Vattenfall svarer igen: Kul på/i klimadebatten

Vattenfall er et energiselskab. De er aktuelle med en kampagne, der vil have folk til at skrive under på et klimamanifest. Kritikerne kalder det grønt hykleri. Kforum bad Vattenfall forklare tankerne bag den kontroversielle kampagne. Et lille skridt er bedre end ingen skridt. Det er budskabet fra kulkraftværket.


Kan Vattenfall drive kraftværker baseret på kul og samtidig hævde, at virksomheden påtager sig et stort klimaansvar?... svaret er JA!

Mange personer har henvendt sig til Vattenfall for at spørge, hvad vi gør for klimaet. Anledningen er antageligt vores seneste initiativ på klimaområdet, hvor vi har inviteret befolkningerne i en række europæiske lande til at skrive under på et klimamanifest.

Grønvaskning?
Da vi tog beslutning om initiativet, var vi helt bevidste om, at det ville give anledning til spørgsmål og debat. Faktisk var det, hvad vi ønskede. At få klimaet på dagsordenen ikke bare hos dem, der normalt beskæftiger sig med emnet – men over middagsbordet i kantinerne og på gader og stræder. Vi er glade for, at det er lykkedes. Vi synes nemlig, at emnet er så vigtigt, at det fortjener at bliver diskuteret vidt og bredt. Vi mener bestemt ikke, at vi som virksomhed har svaret på alt – ej heller, at vi kan redde hele verden, men blandt andet gennem dialog og diskussioner tror vi på, at løsningerne kan findes.

Nogle har kaldt vores klimainitiativ for “grønvaskning”, mens andre har rost os for at være modige i vores kommunikationsform. Vi mener under alle omstændigheder, at vi som en stor aktør på den europæiske energiscene har et ansvar for at bringe klima-temaet på banen og præsentere vores forslag til løsninger.

De tider, hvor politikere, NGO’er og virksomheder stod i hver sin lejr og angreb hinanden, er forbi. På klimaområdet har vi i dag de samme mål – og alle parter har et ansvar for at bidrage til at nå målet.

På spørgsmålet, om Vattenfall kan bruge kul og samtidig træde frem og kommunikere klimaansvar, svarer vi derfor: Ja, det kan vi!

Ikke enten kul eller vind!
Vi lægger ikke skjul på, at vi er én af Europas store udledere af CO2. Det ligger i naturen af vores virksomhed. Man kan ikke lukke øjnene for, at næsten 70 procent af verdens elproduktion stammer fra fossile brændsler – såsom kul, gas og olie. Det er oftest naturens forudsætninger og politiske beslutninger, der afgør, hvilke energityper et land har. Desværre er den vedvarende energi endnu ikke tilstrækkeligt effektiv. Og vi har behov for energien. Vi er bevidste om kulkraftens ulemper og arbejder hårdt med at løse problemerne. Hvis vi finder løsningerne, kan de blive til gavn for resten af verden.

Når talen falder på kul og vedvarende energi, mener vi i øvrigt ikke, det er et enten-eller. Det er både-og. Vattenfall investerer massivt i vedvarende energi. Samtidig ønsker vi at opføre anlæg, der kan opsamle og lagre CO2 fra kulfyrede anlæg. På den måde kan vi bruge kul i en overgangsperiode frem til tidspunktet, hvor endnu ukendte teknologier helt kan afløse kullene.

Hvad Vattenfal gør
Hvor er det så, at Vattenfall selv tager ansvar for at bekæmpe klimaforandringerne? Her er nogle konkrete eksempler:

Vi…
  • har reduceret udslippene fra virksomheden med en tredjedel og har som det første energiselskab i verden til formål at være klimaneutrale 2050
  • investerer ca. 7 milliarder kroner i ny teknik for at udskille og lagre kuldioxid fra kulkraftværker
  • investerer i Norden 44 milliarder kroner i vedvarende produktion frem til 2016
  • planlægger en vindkraftsatsning i Storbritannien på mere end 100 milliarder kroner
  • investerer i effektive og moderne anlæg med betragtelig mindre udslip af kuldioxid i de lande, der bruger kul.

Vi er som industri parat til at gøre vores til at løse klimaproblemet, men ser vi globalt på det, mangler vi, at verdens politikere bliver enige og tager affære. Det er derfor, at vi i Vattenfall har taget initiativ til den klimakampagne, som har kørt i tv, på nettet og trykte medier i de seneste uger. I skrivende stund har mere end 140.000 valgt at skrive under på manifestet. Det er vi rigtig glade for. Vi har nemlig brug for, at alle midler tages i brug for at håndtere klimaforandringerne – den største udfordring i vores tid.


Relaterede artikler

Grøn, grønnere, grønnest, Grant - Al gør det. Arnie gør det. Og Anders gør det. Satser på det grønne image. Men er deres bestræbelser greenwashing eller r...
Top tre grønvaskede virksomheder - Der er rift om ord som CO2-neutral og grøn lige nu. Og mange virksomheder vil gerne være med på vognen. De er ikke sene ...
Greenhushing….. Schhhhh - Grønt er hot. Virksomhederne står i kø for at overgå hinanden i klimaløfter. De overspiller deres ”kæmpe” indsats på mil...
K for Klimakommunikation - Hvordan trænger virksomheder igennem til deres stakeholders med klimakommunikation? Og hvilke udfordringer og begrænsnin...
The great green team - Klima er overhype. Kommunikationsbranchen kæmper endnu en gang for at sælge ind i direktionslokalet. Nu er det ikke stor...
The Full Green Monty - Grøn branding ender ofte som en overfladisk og påklistret ligegyldighed uden forbindelse til resten af virksomhedens for...
Hvad er greenwashing? - I dag er det et hit at være grøn. Snart sagt alle virksomheder slynger rundt med løfter om, hvor grønne de er. Nogle af ...
På vej mod bæredygtighed – et spørgsmål om ledelse - To nye bøger tager fat på et par af tidens absolut mest hotte emner: Bæredygtighed og klima – og hvordan vi arbejder med...
Hvor klimagærdet er lavest - Danske virksomheders topledere har fået en overskuelig step-by-step håndbog, som kan hjælpe dem med at komme i gang med ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

39 JOB

Copywriter

Se alle job Indryk job

Job

Uddannelseschef

Frist: 3. januar kl. 12.00

Digital konsulent

Frist: 17. december kl. 12.00

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 19. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.