Videndeling: En svær kunst

Selvom mange virksomheder prioriterer vidensdeling højt, bliver det ofte ikke til mere end et teoretisk mål for arbejdspladsen, mener virksomhedskonsulent Annabeth Aagaard
af Charlotte Rau Jacobsen

Videndeling er i allerhøjeste grad en ledelsesopgave. Ledelsen skal tage têten og sætte videndeling på den strategiske agenda samtidig. Det mener virksomhedskonsulent Annabeth Aagaard, som i det daglige rådgiver både store og små virksomheder. Hun oplever, at videndeling tit bliver til et luftigt og teoretisk koncept ude i virksomheder, men at især store organisationer har svært ved at få systematiseret medarbejdernes viden og skabt værktøjer, der giver alle en nem adgang til den information og viden, de behøver. For i praksis er det svært for de fleste virksomheder at dele de kompetencer og erfaringer, som medarbejderne har opnået. En bremseklods kan være, at viden er magt, og det skaber også barrierer for videndeling. Derfor er det virksomhedens opgave at bryde den slags strukturer, mener Annabeth. Hun pointerer samtidig, at det skal være tydeligt for enhver, hvilken viden, der er relevant for hvem. Og så skal resultaterne af videndelingen kunne måles, fastslår hun.

Berlingske Tidende 03-09-2003

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også