Virksomhedskultur det bedste salgsargument

Internetfirmaet Framfab har lanceret CultureMag, der mest af alt minder om et internationalt livssstilsmagasin. Kommunikationschef Sara Helweg-Larsen fortæller om tankerne bag det ambitiøse tiltag
af Bo Wesley

Hvorfor CultureMag?
CulturaMag er primært et rekrutteringsværktøj. Vi giver bladet til nye medarbejdere, så de hurtigt får indblik i vores kultur. Og det er der brug for - vi er fusioneret med 14 firmaer de seneste 12 måneder.

 

Ud over fusionerne er det vores målsætning at vokse med 100% om året af egen kraft. Så vores behov for nye medarbejdere er ret stort.

 

Hvordan bruger I så CulturaMag i jeres rekruttering?
Vi skaffer omkring 70 procent af vores nye medarbejdere ved netværksrekruttering, hvor CultureMag skal understøtte alle de kontakter, vi skaber. Det kan f.eks. være ved at nogen kender nogen, som kender nogen. Alle medarbejdere er blevet opfordret til at give et eksemplar til relevante venner, bekendte og gamle kolleger. Det kan også være når vi er tilstede, hvor vores målgruppe færdes. I Frankrig lægger vi CultureMag på caféer i uddannelsesmiljøer, og i Sverige udleverer vi det på rekrutteringsmesser.

 

CultureMag ligner nogle af de magasiner man kan købe i kioskerne. Et tilfælde?
Nej absolut ikke. Vi ville gøre noget nyt og anderledes. Det er også derfor, at vi har ladet to journalister fra Politiken og Børsen se på os med friske - og måske mere objektive - øjne. Layoutet er lavet i tråd med vores grafiske identitet og den stil, vi ellers kører med.

 

Mange IT-firmaer har magasiner og indlæg i Børsen med masser af ekesempler på glade kunder. I fokuserer på stil, kultur og værdier. Hvorfor?
Det er fordi vi bruger CultureMag til rekruttering. Det er ikke noget kundeblad. Vi oplever det ikke som et stort problem at skaffe nye kunder. Udfordringen er at skaffe kvalificerede medarbejdere som passer ind i vores kultur.

 

Hvad er det for en kultur, I vil vise frem?
Vi ønsker at vise det overskud, hele virksomheden bobler af. Og vi er en virksomhed, der består af en masse delkulturer. Vi vil gerne vise, at hos os er der plads til subkulturer, men med en fælles, global  Framfab-ånd. Derfor er mange af de personer, som udtaler sig, også det jeg vil kalde vores kulturbærere - kolleger, der har været her lidt længere tid og har blik for, hvad der binder os sammen.

 

Hvorfor bruger i et trykt medie i stedet for web?
Det er i erkendelse af, at offlinemedier kan noget som ikke kan nås online. Vi vil gerne have, at CultureMag ligger fremme på sofabordet og fungerer som godnatlæsning. Men dele af magasinet kommer online. Det er vi ved at producere.

 

Hvordan er det første nummer af CultureMag blevet modtaget?
Vi har en feedback e-mail adresse, og her har vi modtaget rigtig mange svar, som er meget positive. Der kommer også mange forslag til indholdet af de kommende numre. Vi er på vej til at udsende en intern online survey, så vi kan få endnu flere input.

 

Kan man få tilsendt et eksemplar?
Ja. Dem, der er interesserede kan bare ringe til os, så sender vi et eksemplar.

 

26.5.2000

 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også