Et visuelt hit med fast grund under fødderne.

Skrevet af
Bortset fra få fornyelser, som for eksempel farver, så ser Vandretursfolderen stort set ud, som da den udkom for første gang for 45 år siden. 50 millioner tryk senere har den bevist, at visuel kommunikation ikke behøver at være strømlinet for at blive et hit.
Den hedder noget så fodformet som Vandretursfolderen. Den ligner instruktionsbogen til en meget gammel Mercedes. Den er fyldt med faktuel information skrevet af fagfolk. Den er 45 år gammel og alt andet end funky.  Man skulle ikke tro det, men den er faktisk et kæmpe hit.




Ikke mindre end 2/3 dele af danskerne kender den. Over halvdelen bruger den og hvert år bliver den udleveret i en million eksemplarer. Hvis du har brugt den, så har du sikkert fisket den op af en lille kasse ved stien ind til et af statens skove – og naturområder.  Eller også har du taget den på et de mange hoteller eller turistbureauer som hvert år ringer ind til Skov og Naturstyrelsen og bestiller stakkevis af eksemplarer om det lokale naturområde.

Poul Erik Magnussen. Pressechef i Skov og Naturstyrelsen tøver ikke med at kalde Vandretursfolderen for deres største succes. Han siger:
”Vi laver jævnligt brugerundersøgelser og efter en periode hvor interessen var svagt faldende er den nu igen stigende. Vi har også fået mange nye målgrupper som bruger vores forskellige andre foldere flittigt. For eksempel skovgæster som har hund eller som kører Moutainbike”

Ved nummer et i 1964 var den i vignetterne i folderen i sort og hvid og både forsidetegning og øvrige illustrationer i folderen var tegnet af Poul Andersen.  Selvom de færreste kender ham ved navn, så vil de fleste kunne genkende hans klassiske naturtegninger, der har prydet forsiden på hver eneste vandretursfolder. I dag er vi kommet til nummer 129 og Poul Andersen ved at gå på pension (en ny men indtil videre hemmelig erstatning er dog kørt i stilling), der er kommet farver til og kortene  bliver i dag lavet på computer og det hele kan selvfølgelig downloades i PDF.



Ligeledes har indholdet i folderen gennemgået en langsom udvikling. Magnussen siger: ”Vi har været igennem en langsom evolution. Vi er gået fra at lægge vægt på det meget skovtekniske til det mere folkeoplysende, der tager udgangspunkt i hvad brugeren oplever. Men vi tror på, at man godt kan være folkeoplysende uden at være poppet”

Hver udgave af folderen bliver tilsvarende produceret med en meget lille grad af formatering af indholdet. Her er meget lidt central styring. Det er de lokale faglige enheder  af Skov og Naturstyrelsen, som kender det pågældende naturområde bedst. Derfor bestemmer de også hvad det er vigtigt at lægge vægt på lige i dét område. Nogle foldere lægger meget vægt på fauna, andre på aktivitetsmuligheder og andre igen på områdets historie.


I det hele taget er Vandretursfolderen en succes, der bygger på, at gøre alt det modsatte af hvad en nyansat informationschef typisk ville gøre: Sætte farvebilleder ind af glade familier, rydde op i alt den megen tekst, lægge guidelines der skal sælge skoven bedre til gæsten, få en smart font og så videre. Men hvis nogen i Skov – og Naturstyrelsen nogensinde havde fået magt til at ’friske den op’, så er det yderst tvivlsomt om folderen var blevet den succes, som den er blevet. Det lidt bedagede og naturnørdede design kommunikerer perfekt den fornemmelse af fast grund under fødderne, som man må gå ud fra at en naturvandrer søger.

Den næste folder der udkommer handler om Søby Brunkulsleje. Med sine høje skrænter og risiko for jordskred er Søby Brunkulsleje ikke et totalt ufarligt sted at opholde sig.  Der har derfor været behov for at udgive en folder, der fortæller, hvordan gæsterne undgår at komme til skade. Og den skal nok blive et hit ligesom alle de andre foldere, da den i det store hele er magen til sine forgængere.

Du kan se alle vandretursfolderne på Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside.

Relaterede artikler

Sig det med en skyskraber - I ørkenbyen Riyadh er et skyskraber-kapløb skudt i gang. Et kapløb, der ikke kun handler om højhus-potens, men også er e...
Tirana – det nye Dubai? - Kunstmaleren Edi Rama skiftede i år 2000 kunsten ud med politik og lærredet ud med byens huse. Rama blev borgmester i Ti...
Punks Not Dead! - Observationer fra undergrunden: En oprevet jakke, en håndfuld nitter og en sprittusch. Mere kræver det ikke at være punk...
Dyrk sex med ti personer og sæt en Rema 1000 pose i kasketten - De ligner en blanding mellem en håndværker, en Roskildefestivalgæst og en graffitimur. De er klædt i knaldrøde kedeldrag...
Pirates do it better! - En historie om pirater, ”hearts and minds”, branding og hvordan underholdningsindustrien lod skibet sejle. Kommunikation...
Julekort-kommunikation - Man siger, at et billede siger mere end 1000 ord. Men det rigtige julekort siger mere end 1000 kundehenvendelser og busi...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

59 JOB

Kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Kursus

Kommunikationsmåling: Kend effekten af din kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.