Venstres politiske brand under Anders Fogh Rasmussen

Specialet beskæftiger sig med Venstre politiske brand under Anders Fogh Rasmussens formandskab i perioden 1998-2008. Specialet forholder sig kritisk til den fremherskende forståelse af politisk kommunikation som spin og trækker på Corporate Communication og PR-teori for at skabe en teoretisk ramme, der i højere grad inddrager både eksterne og interne faktorer og som anlægger et længere perspektiv end dag-til-dag spin.
af Sune Juul-Sørensen, Søren Gisselmann
I specialet analyseres Venstres strategiskift fra Uffe Ellemann til Anders Fogh Rasmussen og hvordan store dele af baglandet blev overbevist om den nye kurs. Derudover analyseres Venstres profilering af den nye strategi og det image partiet har fået i befolkningen, som konsekvens af profileringen. Som afslutning på analysen analyseres uoverensstemmelser mellem de enkelte elementer af den politiske organisation – i særdeleshed konflikter mellem ledelsens nye strategiske vision og baglandets opfattelse af partiet.
 
At Venstre har formået at ændre sit politiske brand under Anders Fogh Rasmussen, mener vi, på baggrund af vores analyse, kan tilskrives en række årsager:
 
1)      Ændringerne skete på baggrund af en klar og tydelig strategisk vision, hvor også værktøjerne til at implementere ændringerne var på plads
2)      Kursskiftet lanceres tidligt og meget bredt i organisationen, og ved at tage debatten med medlemmerne, legitimerer ledelsen den nye strategiske vision.
3)      Kursskiftet – eller det nye politiske brand – profileres tydeligt og målrettet. Profileringen tager især højde for mediernes øgede indflydelse på politiske dagsordener, og den politiske kommunikation i Venstre opprioriteres og professionaliseres.
4)      Befolkningen viser sig villige til at tage den nye Anders Fogh til sig, og accepterer ham som en lige så kyndig forvalter af velfærdsstaten, som de socialdemokrater han har arvet den af.
5)      Hver gang Fogh har nedkæmpet den interne modstand i partiet, har det været med til at understrege partiets nye position i dansk politik.
 
Succesen er grundlagt i et strategiskifte, der bl.a. har betydet, at professionel kommunikation er blevet tænkt ind i alle faser af politikudviklingen. Det meste konkrete redskab har været kontraktpolitikken, hvorigennem Venstre har opbygget et image af troværdighed og kompetence. Et andet redskab har været den taktiske fastlåsning af fordelingspolitikken. Det er lykkedes Fogh at overbevise vælgerne om, at velfærdsstaten ikke bliver afmonteret under en VK-regering. Og mere end det, er det lykkedes Anders Fogh Rasmussen at håndtere kriser på en så fornuftig måde, at det ikke kommer til at koste ham opbakning.
 
Specialet er blevet bedømt på Kommunikation på Roskilde Universitetscenter maj 2008.

Læs Specialet her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også