Wallpaper fyren: Krisen er guld for DK brandet

Kforum bringer her Mandag Morgens interview med grundlæggeren af Wallpaper Tyler Brule.

Dette interview bringes med venlig tilladelse fra Mandag Morgen

 

”Danmark fremstår i dag som det lille land, der helt urimeligt bliver forsøgt banket på plads af store internationale aktører. Det er et image, der er guld værd for branded Danmark. Hvis jeg sad i det danske Udenrigsministerium, ville jeg indrykke store annoncer i de store toneangivende medier i verden, med teksten: Tak til vores allierede – køb dansk, ” siger den internationale trendguru, Tyler Brule.

 

Han mener, at to dynamikker støtter Danmark i den øjeblikkelige krise. Dels skaber det respekt, at Danmark har valgt at stå ved ytringsfriheden. Dels har den danske krisestyring været eminent set fra udlandet.

 

”Danmark er kendt som et tolerant land og derfor gør det ekstra stort indtryk, at man her har valgt ikke at undskylde. Historien har udviklet sig fra 12 ligegyldige tegninger til en storpolitisk krise, og verdensoffentligheden ved godt, at urolighederne og de hadske ytringer ikke skyldes Danmark, men situationen i Mellemøsten. Men den opmærksomhed der tilgår Danmark og danske virksomheder er helt unik i en global sammenhæng. Der går mange år mellem, at et land med Danmarks størrelse og placering i den internationale offentlighed får så meget opmærksomhed, ”siger Tyler Brüle.

 

Han har især hæftet sig ved, hvordan to lokalpolitikere i det globale mediecirkus er blevet udsat for et enormt pres – og har stået distancen.

 

”Hr. Rasmussen og Hr. Møller har klaret det utroligt flot i den internationale presse. De er selvsagt ikke vant til storpolitik, men alligevel har de virket rolige og har på en høflig måde evnet at stå fast i nogle meget principielle spørgsmål,” siger han.

 

Tyler Brûle hæfter sig ved, at hele pressehåndteringen fra regeringens side set udefra har været imponerende. ”Det er tydeligt at artikler i eksempelvis i den uhyre vigtige avis Internationale Herald Tribune er præget af danske diplomater. De har evnet at sætte den dagsorden, der er den rigtige for Danmark. Stille professionalisme er en del af det danske brand, og her har man leveret varen.”

 

Tyler Brûle er en af den globale branding branches tunge drenge. Som 26 årig stiftede han i 1995 det stilskabende modemagasin Wallpaper, der flere gange har udråbt København til en af verdens mest trendsættende byer. For Tyler Brûle er det særligt den danske livsstil, der er det danske brand. Cykelstierne, børnehaverne, søerne i København, tolerance, uformel omgangstone, målrettethed, design og kreativitet tegner for ham et land og en befolkning, der er udsædvanlig hip i den globale økonomi.

 

Det er kvaliteter han finder i hele den nordiske region, men som han mener er mest fremtrædende i Danmark. Tyler Brûle kalder krisen et ”wake up call” for hele norden.

 

”Selv om norden er en internationalt orienteret region, har man endnu ikke helt forstået hvor hårdt globaliseringen slår igennem. Det er en del af den nordiske selvforståelse, at man har en omfattende ulandsbistand og at man arbejder for fred og foredragelighed. Men de nordiske lande har endnu ikke fundet ud af, hvordan man håndterer, at der er kommet mange mennesker med en anden kulturel og religiøs baggrund,” siger Tyler Brûle.

 

Netop fordi Danmark i forvejen står så stærkt som et brand, der dyrker tolerance, er balancegangen hvordan man udviser respekt og forståelse overfor holdninger, der i deres væsen er intolerante. Ifølge trendguruen er det kernen i den ufordring det danske brand står midt i:

 

”Danmark har brug for at markere, at de mennesker, der er kommet til landet med en anden baggrund er velkomne. Men også, at de er velkomne på de grundlæggende præmisser, der var der, da de kom. Debatten gælder for hele Europa og på den måde er Danmark et bemærkelsesværdigt laboratorium for hele kontinentet. Alle har blikket rettet mod Danmark, det er en enestående chance for at styrke branded”



Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job