Virksomhedens nye bundlinje

Skrevet af

Mandag Morgen Monitor

26 artikler

0 indlæg

Det er formentlig en overdrivelse at hævde, at kommunikationshåndtering, pressedækning og image afgør virksomheders overlevelse, organisationers goodwill og politiske partiers vælgertilslutning. Der skal mere til. Heldigvis. Men det ville være en underdrivelse af endnu større dimensioner at hævde det modsatte.

Spørg bare i Tvind, Farum eller Kongehuset. Uanset de temmelig håndgribelige forskelle mellem disse tre institutioner i den nationale offentlighed vil man ganske givet få nogenlunde dette svar: Meget kunne have set anderledes ud, hvis relationen til offentligheden var blevet håndteret anderledes proaktivt og åbent, mere ædrueligt og på et bedre tidspunkt.

Eller spørg i ISS Danmark. Her ikke bare erkender den administrerende direktør Arne Pedersen, at forkert håndteret kommunikation kan skade det kortsigtede økonomiske resultat. Han mener, at velfungerende forretningsområder kan blive ødelagt, hvis et dårligt omdømme bider sig fast på blot et enkelt delmarked. “De andre markeder læser jo også aviser,” siger han.
ISS Danmark er et interessant studie, fordi det viser, at virksomheder i dag ikke kan nøjes med at forholde sig til den tredobbelte bundlinje - et økonomisk regnskab, et miljøregnskab og et socialt regnskab. ISS’ tilfælde demonstrerer, at en virksomhed kan præstere glimrende økonomisk vækst, social ansvarlighed og miljømæssig bæredygtighed - og så alligevel blive underlagt et massivt pres fra offentligheden. Alene fordi den ikke har haft øje for den fjerde bundlinje: kommunikationsregnskabet.

Monitor lancerer i dette nummer sit bud på, hvordan et sådant kommunikationsregnskab kan opstilles - og hvordan virksomhedens nye, fjerde bundlinje kan måles. Regnskabet rummer 15 forskellige poster og bygger på en omfattende medieanalyse, en befolkningsundersøgelse og en analyse blandt virksomhedens vigtigste interessenter. Udgangspunktet er virksomhedens egne erklærede dagsordener og målsætninger for kommunikationsindsatsen. Og første virksomhed, vi analyserer, er den danske servicegigant.

Kommunikationsregnskabet vil fremover være fast inventar i Monitor. Det vil blive anvendt på andre store private virksomheder, på interesseorganisationer og offentlige institutioner. Trods forskellighederne er samfundets toneangivende aktører nemlig fælles om ét grundlæggende vilkår: Kommunikation afgør deres handlemuligheder i det offentlige rum.
Mandag Morgen

Relaterede artikler

Jagten på det positive image - Reklame, PR- og Konsulentbureauer tjener i disse år styrtende med penge på at hjælpe progressive virksomheder med at kom...
Strategisk kommunikation-kvalitet og mål - Virksomhedskommunikation er en kompleks størrelse. Kommunikationens forudsætninger og resultater afhænger af flere fakto...
Stigende fokus på virksomheders sociale ansvar - Det hedder Corporate Social Responsibility eller bare CSR. Virksomheder er ikke længere attraktive blot fordi de er økon...
Beyond Moralizing - Corporate Social Responsibility and Business Ethics are coming of age in business practice and as a teaching and researc...
Politisk forbruger – hva’ kan du?! - Findes den forbruger, der stemmer med sit dankort og ændrer verden over husholdningsbudgettet? Mads P. Sørensens bog ”De...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

34 JOB

Indholdsredaktør

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationschef

Frist: 27. september kl. 12.00

Studentermedhjælper

Frist: 27. september

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 6. oktober
Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.