Waterfront forsvarer sig

I løbet af vinteren er anklagerne haglet ned over pr-bureauet Waterfront, som blev beskyldt for at have hyret journalisten Lars Abild for at forhindre, at han skrev kritisk om DSB. Nu har DSB's advokater undersøgt sagen - og her er, hvad Waterfront siger til det.
af Waterfront
Teksten er hentet fra www.waterfront.dk/om-os med tilladelse fra Waterfront og Lars Poulsen.
 
Kommentar til DSBs advokatundersøgelse

Advokatundersøgelsen nåede frem til, at der ikke er belæg for påstanden om, at DSB sammen med Waterfront har indgået en aftale om at samarbejde med Lars Abild for at holde ham fra at skrive kritiske artikler om DSB. Det er den påstand, DR startede sagen på, og det er nu klart, at der ikke har været belæg for den.
 
Faktum er, at Abild aldrig har været begrænset i sin journalistiske frihed, og at han har skrevet flere DSB-kritiske artikler, mens han var tilknyttet Waterfront, end både før og efter. Advokatundersøgelsen fremkommer med den antagelse, at tilknytningen af Lars Abild skete med det formål at nuancere hans opfattelse af DSB. Dette var ikke formålet med freelancetilknytningen. Tilknytningen af Lars Abild skete med det formål at styrke Waterfront generelle kompetencer inden for transportsektoren.
 
Det er imidlertid fuldstændig korrekt, at der under samarbejdet med Lars Abild blev søgt etableret en dialog mellem ham og DSB, men dette foregik i fuld åbenhed. Vi kan i øvrigt ikke se noget som helst galt i, hvis mere information om DSBs forhold var med til at nuancere Lars Abilds syn på DSB. Men det har ikke været formålet med hans tilknytning.
 
Der har heller ikke været grundlag for at kritisere aktiviteterne i Copenhagen Climate Network (CCN), som har været omdrejningspunktet i mediernes mange spekulationer.
 
I forbindelse med mediernes kritik af Waterfront er det samtidig vigtigt at understrege, at Waterfront gennem årene har arbejdet for åbent at diskutere etik og metoder i kommunikationsbranchen:
  • Waterfront har siden starten af 90'erne været fortaler for etablering af et lobbyregister, og vi var i midten af 90'erne i tæt dialog med Folketingets formand, Erling Olsen, om, hvordan et sådant register kunne etableres og fungere i praksis.
  • Waterfront har anvendt den frivillige registrering af lobbyister, som MF'erne, Benny Engelbrecht (S) og Per Clausen (Ø), tog initiativ til i 2012.
  • Waterfront har i samarbejde med en række politikere gennemført mere end 20 åbne møder under titlen "Politikeren og lobbyisten" for at bidrage til større åbenhed og for at belyse lobbyisme: http://www.altinget.dk/artikel/foredrag-foerer-ind-bag- lobbyisternes-forhaeng
DSB foretager nu en række tiltag, som skal forbedre virksomhedens kommunikationskultur. Hos Waterfront vil vi tilsvarende i den kommende tid iværksætte tiltag for at skabe endnu mere åbenhed og gennemsigtighed i forhold til arbejdsmetoder og etik, således at vores nuværende og fremtidige kunder, politikere og andre samarbejdspartnere, kan arbejde sammen med os i tillid til, at arbejdet foregår efter forsvarlige etiske retningslinjer og normer.
 
Lars Poulsen, cand.jur., adm. direktør
WATERFRONT Communications A/S
4. april 2013
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også