Varm luft i store bobler

Skrevet af

Kasper Fogh Hansen

69 artikler

0 indlæg

Verdens bedste Morten Løkkegård har sagt farvel til DR og nyhedsafdelingen. Han hopper nu over i kommunikationsfaget hos grand old Jøp, Over og Myrthu, de første og engang de største i dansk public relations. Kriserygter har svirret om Jøp’erne i det sidste år, men Jess Myrthu forklarede tidligere her på Kommunikationsforum, at Jøp’erne var ved at foretage et generationsskifte og var ved at hente nye partnere ind. Og en af dem er altså Søndagsmagasinets og dansk journalistiks lille koryfæ, Morten Løkkegård. Kommunikationsforum fik sig en samtale med Løkkegård om journalister, akademikere og hvorfor der er brug for de journalistiske færdigheder mere end nogensinde før.

Han ser ud til at have det godt. Selv siger han, at det hele flyder lidt, når man står imellem to arbejdspladser, og at han ikke rigtigt er kommet på plads. Med åbenstående mønstret skjorte, en fastgroet solbrændthed og at par glinsende D&G biller i håret så det nu mest ud til, at han kom direkte fra stranden. Den observation holdt Kforums udsendte nu for sig selv, mens han blev anvist plads i sofagruppen.

 

Otte år er nok

Der har været en del rygter om Løkkegårds exit fra Danmarks Radio. Skulle han være forsmået og avancementsmæssigt overset? Overhovedet ikke, forklarer han. Det var simpelthen på tide at starte noget nyt.

 

- Lidt tilfældigt fandt jeg ud af, at min fratrædelsesdag samtidig var mit 15 års jubilæum på DR og TV-avisens 40 års jubilæum. Det gør mig da lidt nostalgisk at tænke på. Men at jeg nu har sagt op og er begyndt som associeret partner hos Jøp’erne, er der egentlig ikke noget dramatisk i. Jeg ville gerne lave noget nyt. Jeg har været på Søndagsmagasinet i otte år, hvor jeg tidligere har haft en kadence på de ting, jeg har lavet, på to-tre år. Søndagsmagasinet havde en fantastisk model, hvor Steffen Kretz og jeg havde rigtigt gode forhold, og det var nok derfor, at vi begge blev hængende så længe, selvom vi begge havde talt om, at vi på et tidspunkt skulle til at lave noget andet. Nu skal han være mellemøstkorrespondent, og jeg ville gerne være selvstændig, forklarer Morten Løkkegård, der fastholder, at han har givet den samme historie om sin fratræden hver gang, med vidt forskellige gengivelser til følge.

 

Men hvorfor så lige Jøp’erne? Nu skaber tidligere medarbejdere og misundelse sikkert gode vilkår for rygter, men ser man på, hvem der er pr-industriens nye højdespringere, så er det jo de akademiserede og mere anonyme bureauer, der vokser hurtigst.

 

- Der var ingen tvivl om, at det var Jøp’erne for mig. Jeg har talt med en lang række andre virksomheder i branchen, men netop fordi denne virksomhed udspringer af den journalistiske metier, var det her, jeg følte mig bedst hjemme. Det var her, jeg følte mig bedst til rette med min baggrund, siger han.

 

Først og fremmest journalist

Morten Løkkegård prøver bestemt ikke at lægge afstand til sit journalistiske håndværk. Det er det, han kan, og hans erfaring er, at det er der virksomheder, der har brug for. Han siger, at han tænder på kommunikation i bredeste forstand og betragter det undrende, når folk i kommunikationsbranchen bliver uforståelige. Der er vel ingen grund til at gøre det sværere end det er, og Løkkegård er godt klar over, at han er på vej ind i en verden, hvor der med hans egne ord bliver solgt varm luft i store bobler.

 

- Når man nu skal ud og gøre sig lækker over for kunderne, så er det naturligt, at man pepper sit produkt lidt op. Det er vel utroligt svært at stå med et produkt, som man helt og aldeles kan forklare på fem minutter. Derfor er der også i kommunikationsbranchen en vis overartikulation, hvor der bliver talt i både lovligt abstrakte og meget akademiske vendinger, forklarer han.

 

Det aner jeg ikke

Men hvad er det så, der gør Løkkegård i stand til at hjælpe en virksomhed med en langsigtet planlægning af kommunikationen omkring sig selv og sine produkter? Jøp’er er jo meget mere end krisestyring og medietræning.

 

- Det aner jeg ikke, siger han kort og godt.

 

- Jeg skal nok til at sætte mig ind i nogle nye ting, uden at det dog betyder, at jeg melder mig ind på handelshøjskolen. Der er mange ting, jeg ikke ved endnu. Også om det praktiske. Kan jeg for eksempel sælge? Jeg tror og håber på, at jeg kan, men det er da ikke noget, man oparbejder den store erfaring i på Søndagsmagasinet. Men helt overordnet så ved jeg, at det journalistiske verdensbillede kan bruges i kommunikationsrådgivning. Den journalistiske metode reducerer kompleksiteten, forsimpler om man vil. Nu skal jeg ikke længere lave historier, men analyser; alligevel er tilgangen den samme, forklarer Morten Løkkegård, der grinende spøger med, at han valgte Jøp’erne, fordi der her ikke er noget, der hedder coldcalling.

 

- Jeg tror sgu ikke, jeg kunne finde ud af det, og jeg vil gerne slippe, griner han.

 

DR betror sine seere mindre og mindre

Løkkegårds analyse af sin game arbejdsplads er, at også på DR tør man betro sit publikum med mindre og mindre information at kapere. Så måske er der alligevel en journalistisk frustration bag hans exit, for han glæder sig i hvert fald til at skulle kigge dybere på de problemstillinger, han skal arbejde med. Det kræves der nok også. Men han er ikke i tvivl om, at hans– og journalistikkens – forpligtigelse ligger i det, der er mellem mennesker:

 

- De fleste mennesker, der er veluddannede og dygtige, og mener, at de er godt orienteret, er jo i virkeligheden, selvom de tror noget andet, ikke særligt godt rustede til at optræde uden for deres egne cirkler. I realiteten lever de fleste mennesker, om ikke afskåret fra omverdenen, så afskåret fra offentligheden. De har for travlt og er formet af den virkelighed de er uddannet og arbejder i. Men journalistikkens berettigelse også i kommunikationsfaget er at gøre den særlige indsigt og det specialiserede emne tilgængeligt og forståeligt. Og det tror jeg sgu ikke uden videre går af mode, siger han.

 

Og deri tager han nok ikke fejl. Jøp’erne, der åbent vedkender sig, at tv-starpower var deres første vare, har fået forfrisket den gamle kerneydelse med Løkkegårds ankomst, og det havde de nok også brug for. Alt i alt virker det som et harmonisk ægteskab, og kommunikationsbranchen har helt sikkert set dårligere journalister end Løkkegård klare sig godt. Så alt i alt tror vi her på Kforum, at det nok skal gå Løkkegård godt.

Relaterede artikler

Kan vi få lidt professionalisme… - Det kan godt være, at der er mange irriterende repræsentanter for pressen, der ikke kender deres besøgelsestid. Men der ...
Kommunikationsrådgiver i dobbeltspil - Kommunikationsrådgiverne Jøp, Ove & Myrthu er blevet fanget i en uheldig sag i magtkampen mellem energiselskaberne DONG ...
Bureauer satser på medierådgivning - Medietræning og ledelsesrådgivning er på tilbudslisten hos flere og flere kommunikationsbureauer. Dermed konkurrerer bur...
Det blæser om Jøp’erne - Engang eksklusivt ubemærkede seniorkonsulenter, krisemagikere, journalistiske koryfæer der skiftede side og blev det gam...
Medietræning - Gode råd til den nye pr- og informationsmedarbejder - Kommunikationsforum har opsøgt Jøp, Ove & Myrthu, et strategisk rådgivnings og kommunikationsbureau, der h...
Absolut Jøp - Kommunikationsfirmaet Jøp, Ove & Myrthu har tjent millioner på at rådgive de største danske virksomheder. I branchen har...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

18 JOB

Student

Se alle job Indryk job

Job

Mediechef

Frist: 18. juni

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 12. juni

Chef

Frist: 5. juni
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.