Virker skræk i kampagner?

Skrevet af

Redaktionen Kforum

936 artikler

57 indlæg

Kan billeder af ødelagte organer og budskaber om død og ulykke få folk til at ændre dårlige vaner og levevis i en sundere retning? Eller kan de tværtimod være med til at fastholde en usund og uhensigtsmæssig livsstil? Disse spørgsmål bliver taget op i en ny litteraturgennemgang fra Viden- og dokumentationsenheden i Sundhedsstyrelsen om skræk som virkemiddel i sundhedskampagner.

Gennemgangen giver ikke et entydigt svar på, om skræk i kampagner virker eller ej. Men der peges på, at det er vigtigt at kende sin målgruppe, at brugen af skræk står mål med den reelle risiko ved adfærden, og at skrækbudskabet bør kombineres med konkrete handlingsanvisninger. Desuden viser erfaringer, at kampagner, der bruger skræk, generelt er gode til at fange mediernes opmærksomhed og dermed sætte emnet på den offentlige dagsorden.

Læs litteratur gennemgangen i pdf her

Relaterede artikler

Klar kommunikation og reel retorik? - Vi har på Kommunikationsforum sat den politiske kommentator Klaus Kjøller og professor i retorik Christian Kock i stævne...
Sele-skræk - Rådet for større Færdselssikkerhed har gennem tiderne skabt debat. Senest med den aktuelle og barske selekampagne. Men s...
Risikoregister - Risiko for terrorangreb, salmonella, fugleinfluenza, mobilstråling. Medierne er fyldt med historier om risici, hvor vi s...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

PR og stakeholderkommunikation

Se alle job Indryk job

Job

Studentermedhjælper

Frist: 26. oktober

Presseansvarlig

Frist: 1. november

Applikations-ejer

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.