighederne er mange, nogle er gratis, andre er dyre løsninger. Hvilket værktøj skal du vælge? Hvilket værktøj passer til netop dit behov? Er det basismodellen eller avancerede og dyre løsninger? Kforum bringer her en guide til de mest brugte webanalyseværktøjer fra A til W.
af Jacob Kildebogaard
Hvorfor bruge tid på webanalyse?
Webanalyse kan give dig et fantastisk overblik over, hvad der sker på dit site. Det kan bidrage til, at du for alvor får styr på, hvad der skal stå hvor på hjemmesiden. Samtidig kan du få styr på, hvordan brugerne typisk bevæger sig rundt på sitet. Desuden kan du få styr på effekten af dine online annoncekampagner og sikre, at dit site bliver kommer bedre og højere op i søgemaskinerne. Alt sammen god viden, som gør det muligt langt mere kvalificeret at designe sitet, så det passer til, hvordan brugerne bevæger sig rundt.

Kort fortalt
Mine anbefalinger til valg af webanalysesystem afhænger af dit site, og hvad der er vigtigst for dig. Er det vigtigt, at det skal være hurtigt, gratis, avanceret, realtime, officielle tal eller nyskabende? Hvad du vægter, er afgørende for, hvilket system du skal vælge. Det er altid en trade off. Er det let og hurtigt, er det sjældent nyskabende, og omvendt. Lad mig gennemgå de vigtigste krav i forhold til det oplagte valg af webanalysesystem.

Skal det være let og hurtigt og gratis?
Det skal være let at implementere (dvs. alt, hvad der hedder kode, skal begrænses mest muligt), let at gå til og let at få overblik over data. Du behøver ikke de helt avancerede detaljer.

Anbefaling: Google Analytics.

Skal det være mere avanceret, men stadig gratis?
Det skal være gratis, men gerne lidt avanceret – du investerer gerne nogle timer i at arbejde med et nyt system og bruger evt. en konsulent til at hjælpe med de mere avancerede opsætninger.

Anbefaling: Yahoo! Web Analytics.

'Skal det være realtime? Altså real realtime?
Ønsker du at se, hvad brugerne laver på dit site lige nu og her? Eller starte en chat?

Anbefaling: Woopra.

Skal det være de officielle trafiktal?
Skal din trafikstatistik være officiel, så mediabureauerne overvejer dit site i medieplanlægningen?

Anbefaling: GemiusTraffic. Her er min anbefaling dog, at man implementerer et andet webanalyseværktøj ved siden af for at få mere adfærdsdata. Det er nemlig noget, Gemius ikke er særlig god til.

Skal det være nyskabende, webmapping og adfærdsbaserede brugeranalyser?
Er du villig til at betale for din trafikstatistik, og er du interesseret i segmentering og integreret survey?

Anbefaling: Netminers.

Skal du kunne sammenligne med budgetdata og optimere på mange parametre såsom online kampagner?
Vil du investere større beløb i din webanalyse og til gengæld have muligheden for at sammenligne med budgetdata og optimere din e-mail-markedsføring, PPC-kampagner og survey?

Anbefaling: Omnitures SiteCatalyst.



Hvad ville jeg selv vælge?
Mit yndlingssystem for tiden er Yahoo! Web Analytics. Prisen er god. Det er nemlig gratis. Her kan man lave avancerede segmenter, kampagneoversigter med omkostningerne inkluderet og skræddersy sin opsætning af produktsalg. Udviklingen på markedet er dog så stor, at min favorit måske er en ny næste måned. Desuden er det ikke helt endeligt meldt ud, at alle får gratis adgang til den fulde version.

Alle systemerne kan give dig de mere basale oplysninger om dit website som

•    Antal besøg, sidevisninger, unikke besøgende, tidsforbrug på sitet
•    Mest læste sider
•    Hvilke sites og søgemaskiner der gav besøgende
•    Hvilke søgeord brugerne havde søgt på forud for besøget
•    Hvilke by/land brugeren kom fra
•    Og mange flere ”generelle” statistikker om dit site og dine besøgende

Alle systemerne bygger på en systematisk registrering af brugernes adfærd. Det sker i form af logfiler og/eller javascripts. Forskellen er, at logfiler indeholder alle kald på serveren, så mange detaljer om fremvisning af billeder og andre mindre relevante elementer også registreres.

Javascript tacking gør, at brugernes adfærd registreres direkte, men man kan miste lidt data, da ikke alle har javascript-læsning aktiveret. Javascript er dog den foretrukne metode nu. I det følgende kommer en gennemgang af de mest anvendte systemer. Den samlede vurdering af systemet er kommet frem ved at se på letheden, præsentation af data, graden af avancerede mulighederne samt pris. En høj vurdering er dog ikke lig med, at det er det perfekte system til netop dit site. Her skal du tænke på, hvad der er vigtigst for netop dig, og om du for eksempel overhovedet har brug for de avancerede muligheder.

Google Analytics



Samlet vurdering: 4 ud af 6.

Google Analytics blev gratis i 2006, da Google købte logfils-programmet Urchin. Siden da er der kommet betydelige forbedringer af systemet, og flere er på vej. Google Analytics er uden tvivl det mest benyttede tracking værktøj, både i Danmark og i resten af verden. Det har dog ikke betydet, at Google Analytics har taget markedet fra de dyre betalingssystemer. Tværtimod har Google Analytics ikke kostet de betalte systemer noget, da Google Analytics har været med til at åbne øjnene for, at webanalyse er interessant og værd at betale for, hvis man virkelig skal bruge det til noget.

Brugervenlighed
: Meget brugervenlig fremstilling af data. De mange nye funktioner begynder dog at gøre det lidt mere indviklet.

Avancerede muligheder: Der er nogenlunde muligheder for at lave avanceret tracking, men det kræver, at man laver nogle ændringer i kode (hacks), hvilket kan være omstændigt som ikke-programmør.

Best fit: Google Analytics er til dem, som ønsker et webstatistik værktøj, som præsenterer data på en måde, som er let at sætte sig ind i. Samtidig kommer man rigtig langt med at placere en grundkode på samtlige sider, så de fleste kan implementere det selv.

Pris: Gratis

Fordele: Gratis og let at gå i gang med. Man får mange data ved blot at implementere en grundkode på alle sine sider, dvs. basisimplementering er meget let og hurtig. Man bør dog bruge nogle timer på opsætning af mål m.v. for at få fuldt udbytte. Derudover er Google Analytics det værktøj, som er mest pædagogisk i forhold til brugergrænsefladen. Google Analytics har et e-business modul, som giver dig et godt, men ikke overlegent overblik over transaktionerne på sitet.

Ulemper: Ønsker man at have bedst mulig opsætning, så kræver det en del selvopfundne justeringer i koden. Dette kræver typisk hjælp af professionelle, men er ofte investeringen værd. Data er forsinket i 24 timer, og e-business tracking er ikke det mest avancerede.

Øvrige bemærkninger: Bedste system i forhold til analyse af adwords kampagner. Man kan se trafikken i forhold til annoncens placering på Google og optimere ud fra dette. Hvad der ikke er så mærkeligt, da det er to projekter fra samme firma.

Web: http://www.google.com/analytics/


Yahoo! Web Analytics (det tidligere Indextools)



Samlet vurdering: 5 ud af 6

Yahoo! Web Analytics er det tidligere Indextools, som Yahoo! købte i år 2008. Det har tidligere været et købesystem, men Yahoo! har valgt at gøre det gratis for alle med tilknytning til Yahoo! fx i form af webshop gennem Yahoo!  Det bliver dog gratis for alle i første kvartal 2009.

Brugervenlighed: Menuen er mindre logisk end Google Analytics. Det betyder, at man til tider kan komme i tvivl om, hvordan data hænger sammen. Brugervenligheden er derfor lavere end Googles, men efter min mening stadig god.

Avancerede muligheder
: Tracking af events, såsom hvem der trykker hvor, er lavet smart. Det kan fx være registrering af tryk på en knap som tilmelding til nyhedsbrev. Det er muligt at lave et godt overblik over sine online kampagner med omkostninger også. Derudover er e-commerce tracking forholdsvis avanceret, og man kan inddele sine produkter i kategorier, så man hurtigt kan få overblik på forskellige niveauer.

Best fit: Et rigtig godt værktøj, hvis man vil investere lidt tid på selv at lære systemet at kende og sætte det op. Det er også et godt system, hvis man har råd til at lade andre eksterne sætte det op. Det er specielt på kampagnetracking og e-commerce, at systemet er foran. Er dette vigtigt, er det oplagt at vælge dette system.

Pris: Siden Yahoo!s overtagelse er det gratis, men først tilgængeligt for alle i marts 2009.

Fordele: Det er et dybt avanceret webanalyse værktøj med et godt segmenteringssystem. Du kan opsætte salg i mange niveauer (totalt set, produktkategorier, produktvariation, enkelte produkter), så du hurtigt kan få et overblik og samtidig gå helt ned i detaljerne. Derudover byder Yahoo! Web Analytics på en kampagneoversigt, så du hurtigt kan få et overblik over ROI på de forskellige trafikkanaler (også de ikke-betalte). Endnu er det en fordel, at tracking af actions (fx salg, udfyldt kontaktformular, klik på værdiskabende link m.v.) ikke er baseret på URL (som i Google Analytics), men på action-koder. Det giver bedre muligheder for at spore alt.

Ulemper: Man skal have et vist kendskab til værktøjet for at få implementeringen af de mere avancerede elementer med. For nybegyndere er der større barrierer for at gå i gang med dette værktøj, men  indsatsen på at lære det betaler sig.

Øvrige bemærkninger: Dennis Mortensen (som er chef for foretagendet – dansker i øvrigt) udgiver bog i marts 2009, som vil hjælpe dig godt på vej.

Web: http://web.analytics.yahoo.com/
 
Woopra



Samlet vurdering: 5 ud af 6, men kun som supplement til anden tracking. Som enkeltstående 2 ud af 6 pga. manglerne.

Woopra er en ny dreng i klassen. Kom frem i 2008 og stadig i beta. Woopra er nyskabende i forhold til nærheden til brugerne og muligheden for at bruge webanalyse som et kvalitativt værktøj frem for kvantitativt. Dette giver nogle begrænsninger i forhold til basisfunktionaliteterne, så derfor er Woopra sjældent noget, jeg vil anbefale uden også at få implementeret et mere ”normalt” værktøj.

Brugervenlighed: Meget brugervenligt, hvilket også skyldes, at systemet ikke er så avanceret. Lækre farver og grafer gør det behageligt at arbejde med.

Avancerede muligheder: Mulighed for at chatte med brugerne og følge deres adfærd live rundt på sitet.

Best fit: Woopra lægger mere og mere op til at blive benyttet på blogs, hvilket matcher mine tanker om systemet rigtig godt. Nærhed til brugeren, og man skal gerne have lyst til at bruge tid på at chatte med sine brugere.

Pris: Gratis endnu, men kommer formentlig i flere udgaver, hvoraf nogle koster. Endnu i beta og ved tilmelding er der ventetid på godkendelse.

Fordele: I kategorien realtime webstatistik ligger Woopra langt foran konkurrenterne. Systemets opbygning minder mest af alt om et aktiekurstendens-overblik, og man kan hele tiden se, hvad der sker lige nu og her. Det er det oplagte valg, hvis man ønsker trafikstatistik kørende på væggen i afdelingen. Samtidig kan man følge brugernes adfærd trin for trin, mens de er på sitet og tilmed starte en chat med dem. Præsentationen af data er kort og enkelt: LÆKKER.

Ulemper:  Mange af de gængse muligheder eksisterer ikke, heriblandt e-business-tracking, IP frafiltrering (muligt med hacks eller WP plugin, men ellers ikke) og opsætning af mål. Det tyder mere og mere på et værktøj, som målretter sig Wordpress brugere.

Øvrige bemærkninger: Bruges Woopra som et ekstra værktøj, er det super lækkert, og der er smarte detaljer. Bruges det alene, vil det i størstedelen af tilfældene blive betragtet som mangelfuldt.

Web: http://www.woopra.com/
 
GemiusTraffic



Samlet vurdering: 1 ud af 6.

Gemius blev valgt som det officielle måleværktøj af online trafik og har derfor siden 1. Juli 2007 målt alle FDIM tilmeldte sites. Systemet blev i høj grad valgt ud fra, at der ville ske en markant udvikling, og jeg venter stadig i spænding på denne udvikling. Som det officielle værktøj er der dog mulighed for at undersøge dobbeltdækning med andre sites. Derudover har Gemius opfundet variablen ”brugere”, som er et estimat af antallet er reale personer, som har besøgt ens site. Det skal ses som alternativ til ”unikke brugere”, som registreres via cookies. ”Brugere” udregnes i Gemius ud fra både cookies og brugerundersøgelser.

Brugervenlighed: På trods af de sparsomme muligheder for data, så er brugervenligheden forholdsvis lav. Blandt andet fordi man ikke kan vælge en specifik dataperiode uden at skulle generere en rapport. Alt er låst i bås som uge eller måned.

Best fit: Gemius er for sites, som vil have en plads på medieplanlæggerens bord eller har brug for at have officielle trafiktal til at stadfæste positionen på markedet (fx som home.dk).

Pris: Medlemskab af FDIM, hvilket afhænger af antal medarbejdere, antal sites samt antal besøg.

Fordele: Som medlem af FDIM kan GemiusTraffic benyttes. Det er især relevant for websites, som har brug for, at mediabureauer har sammenlignelige data i forhold til trafikmængde. I GemiusAudience kan man samtidig undersøge dobbeltdækning med andre sites samt få en overfladisk profil af sine brugere.

Ulemper: Dette er ikke tracking, det er ikke brugbart til adfærdsanalyser eller øvrig analyse til optimering af ens website. Gemius leverer officielle data, og det er det.

Øvrige bemærkninger: Som det officielle måleværktøj i Danmark (siden 1. Juli 2007) er det nødvendigt, at jeg nævner Gemius. Det skal dog ikke betragtes som et værktøj, der kan hjælpe med brugernes adfærd, men udelukkende som statistik på antal sidevisninger og brugere. Tro ikke, du har avanceret webstatistik og tracking, når du har Gemius implementeret. Det er meget overfladisk og helt håbløst, at man ikke kan vælge en specifik periode uden at skulle generere rapport med op til et døgns ventetid.

Web:
http://www.gemius.com/
http://www. fdim.dk/
 
Betalte systemer
Der ER forskel i kvaliteten på at have gratis tracking og at købe et program til tracking. De dyre løsninger er webanalysesystemer såsom Netminers og SiteCatalyst. Det er et andet produkt, man får, og desuden så ejer man selv sine data i de dyre løsninger. Ejerskab af data betyder bl.a., at man sikrer, at udbydere som Google ikke (mis)bruger ens data til andre formål.

Netminers



Samlet vurdering: Min erfaring med systemet er ikke omfattende nok til, at jeg kan vurdere det samlet.

Netminers er et dansk udviklet system. Der har været stor fokus på at tage tracking et niveau højere, så det ikke blot drejer sig om sidevisninger, men om inddeling af brugerne i segmenter efter deres adfærd. På toppen af dette kommer så brugernes profiler, som er undersøgt via et integreret survey system. Da deres nyeste system stadig er meget nyt, har jeg ikke i lige så høj grad brugt systemet. Beskrivelsen skal derfor ses i dette lys. Når jeg får koder til mit site vil man på min blog kunne læse mere om systemet muligheder og udfordringer.

Brugervenlighed: Man skal selv sætte alt op, hvilket kan være lidt forvirrende i starten. Derefter er brugervenligheden, som man selv laver den ;-)

Avancerede muligheder: Segmentering af brugerne i form af webmapping er ikke set andre steder, og samtidig er det muligt at lave adfærdsbaserede brugeranalyser. Dette er begge meget avancerede muligheder.

Best fit: Ønsker man at gennemføre adfærdsbaserede brugeranalyser eller at lave avancerede analyser af brugernes adfærd, så er Netminers en let vej til resultater.

Pris: Prisen afhænger af antal sidevisninger og besøg. Prisen er lavere end for Omnitures SiteCatalyst.

Fordele: Der foretages en del statistiske analyser af dine data, og resultaterne præsenteres på en forståelig måde. Der er mulighed for at lave præcis det dash board, du ønsker, hvilket er en god mulighed for at skære ind til benet. Systemet registrerer alle data ved hjælp af ét script.

Ulemper
: Jeg har endnu ikke afprøvet det nye system i høj nok grad til at kunne påpege direkte ulemper. Umiddelbart er ulempen i højeste grad, at ikke alt er endeligt testet og implementeret, så elementer som e-commerce tracking fx knap har set dagens lys.

Øvrige bemærkninger: Systemet og firmaet er dansk, så har man ønsker til specifik udvikling, er sandsynligheden for, at det laves, betydelig højere. Deres survey integration kan bruges, for at kun brugere med en specifik adfærd får undersøgelsen, men også den anden vej rundt, så man efterfølgende kan se respondenternes adfærd.

Web: http://www.netminers.dk/
 
Omniture SiteCatalyst



Samlet vurdering: 3 ud af 6

SiteCatalyst er Omnitures grundsystem, og ønsker man at lave filtre, så skal datawarehouse tilkøbes. Det giver adgang til rådata. For mere avancerede analyser skal Discover også tilkøbes. Omniture har en stor palet af spændende værktøjer, som alle arbejder sammen. Dette giver en unik mulighed fx for at lave målrettet e-mail-marketing baseret på brugerens tidligere adfærd.

Brugervenlighed: Det er ikke det letteste system at gå til. Brugervenligheden afhænger til dels af ens egen opsætning, men jeg finder det ikke brugervenligt, at så stor en andel af arbejdet skal foretages af brugeren selv. Fx udregnes bounce raten ikke automatisk.

Avancerede muligheder
: Systemet giver mulighed for at uploade data, fx salgsbudget, og derefter følge den realiserede udvikling i forhold til budget. Man kan inddele sitet i hierarkiske niveauer og på den måde få et overblik over sitet mere overordnet set. Samarbejdet med Omnitures andre produkter kan give meget avancerede løsninger.

Best fit: Prisen på systemet gør, at udbyttet af systemet skal være forholdsvist højt. Målgruppen vil derfor være virksomheder, som har en forholdsvis høj omsætning online (eller potentiale til det), eller gerne vil eje data selv. Samtidig vil systemets værdi øges, hvis Omnitures andre værktøjer også tages i brug.

Pris: Prisen afhænger af antal sidevisninger og besøg. Prisen er ikke lav (de større websites betaler typisk hurtigt ½-1 mill. om året), og afhænger af, om man også vil have datawarehouse (adgang til rådata) og Discover (mere avancerede muligheder, segmentering og hurtigere loadtid).

Fordele: Bliver systemet implementeret korrekt, er der mange muligheder for opsætning af data, herunder hierarkier og struktur. Muligheden for upload af budget er en stor fordel. Samtidig er Omnitures palet af værktøjer en fordel: Herunder Survey (samme koncept som Netminers), SearchCenter (optimering af søgeordskampagner), Genesis (e-mail-kampagne værktøj) og Test&Target (A/B og Multivariate splittest tool).

Ulemper: Implementeringen er utrolig kompliceret og kræver meget indblik og mange timers arbejde. Meget få variable registreres automatisk, så derfor afhænger udbyttet af systemet i høj grad af implementeringen. Efter min smag en omstændelig omgang, og det koster til tider værdifuld viden. Forventningerne til systemet kan have påvirket vurderingen af implementeringen, da systemet er utrolig lovende, men til tider har mystiske egenskaber. Fx findes ”bounce rate” ikke, men er en variabel, man selv skal udregne.

Øvrige bemærkninger: Omnitures produkter er ikke billige, men udnyttes produkterne optimalt, kan værdien også være utrolig stor. Derudover vinder produkterne ved første øjekast i form af den lækre grafik. Menuen og inddeling af data er dog ikke så logisk som andre værktøjers, så når man starter som bruger, ryger fokus desværre hurtigt fra de lækre grafer.

Web: http://www.omniture.com/en/products/web_analytics/sitecatalyst

 
Øvrige udbydere
Udover ovenstående nævnte udbydere findes også Webtrends, CoreMetrics, GoingUp!, Webtrekk, XiTi m.fl.

Hjemmesider er ikke ens, og dermed heller ikke behovene. Der er to måder at gribe dette an på. Det ene er at starte med et gratis værktøj, for derefter at have større kendskab til sit eget behov og samtidig blive klar over, hvad man mangler ved det gratis. Virker værktøjet tilfredsstillende, kan dette beholdes, eller man kan skifte til et mere avanceret system med viden om sine behov. Den anden mulighed er at få rådgivning af erfarne webanalysekonsulenter, som kender de forskellige værktøjers fordele og ulemper og dermed kan matche dit behov præcist.

Udbyttet kommer ikke med værktøjet alene
Investeringen (både i tid og kr.) i et tracking værktøj skaber ikke miraklerne alene. Avinash beskriver 80/20-reglen, som henviser til, at man bør bruge 20 % af investeringen på værktøjet og 80 % på hjernekraft. Finder du det værktøj, der passer dit site godt, og en person, som forstår at analysere og formidle data brugbart, så bliver investeringen i tid ikke på tracking. Derimod får du travlt med at optimere dit site ud fra alle de øjenåbnere, der kommer på bordet. Du får tilmed kontant afregning og kan se, hvad retning ændringerne påvirker din konverteringsrate (antal salg i forhold til besøg).

Synes du, dette var spændende? Der er langt flere muligheder for at analysere sit site. Der er værktøjer til at analysere, hvor brugerne klikker, hvor langt ned de scroller, hvor meget af dine online videoer de ser, og samtidig findes der avancerede værktøjer til at lave A/B tests. Er du fx i tvivl om teksten på din ”køb”-knap? Så test effekten af to eller flere tekster og se, hvad der konverterer bedst.

Indlægget er et udtryk for min egen holdning og vurdering af analyseværktøjerne. Jeg skriver fast om webanalyse og gode tricks til dette på www.webanalytiker.dk/blog. Alle meninger og holdninger står for egen konto, og min arbejdsplads Deducta Analytics deler ikke nødvendigvis holdningerne i dette indlæg.

Om forfatteren:

Jacob Kildebogaard driver informationssitet www.webanalytiker.dk, hvor han skriver om tendenserne og mulighederne inden for webanalyse og optimering af sites. Som konsulent i Deducta Analytics har han arbejdet med implementering af tracking, analyse og optimering af de største sites i Danmark.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også