WAR IS OVER!

En af de smukkeste, mest konceptuelt præcise og mest virkningsfulde plakatkampagner i verdenshistorien åbner en ny serie på Kforum om visuel kommunikation. Plakaten er fra 1972, og bag det kreative koncept stod John Lennon og Yoko Ono.
af Michael Thouber
Den bedste visuelle kommunikation er lidt som terrorisme. Den rammer hårdt, den standser alt omkring sig, den sender chokbølger gennem os, der oplever den, og vores liv vil aldrig blive det samme igen. Som terrorisme kan effektiv visuel kommunikation få et land i krig. Ligesom det kan få et land ud af en krig.
 
Kim Phúc
Tænk på Kim Phúc. I skrig og smerte er hun fanget nøgen og forbrændt af napalm, som kort forinden var blevet kastet over hendes landsby Trang Bang. Det var fotografen Nick Út fra Associated Press, der tog billedet, og det indbragte ham The Pulitzer Prize og World Press Photos førstepris i 1972. Billedet var ubærligt, og da det blev bragt i aviser verden over, blev det startskuddet til demonstrationer, protester og folkelige krav om at ende Vietnamkrigen.
 
World Trade Center

Og tænk så på World Trade Center. En Boing 767 rammer Sydtårnet. Nordtårnet står allerede i brand. Desperate mennesker springer flere hundrede meter i døden fra af de brændende huse, og det hele fanges live på CNN. Uden billederne af flyene, de brændende tårne og de flyvende mennesker ingen folkelig og politisk opbakning til krigene i Afghanistan og Irak.
 
Det ene billede standsede en krig, det andet begyndte to.
 
Og når den visuelle kommunikation benytter sig af ord, så bliver virkningen nogle gange endnu større. Som da Yoko Ono og John Lennon begyndte deres egen fredskampagne og proklamerede på billboards og plakater i New York med kæmpe typer, at ”WAR IS OVER!”
 
Nedenunder – med småt som i en forsikringspolice – står de væsentlige forudsætninger: ”If you want it”.


 
En grafisk prisvinder i sin enkelhed og stærke opsætning. En kommunikativ genistreg med sit klare udsagn. Plakaten er stikkende som en Ekstra Blads spiseseddel, smuk som en teaterplakat og tankevækkende som en bog om filosofi eller politisk ideologi. Og interessant, at stærk visuel kommunikation – opsat grafisk begavet – også kan nøjes med at benytte sig af ord og bogstaver.
 
Sangen ”War Is Over” var ved udgivelsen aldrig det store hit, men oversættelsen af omkvædet til en virkningsfuld plakat- og billboardkampagne satte en global bevægelse i gang mod krig. Kort efter dens lancering blev den oversat til 11 sprog, og flere kom i månederne og årene efter. I alle lande havde plakaten samme grafiske udformning. Folk gik på barrikaderne verden over og brugte Lennons slagord i kampen for fred.
 
Udvisning af Lennon/Yoko

Og at det politiske USA under Nixon også fandt plakaten virkningsfuld, blev bevist, da det amerikanske justitsministerium udviste Lennon og Yoko. Officielt på grund af en tidligere dom for hashbesiddelse i England, men som en dokumentarfilm, der blev vist for nylig på svensk tv, afslørede, var udvisningen en nøje strategisk overvejet beslutning på allerhøjeste politiske niveau i Det Hvide Hus, fordi opbakningen til John & Yokos ”War Is Over!”-projekt var så massivt, at det bekymrede politikerne.
 
Først efter fire et halvt års retssager og præsident Nixons afsked i utide fik John Lennon i 1976 sit green card og lov til at blive i USA. Lennon døde som bekendt i 1980, men ”War Is Over!”-kampagnen lever stadig med vidnesbyrd om, at muligheden for at slutte alle krige stadig er en mulighed, hvis vi borgere, der vælger verdens ledere, bare vil det nok.
 
Læs mere og download John og Yokos plakat

 
Se billedet af Kim Phúc fra Vietnam og læs mere om hendes historie her
 

---

Dette var første indlæg om visuel kommunikation. Serien bliver på skift skrevet af Svante Lindeburg, Kontrapunkt; Nikolai Lang, Nikolai Lang Kommunikation og Michael Thouber, E-types. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også