Vi er målrettede på internettet - men...

Internetbrugere er meget fokuserede, når de søger informationer på internettet. Men når man først har fundet, hvad man søger, befinder man sig i et såkaldt "seducible moment" - et øjeblik, hvor man kan forføres af et såkaldt "persuasive design", som kan lokke med supertilbud og farverige annoncer. Hos boghandlen Amazon bruger man denne taktik. Her er der ikke har så mange forstyrrende bannerannoncer. Men når du har købt den bog, du ønsker, vises en knap: "Dem, der købte denne bog, købte også:", og den knap er det næsten umuligt at holde musen fra. Listen, der fremkommer ved et klik, viser bøger med samme emne, som den man selv søgte efter.
af Charlotte Rau Jacobsen


- Det gode ved Amazons løsning er, at man respekterer, at man som bruger er ekstremt målrettet, når man kommer ind. Man lader brugeren finde frem til det, som han er interesseret i. Og så siger man, men vi kunne måske godt hjælpe dig til endnu mere. For vi ved, hvad din interesse er, forklarer seniorkonsulent Julia Gardner fra UNI-C Usability. Man kan også bruge teknikken med det overtalende design i andre sammenhænge, for eksempel på offentlige hjemmesider, hvor det gælder om at få folk til at læse vigtige meddelelser.
Politiken 24-04-2003

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også