Virker skræk i kampagner?

Kan billeder af ødelagte organer og budskaber om død og ulykke få folk til at ændre dårlige vaner og levevis i en sundere retning? Eller kan de tværtimod være med til at fastholde en usund og uhensigtsmæssig livsstil? Disse spørgsmål bliver taget op i en ny litteraturgennemgang fra Viden- og dokumentationsenheden i Sundhedsstyrelsen om skræk som virkemiddel i sundhedskampagner.

Gennemgangen giver ikke et entydigt svar på, om skræk i kampagner virker eller ej. Men der peges på, at det er vigtigt at kende sin målgruppe, at brugen af skræk står mål med den reelle risiko ved adfærden, og at skrækbudskabet bør kombineres med konkrete handlingsanvisninger. Desuden viser erfaringer, at kampagner, der bruger skræk, generelt er gode til at fange mediernes opmærksomhed og dermed sætte emnet på den offentlige dagsorden.

Læs litteratur gennemgangen i pdf her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også