Virksomhedens image skaber relation til fremtidens medarbejdere

Skrevet af

Jesper Kongskov Olsen
Journalist

31 artikler

0 indlæg

Kampen om fremtidens unge medarbejdere har ført til, at rekruttering er blevet er fokusområde, der kræver overordentlig stor opmærksomhed. For at klare sig godt i denne kamp må virksomhederne tænke alternativt og langsigtet, og begynde at opfatte rekruttering som et kommunikationspotentiale i bred forstand. Det var udgangspunktet for et velbesøgt gå-hjem-møde torsdag den 14. juni, arrangeret af Advice A/S i samarbejde med HumanConsult og Dagbladet Børsen. Arrangementet bød på en række forskellige oplæg, der skitserede, hvilke overvejelser en moderne virksomhed bør gøre sig for at optimere sine rekrutteringsforløb.

Når virksomhedens image bærer rekrutteringen
Under overskriften "Image-rekruttering" var budskabet på mødet, at virksomhederne - for at stå distancen i kampen om de bedste unge - skal til at tænke anderledes langsigtet i forhold til planlægningen af deres rekrutteringsstrategi. Først og fremmest er det nødvendigt, at virksomhederne sørger for konstant at have en plads i de potentielle medarbejderes bevidsthed. Man skal simpelthen markedsføre sig over for mulige fremtidige medarbejdere på samme måde, som man markedsfører sig overfor kunder.

 

E-businessdirektør i Advice A/S, Lars Ellehave-Andersen, introducerede i den forbindelse managementbegrebet Candidate Relationship Management, der i stil med Customer Relationship Management (CRM) er en relationsbåret management-tankegang, men hvor fokus er på at skabe og pleje relationen til virksomhedens potentielle, fremtidige medarbejdere fremfor fokus på kunden. Lars Ellehave-Andersens pointe var, at relationen til de fremtidige medarbejdere skabes ved hjælp af virksomhedens image - med virksomhedens rekrutteringssite som det konkrete værktøj.

 

Blandt de næsten 100 deltagere på gå-hjem-mødet var rekrutteringsansvarlige og HR-medarbejdere fra en lang række fremtrædende danske virksomheder, der alle kender til den store udfordring med tiltrækning af de bedste unge medarbejdere. Men også adskillige informations- og kommunikationsmedarbejdere tilknyttet større private virksomheder og offentlige organisationer havde fundet vej til mødet, der fandt sted i Dagbladet Børsens lokaler i København.

 

De digitale muligheder
I denne markedsføring, hvor det er virksomhedens image, der er den bærende del af rekrutteringen, spiller det digitale medie en stadigt væsentligere rolle. Direktør for Advice's managementafdeling, Maria Sennels, forklarede om fordelene for både ansøgere og virksomheder ved at opprioritere e-rekruttering. I forhold til klassiske stillingsannoncer har virksomheden mulighed for at anvende nettet til at give kommende medarbejdere information og viden om virksomhedens værdier, holdninger og ansættelsesvilkår.

 

Inden kandidaten overvejer at søge et job, skal det være muligt for vedkommende at få adgang til information om virksomheden - både generelle oplysninger om virksomhedens værdigrundlag, men også om mere specifikke områder såsom medarbejderpolitik i form af muligheder for faglig og personlig udvikling, fleksible arbejdstider og personalegoder skal være tilgængelige - alle sammen forhold, der kan være afgørende i kandidatens valg af virksomhed.

 

Maria Sennels forklarede, hvordan nettet for alvor giver virksomheden mulighed for at gå i prædialog med kandidater og stille sig til rådighed for kandidatens mange spørgsmål, hvilket fører til en klar effektivisering af ofte lange og ressourcekrævende rekrutteringsforløb. Man opnår en form for screeningseffekt, hvor både potentielle medarbejdere og virksomhederne kan finde ud af, om de passer sammen.

 

Eksemplet Ericsson
Som eksempel på, hvordan man kan angribe rekrutteringsproblematikken, var der på konferencen et oplæg fra kommunikationschef i Ericsson Danmark, Troels Ryggaard, der fortalte om erfaringerne med Ericssons netop overståede rekrutteringskampagne. Kampagnen har været bygget op om sitet people.ericsson.dk og har omfattet et hav af markedsføringsaktiviteter, alle med det formål at få potentielle medarbejdere til at klikke sig ind på sitet, hvor man kan se stillingsannoncer og fakta om det at arbejde hos Ericsson.

 

Virksomheder med et stort behov for at rekruttere mange nye medarbejdere, specielt inden for en svært tilgængelig eller snæver faggruppe som IT-folk og ingeniører, benytter sig i stigende grad af muligheden for at udvikle eget rekrutteringssite med annoncering af stillinger og mulighed for, at kandidaterne kan lægge deres CV ind i virksomhedens egen CV-base.

 

Men dette er blot indgangen til virksomhedens univers, der byder på en række informationer og viden om virksomheden med mulighed for at gå i dialog med virksomheden, allerede inden man møder op til den første jobsamtale. For virksomheden er et rekrutteringssite en enestående mulighed til at fortælle om grundlæggende værdier og holdninger, fortælle de gode historier og informere om kontante facts til medarbejderne om mulige ansættelsesforhold.

 

Relaterede artikler

Hvad er et godt rekrutteringssite? - De fleste danske virksomheder bruger i dag deres website som en del af deres rekrutteringsindsats. ’Jobs’, ’People’, ’Jo...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

47 JOB

Kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.