Danmarks bedste madkommunikatører

mad+medier-prisen er netop uddelt for første gang i fredags ved en storslået prisfest for madanmeldere, kogebogsforfattere, tv-værter, madbloggere og mediefolk. Der er vindere i 14 kategorier, hvor både kendte og ukendte hyldes for at gøre en forskel for den danske madkultur ved at formidle den fantastisk.
af Rasmus Holmgård, Marie Sainabou Jeng
Vinderne af mad+medier-prisen 2013, Danmarks første prisuddeling for gastronomiske formidlere, er netop kåret. Prisen er en hyldest og anerkendelse af de dygtigste madkommunikatører, der har ansvaret for det, danske forbrugere oplever, ser, hører og læser om mad – hvad enten det er i medierne, på universitetet eller på mælkekartonen.
 
Cathrine Frederiksen tog prisen hjem for mad-eventet Restaurant Day, hvor almindelige mennesker opfordres til at være restaurantindehavere for en dag. Foto: Chris Tonnesen for madmedier.dk
 
De 14 vindere bliver fejret for deres kreative, intelligente, tilgængelige og innovative madformidling ved en storslået prisfest i Papirfabrikken på Hotel- og Restaurantskolen i Valby. Her sørgede aftenens konferencier, Timm Vladimir, kendt fra showbiz, Masterchef og sin egen kokkeskole, for et festligt show. Hahnemanns Køkken, Hotel- og Restaurantskolens kokkeelever og Fødevareplatform Region Sjælland stod for den formidable middag for de 250 madkommunikatører og andre personligheder fra mad-, kultur- og fødevarebranchen.
 
Thomas Breinholt og hans selvudnævnt usunde chaufførven i DR-programmet Fedt, fup og flæskesteg, som tog prisen for "Mad på film og tv" hjem. Foto: Bjarne Bergius Hermansen
 
Gør kvaliteten håndgribelig
Dagens madmediebillede tegnes både af garvede kommunikatører og interesserede amatører, og fælles for dem er deres stigende indflydelse på, hvad forbrugerne putter i munden. Derfor er det på tide, at madformidlere gør sig det store ansvar bevidst.
 
Prisuddelingen handler om at gøre god madkommunikation håndgribelig, også for dem som ikke er eksperter. Den handler om at få teorierne og idealerne til at udkrystallisere sig i konkrete eksempler på formidling, som er så veludførte, at de bør stå som pejlemærker for os andre.
 
Mad+medier har modtaget 273 indstillinger af i alt 157 madkommunikatører i 14 udvalgte kategorier. Per 1. maj 2013 består netværket af ca. 700 madkommunikatører, herunder blandt andre 65 madfotografer, 227 opskriftsudviklere, 295 madbloggere, 30 personer, der arbejder med mad på tv, og 293, der kommunikerer for virksomheder og organisationer.
 
Hvem vandt hvad og hvorfor?
 
Bøger om mad
Vinder: Signe Wenneberg, journalist og kommunikationsrådgiver + urban farmer og blogger, for Spis din have
 
Motivation: Denne bog præsenterer fuld af fortællelyst og optimisme et af tidens allervigtigste budskaber omkring forholdet mellem vores fødevareproduktion og de globale klimaproblemer. Bogen er en blændende god introduktion til det ultrarelevante begreb Urban Gardening, som kunne være en løsning, hvis vi handler i fællesskab. Dens absolutte force er af folkeoplysende karakter, og på pædagogisk vis behandler den alt fra råd om kompostbunker til opskrifter på lækre salatdressinger.
 
En afgørende kvalitet er, at den kan læses og bruges af alle – ligegyldigt om man har sin egen have, en altankasse eller bare to urtepotter stående i vindueskarmen. Desuden er den godt boghåndværk: fotos, illustrationer og tekst danner en inspirerende og fængende helhed. Udstyrsmæssigt er der kælet for detaljerne hele vejen igennem, lige fra papirkvalitet til den modige forside, der ligesom resten af bogen lader tekst fylde i stedet for billeder.
 
Signe Wennebergs "Spis din have" blev kåret til bedste bog om mad i 2013. Foto: urbanagriculture.dk
 
Kritisk madjournalistik
Vinder: Lars Dahlager, journalist ved Politiken.

Motivation: Modtageren af årets mad+medier-pris inden for kritisk madjournalistik har behandlet fødevareområdet i bred forstand med grundig research og skarp pen. Produktionen rækker vidt fra afdækning af brugen af tilsætningsstoffer i kanelstænger til kritisk behandling af dramaet om Bocuse d'Or. Når Lars Dahlager er bedst, bevæger han sig ud over livsstilsstoffet og graver i de lag, som skal afdækkes for at skabe momentum til reelle forandringer.
 
Lars Dahlager vandt for sine kritiske artikler om blandt andet helt overdrevet brug af konserveringsmidler i bagervarer. Foto: politiken.dk
 
3. Madkommunikation for virksomheder og organisationer
Vinder:  Selina Juul, stifter af Stop Spild af Mad, for bevægelsen ”Stop spild af mad”.

Motivation: Kun sjældent formår en bevægelse af bevæge så mange og skabe så stor synlighed om en sag. Den gode ide og den flotte udførsel har skabt en dagsorden, som får selv supermarkedskæder til at ændre i deres koncepter, og snobber til at overveje deres indtag. Her er ingen mega-budgetter, men kampagnen er gennemført og flot udført, og det har de danske forbrugere ikke kunnet undgå at lægge mærke til. Det er for alvor en sag, der kan fremme den positive madkultur i Danmark.
 
'Snobberne' fra "Rytteriet" er med i kampagnen mod spild af mad, som Selina Juul vandt prisen for bedste madkommunikation for virksomheder og organisationer for. 
 
4. Opskriftsudvikling
Vinder: Christine Bille Nielsen, kok og formidler om mad og velsmag
 
Motivation: Juryen har valgt at præmiere hverdagsmaden, velsmagen og den sunde fornuft. Christine Bille Nielsen kæmper for hverdagens velsmag og den sunde fornufts indpas i danskernes køkkenvaner.
 
Dette gør hun med et letlæseligt sprog, og hun giver vanskeligt flytbare målgrupper mulighed for med småbitte skridt at rykke sig ud fra ernæringsanvisninger. Hun har påtaget sig den svære pædagogiske opgave at udfordre og åbne verden for en gruppe forbrugere, der af den ene eller anden årsag ikke er tilbøjelige til at skifte spor. Hun formår at præsentere realistiske madprojekter, der inspirer målgruppen og giver disse forbrugergrupper mulighed for at prøve noget nyt. Som for eksempel fornyende hverdagsretter til ugemagasiner som eksempelvis Hjemmet og Søndag og hendes arbejde for Hjerteforeningen. Det er opskrifter, som taler i øjenhøjde til sin målgruppe. Hendes jordbundenhed gør hendes arbejde tilgængeligt på mange kundskabsniveauer, og hendes tilsmagningsfifs er letforståelige og operationaliserbare.
 
Christine Bille Nielsen lytter opmærksomt til juryens ros ved mad+medier-prisoverrækkelsen. Foto: Chris Tonnesen
 
5. Mad på sociale medier
Vinder: Malou Rotvel Pagh, gastronom, blogger og Klidmoster.
 
Motivation: Bag Klidmoster finder vi Malou Rotvel Pagh. Det er i den grad maden, der er i centrum, når Klidmoster poster på både Facebook, Twitter og Instagram – hvilket hun gør ofte. Det er tydeligt at se, at Klidmoster er drevet af sin passion for mad, og hun har fundet sin egen niche inden for den komplet usnobbede og økologiske hverdagsmad, der ser ud til at passe perfekt til resten af Klidmosters personlighed.
 
Foto: Klidmoster på Facebook
 
Alt, hvad Klidmoster foretager sig på de sociale medier, oser nemlig af denne personlighed, fuld af humor og kant. Klidmoster taler til – og med – sine følgere i øjenhøjde og hjælper dem ofte med tips og gode råd inden for madkunsten. Hun har faktisk ikke så mange følgere … endnu! Men hendes brand, aktivitet og personlighed er så stærk og gennemført, at det bestemt nok skal komme! Selv Klidmosters visuelle identitet passer til maden … og konceptet … og kvinden. Alt dette gør Klidmoster til ”Årets Madkommunikatør på Social Medier”. Godt gået, Malou – og tillykke.
 
Klidmoster tager imod ros ved prisoverrækkelsen. Foto: Chris Tonnesen
 
6. Madfotografi
Vinder: Columbus Leth, fotograf
 
Motivation: Columbus Leth udviser stor faglighed i sine billeder, der er visuelt smukke, stilsikre, betagende og sanselige. Kompositionen, stylingen og gradingen i billederne er unik, fornyende og udført med en stor nænsomhed og personlighed. Billederne bliver til tider næsten poetiske.
 
Columbus Leth formår at give en original videreførelse af madfotografiets tradition, gennem en nordisk tilgang med en særlig stoflighed, der fanges i billederne. I udvælgelsen lagde juryen særlig mærke til hans iscenesættende tilgang, der får maden til at fremstå sprød og autentisk med et rapporterende udtryk. Han udmærker sige også ved at mestre det stilistiske på en nærværende måde. Og vigtigst af alt formår fotografen at formidle det vigtigste budskab: appetitlighed. Velbekomme. 
 
Et af prisvinderen Columbus Leth's smukke madbilleder. Foto: Columbus Leth
 
7. Madblogging
Vinder: Gastromand.dk
 
Motivation: En enig jury har valgt gastromand.dk. Valget er faldet på gastromand, da de som de første i Danmark har formået at opbygge et unikt gastronomisk univers for og til mænd. Fra smagning af amerikanske kultvine, over pulled pork-burgere til det daglige brød, sætter gastromand en ny standard!
 
Gastromændene er nørdede på en måde, hvor alle kan være med, når de med saftige ord viser os, hvordan mandemad skal laves, så mændene selv får lyst til at lave det. Gastromand er en ”no bullshit”-zone for mad (og mænd) – og de formår at ramme og engagere dem, der normalt ikke læser om mad. Gastromand følger ikke den slagne usability-vej, men har et visuelt univers, der understøtter og skaber deres profil.
 
Gastromændende ligner nogen fra 60'erne, men belønnes for deres tjekkede og moderne madblog. Foto: Chris Tonnesen
 
8. Mademballage
Vinder:  Anders Arhøj, STUDIO ARHOJ, for HELT honning
 
Motivation: Emballagen til HELT honning giver forbrugeren både lyst og forventning om at prøve noget nyt. De forskellige smagsvarianter bidrager desuden med nytænkning inden for kategorien. Det grafiske design er gennemtænkt og flot udarbejdet. HELT honning opfylder dommernes kriterier for et unikt emballagedesign, der er med til at skabe en markant identitet. HELT honning er i bogstaveligste forstand både sødt og lækkert.
 
Anders Arhøjs grafiske design for HELT honning er gennemtænkt og flot udarbejdet. Foto: helthonning.dk
 
9. Akademisk madformidling
Vinder: Ole G. Mouritsen, forfatter og professor, dr.scient., lic.scient. ved Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, Syddansk Universitet

Motivation: Ole G. Mouritsens formidling udmærker sig særligt ved at handle om MAD – altså den vi spiser med nysgerrig glæde og sund appetit. Og det gør den ved ikke at se bort fra madens ernæringsmæssige aspekter, men ved at inddrage dem og deres videnskabelige grundlag i jagten på den slags mad, der både glæder ganen samt øjet og samtidig gavner kroppen. Dette fokus på den hellige kulinariske treenighed af gane-øje-krop er Oles særkende.
 
Dette er smukt udtrykt ikke mindst i bøgerne om tang, sushi og umami. Her fortæller Ole med baggrund i sin videnskabelighed på en ligefrem og ukunstlet måde alle og enhver, der kan og gider læse, hvordan disse ting kan gå op i en højere enhed.
 
Ole G. Mouritsen, som tog prisen for sin akademiske madformidling og forskning i bl.a. begrebet umami. Foto: Chris Tonnesen
 
10. Madgrafik
Vindere: Marie Willumsen og Stine Norup, grafiske designere, for visuel identitet til Opus skolemadsprojekt
 
Motivation: De to grafiske designere Marie Willumsen og Stine Norup vandt i kategorien ”Madgrafik” for deres arbejde med Skolemadsprojektet OPUS (Optimal trivsel, udvikling og sundhed for danske børn gennem en sund, ny nordisk kost). Marie Willumsen og Stine Norup har skabt en visuel identitet, som på imødekommende vis indkapsler OPUS-projektet og rammer børnene lige i øjenhøjde.
 
Identiteten tager afsæt i målgruppens interesser, de såkaldte Tweens (8-11-årige), og formidler seriøse budskaber om kost og sundhed på en underholdende og engagerende måde. Det grafiske udtryk og koncept er unikt og af høj håndværksmæssig kvalitet. Det er enkelt og let at afkode. Men det særligt prisværdige er, at de to designere har skabt en identitet, som børnene naturligt kan tage aktivt del i og bruge som en gangbar valuta i andre sociale sammenhænge. OPUS-projektet er godt på vej til at blive et statement. Og hvem ved, måske kan det gå hen og blive til kultur? Lige nu er det i hvert fald mere end bare indpakning.
 
De to grafiske designere Marie Willumsen og Stine Norup vandt i kategorien ”Madgrafik” for deres arbejde med Skolemadsprojektet OPUS. Foto: madeinschool.dk
 
11. Mad på film og tv
Vinder: Thomas Breinholt, faktaredaktør på DR 1 og DR 2, for Fedt, fup og flæskesteg
 
Motivation: Årets vinder i kategorien ”Mad på Film og TV” formår – på en kritisk og overraskende måde – at sætte danskernes hverdagsmad på dagsordenen. Dette ved at stille skarpt på indholdet og virkningen af de fødevarer, vi indtager. Og ved at benytte sig af et veloplagt, originalt og humoristisk tv-sprog, gør programmet seerne klogere på fødevarerne, deres indhold og påvirkning af vores helbred.
 
Fup, fedt og flæskesteg tilrettelagt af Thomas Breinholt. 
 
12. Madevent
Vinder: Cathrine Frederiksen, direktør i Tomo - Designing Tomorrow’s Foodscapes, for Restaurant Day

Motivation: For få midler er vinderen af årets pris lykkedes med at skabe en enkel historie og nogle klare retningslinjer, som har gjort det muligt, at ideen lever videre selvstændigt og blandt mange forskellige mennesker. Her er rum til at eksperimentere og til at lege med maden som omdrejningspunkt. Omgivelserne omkring måltidet og mødet med andre mennesker bliver lige så vigtig en del, som det at spise måltidet. Det er crowdcooking, hvor filteret mellem kok og gæst fjernes.
 
Begivenheden tog sin begyndelse i Finland, og kom her til Danmark fordi en ung kvinde så potentialet Hun er på forkant med eventplatformen, demokratisk og grænseløs. Årets pris for ”Madevent” går til Restaurant Day og Cathrine Frederiksen.
 
Den officielle video til Restaurant Day, vinderen af prisen for årets madevent, som Cathrine Frederiksen har bragt til København.
 
13. Madanmeldelse
Vinder: Lars Bjerregaard, madanmelder for Dagbladet Information, for anmeldelsen af Bistrot Bobo
 
Motivation: Prisen for årets bedste madanmeldelse går til en meget læseværdig anmeldelse, der er præget af et super flow gennem teksten. Både mad- og vinbeskrivelser er grundige og viser, at anmelderen har ønologisk og gastronomisk indblik og forståelse for tilberedningsmetoder. Der er i det hele taget en særlig fin balance mellem brugbar information og personlig vurdering. At anmeldelsen krydres med masser af finurlige og til tider direkte morsomme sprogblomster, hæver den til et højt og forbilledligt niveau.
 
Sprogblomster: “at få finere ganer til at gispe” i forbindelse med at vælge Bourgogne Pinot Noir 2010 fra Michel Gros i Vosne- Romanee til bøffen, og "Tid til tre franske oste til mig og chambre separé til frøkenen, som efter fritternes bortgang har tabt interessen for måltidet og selskabet og ikke undladt at gøre opmærksom herpå."
 
 
Lars Bjerregaard tager imod madanmelderprisen for Anmeldelsen af Bistrot Bobo på information.dk. Foto: Chris Tonnesen
 
14. Udenfor kategori
Vinder: Linn Katarina Grubbström, blogger og radiovært, Frk. Kræsen
 
Motivation: I en tid med meget fokus på visuelle medier, og hvor mad oftest bliver kommunikeret billedeligt, har vinderen i denne kategori formået at skabe et koncept, som er stemningsfyldt og som når ud til mange. Med nysgerrige og dybdegående spørgsmål formår vinderen at træde et skridt tilbage og give plads til andres fortællinger om mad og råvarer – en original og inspirerende tilgang. I programmet er der plads til fordybelse og rum for fantasien. Vinderen har mod og vilje til at bryde med konventioner og adskiller sig derfor åbenlyst fra de andre nominerede i kategorien.
 
Radioprogrammet Frk. Kræsen vandt Udenfor kategori. Den kræsne frøken, som i virkeligheden hedder Linn Katerina Grubbestrøm, har også en blog, hvor hun giver tips til nem, men delikat madlavning. Ovenstående er en del af guiden ”Feta med peber og rosmarin for dummies!
 
Fagekspertise i 14 formidlingsdiscipliner
Forud for prisfestens kåring af vinderne ligger måneders arbejde med at stifte 14 forskellige juryer med dygtige fagfolk inden for de 14 kategorier. Juryerne skulle kunne tage kritisk stilling til de indstillede madkommunikatører, udpege de nominerede og kåre vinderne.
 
Det var derfor vigtigt for os sætte de rigtige hold, der turde at sætte standarden for den første prisuddeling for madkommunikatører. Juryerne fik til opgave at diskutere og formulere en række kvalitetskriterier for bedømmelsen af arbejdet fra de indstillede.
 
Vi endte med en kvalificeret, broget skare af folk som Uffe Elbæk (i kategorien Udenfor kategori), til Peter Svarre (Mad på sociale medier), Esben Danielsen (Madevent), Kathrine Emme Thielke (Madblogging) og gastroseksuelle Joachim Sperling (Madkommunikation for virksomheder og organisationer). Se alle jurymedlemmerne her.
 
 
Stifterne af mad+medier arbejder selv som madkommunikatører, Marie Sainabou Jeng er pr- og kommunikationsrådgiver med speciale i mad, og Rasmus Holmgård er vin- og madskribent. Foto: Chris Tonnesen
 
Datoen for mad+medier-prisen 2014 er allerede sat til den 28. februar. Opbakning fra branchen og et godt økonomisk fundament kan bringe prisen til at være en fast tilbagevendende begivenhed mange år frem i tiden samt en hamrende god undskyldning for at holde et brag af en fest for madkommunikationsbranchen og for drikke en masse champagne.
 
Læs mere:
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også