Virker skræk i kampagner?

Skrevet af

Redaktionen Kforum

1000 artikler

57 indlæg

Kan billeder af ødelagte organer og budskaber om død og ulykke få folk til at ændre dårlige vaner og levevis i en sundere retning? Eller kan de tværtimod være med til at fastholde en usund og uhensigtsmæssig livsstil? Disse spørgsmål bliver taget op i en ny litteraturgennemgang fra Viden- og dokumentationsenheden i Sundhedsstyrelsen om skræk som virkemiddel i sundhedskampagner.

Gennemgangen giver ikke et entydigt svar på, om skræk i kampagner virker eller ej. Men der peges på, at det er vigtigt at kende sin målgruppe, at brugen af skræk står mål med den reelle risiko ved adfærden, og at skrækbudskabet bør kombineres med konkrete handlingsanvisninger. Desuden viser erfaringer, at kampagner, der bruger skræk, generelt er gode til at fange mediernes opmærksomhed og dermed sætte emnet på den offentlige dagsorden.

Læs litteratur gennemgangen i pdf her

Relaterede artikler

Klar kommunikation og reel retorik? - Vi har på Kommunikationsforum sat den politiske kommentator Klaus Kjøller og professor i retorik Christian Kock i stævne...
Sele-skræk - Rådet for større Færdselssikkerhed har gennem tiderne skabt debat. Senest med den aktuelle og barske selekampagne. Men s...
Risikoregister - Risiko for terrorangreb, salmonella, fugleinfluenza, mobilstråling. Medierne er fyldt med historier om risici, hvor vi s...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kursus

Adfærdspsykologi: Forstå din modtager og styrk din kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.