Verdensrekord i greenwashing

Skrevet af

Redaktionen Kforum

905 artikler

57 indlæg

To reklamefilm er kåret af Consumers International som verdens sorteste eksempler på greenwashing. Audi og BP står bag filmene. Se de grønne gyserfilm her, hvis du tør lade dig forføre – filmene er rasende flot eksekveret. Forbrugerorganisationen sætter også en kritisk lup på løgneriske websites fra easyJet og Microsoft.


Audi
Audis amerikanske reklamefilm gør tykt grin med offentlig transport og et konkurrerende bilmærke, før løgnen fyres af: Audi kører stærkt på 'clean diesel'. Problemet er bare, at diesel ikke er grønt brændstof. Audi sviner. Og svindler.


BP
Hvad kommer bagefter, spørger BP i sin mesterlige reklamefilm, som blandt andet viser en gravid kvinde - og siden kvinden med sit nyfødte barn. Hvad kommer efter benzin? BP, hævder benzinselskabet. Bogstaverne BP står ifølge kampagnen for Beyond Petroleum. Men ifølge forbrugerorganisationen Consumers International udgør BP's investeringer i vedvarende energikilder under 7 procent af de samlede investeringer og procentdelen er endda faldende. BP er en hørmer.


easyJet
Flyselskabet hævder blandt andet på sit netsted, at selskabets fly forurener langt mindre end andre selskabets og biler. Men der snydes på vægten, idet easyJet lader som om de altid flyver med alle sæder belagt, hvilket er notorisk løgn, og at biler altid kører rundt med en enkelt person, hvilket vist heller ikke helt svarer til virkeligheden. Tommelen ned fra Consumers International.


Microsoft
Microsoft er overivrige for at fortælle, at Windows 7 er klimavenlig, blandt andet fordi styresystemet gør det lettere at lukke ned for skærmene, hvilket sparer el. Men samtidig viser det sig, at mange vil være nødt til at købe en ny PC for at kunne bruge Windows 7. Dette opmuntres der til af firmaet, hvis aktuelle slogan er: 'Time for a new PC'. Og som Consumers International påpeger: Produktion af en ny PC og bortskaffelse af den gamle er en langt, langt større klimabelastning end den, der spares ved brugen af Windows 7. Fingeren til Gates.

Consumers International (CI) har fordelt over det meste af kloden 220 medlemsorganisationer, heriblandt Forbrugerrådet. Bad Company Awards uddeles for tredje gang.

Relaterede artikler

Top tre grønvaskede virksomheder - Der er rift om ord som CO2-neutral og grøn lige nu. Og mange virksomheder vil gerne være med på vognen. De er ikke sene ...
Hvad er greenwashing? - I dag er det et hit at være grøn. Snart sagt alle virksomheder slynger rundt med løfter om, hvor grønne de er. Nogle af ...
Greenhushing….. Schhhhh - Grønt er hot. Virksomhederne står i kø for at overgå hinanden i klimaløfter. De overspiller deres ”kæmpe” indsats på mil...
Greenrushing underløber klimakampen - Klimasagen er ved at udløse nutidens svar på det vilde vestens goldrush: greenrushing. Alt for mange aktører styrter af ...
Redwashing er The New Standard - Danske Bank får image-bank for deres bizarre reklame med Occupy-bevægelsen. Det postulerede samfundsansvar mangler bund ...
7 kommunikationsråd til at undgå greenwashing - Tør I være åbne omkring jeres bæredygtighedsstrategi - også selvom den ikke er perfekt?

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

37 JOB

Marketings og kommunikationsmenneske

Se alle job Indryk job

Job

Praktikanter

Frist: 10. november

Projektleder

Frist: 4. november kl. 12.00

Pressekonsulent

Frist: 4. november
Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.