Employee advocacy: Hvorfor og hvordan?

Du kender det sikkert fra dig selv: Du vil langt hellere læse de nyheder, dine venner eller kollegaer deler eller liker, end at læse, hvad en eller anden virksomhed skriver eller deler. Vi mennesker lytter nemlig til mennesker – ikke organisationer og virksomheder. Derfor bør I gøre mennesker til afsendere af jeres budskaber – og her kommer employee advocacy ind i billedet.
Få otte gange så meget engagement på SoMe med employee advocacy.
Få otte gange så meget engagement på SoMe med employee advocacy.
Employee advocacy handler i alt sin enkelthed om at få medarbejdere til at agere som digitale ambassadører, så de hjælper med at sprede organisationens budskaber via deres egne sociale medier. Brugen af medarbejderambassadører kan have mange formål – salg, rekruttering eller mere generel branding – men fælles er, at det kræver en velfunderet og veleksekveret strategi for at lykkes. 
 
 
Men inden vi dykker ned i hvordan, starter vi lige med hvorfor. Hvis employee advocacy ikke er noget, I praktiserer i din virksomhed eller organisation endnu, bør I nemlig overveje det. Employee advocacy kan være med til at:
 
1) Øge den organiske rækkevidde på sociale medier
Den organiske rækkevidde er faldet betydeligt på sociale medier de seneste år, og derfor smider flere og flere organisationer i dag annoncekroner efter deres budskaber. Men med et stærkt employee advocacy-program kan I øge jeres organiske rækkevidde – uden at bruge af marketingbudgettet. Ved at bruge medarbejdernes sociale medie-netværk har I mulighed for at nå ud til et meget større publikum. 
 
I følge Brandwatch kan 1.000 medarbejdere nå ud til 1 million kunder!
 
 
2) Styrke jeres kommunikation til kunder, brugere eller borgere
Undersøgelser viser, at vi er 16 gange mere tilbøjelig til at læse et opslag, hvis det kommer fra en ven, kollega eller et familiemedlem, end hvis det kommer fra en virksomhed. Vi stoler i langt højere grad på indhold og anbefalinger, hvis det kommer fra en person, vi kender. Herudover skaber opslag fra medarbejderne otte gange så meget engagement, som opslag fra virksomheden selv. Så hvis I gerne vil have, at jeres budskaber skal blive delt, skabe engagement og blive læst, så er det bare om at inddrage jeres medarbejdere. 
 
 
 
3) Tiltrække dygtige medarbejdere
Et job er ikke ’bare’ et job. Der skal mere til for at tiltrække de dygtige medarbejdere – de skal kunne se sig selv i din organisation. Og her kommer de nuværende medarbejdere ind i billedet. De kan nemlig være med til at fortælle og vise, hvilken virksomhedskultur I har. Når en medarbejder deler et opslag på Facebook, et jobopslag på LinkedIn eller poster et billede af frokosten på Instagram, viser det potentielle medarbejdere, at I er sådan en arbejdsplads, man er stolt af at være en del af.
 

Et par eksempler fra egne rækker. Hvem vil ikke gerne arbejde hos Kforum, når man bliver en del af den her arbejdsplads? 

 
Så har vi styr på hvorfor. Men måske tænker du: Hvordan kommer vi bedst i gang, hvad skal vi huske at overveje, og hvordan ved vi, om det virker? Vi er nået til hvordan, og her er fem spørgsmål, I bør stille jer selv, inden I går i gang: 
 
  1. Hvem skal være med? For at jeres employee advocacy-program bliver en succes, skal I sammensætte det rigtige hold. Tænk over jeres mål for indsatsen, inden I udpeger teamet. Er målet rekruttering, leads eller noget helt tredje? Hav det med i overvejelserne, når I vælger medarbejdere, så teamet indeholder både beslutningstagere og medarbejdere fra relevante afdelinger.
     
  2. Hvad skal I dele? Planlægning er alfa og omega. Lav en content-plan, uddel ansvarsområder og sæt mål og delmål. Overvej, hvilket område i jeres virksomhed I vil fokusere på. Er det fx jeres knivskarpe medarbejdere og deres ekspertviden, eller vil I gerne dele gode historier om jeres CSR-initiativer?
     
  3. Hvilke regler skal der være? Der vil altid være risiko for, at ’forkerte’ historier slipper ud, når I slipper kontrollen og overlader en del af brandingen til medarbejderne. Opsæt helt konkrete guidelines for, hvordan og hvor ofte der skal deles indhold. I kan også overveje, om teamet skal have træning i at bruge sociale medier professionelt.
     
  4. Hvad skal I måle på? I kan tracke og måle på stort set alle steps i processen – men udvælg i stedet nogle realistiske og brugbare måleparametre. Hvis I måler på det hele, mister I overblikket og motivationen. Sørg for, at en fra teamet holder øje med data og målene – og deler det med resten af teamet, så alle kan følge med i udviklingen.
     
  5. Hvordan skal I fortsætte? Evaluer på jeres indsats. Tag udgangspunkt i jeres mål og data og find ud, hvad der går godt, og hvad der går knap så godt. Måske jeres LinkedIn-opslag performer bedst, hvis der er et billede af medarbejderen i opslaget, eller måske Twitter er mere effektivt? Brug evalueringen til at planlægge den næste periodes indhold. 

Der er altså flere grunde til, at en veltænkt employee advocacy-strategi kan være en værdifuld investering – men samtidig er der også mange ting, I bør overveje. For mange virksomheder kan det være svært at slippe kontrolen helt og give medarbejderne frit spil på sociale medier. Det er dog helt centralt for et succesfuld employee advocacy-program, at medarbejderne føler sig trygge ved at tilføje deres egne kommentarer, når de deler organisationens budskaber. Ellers fremstår kommunikationen ikke troværdig, og så har det pludselig ingen effekt. 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også