Valgkampagnernes virkemidler
Partipropaganda – propagandaparti

Skrevet af

Redaktionen Kforum

949 artikler

57 indlæg

Hvorfor bliver Helle altid vist på hvid baggrund? Er Liberal Alliance et parti eller en helside på side 3? Er sloganet ’Nye tider. Vælg velfærd’ så klodset og klichefyldt, at det forhindrer Løkkes genvalg? Når Johanne Schmidt-Nielsen signerer sin Facebook-side, skyldes det så, at hun vil se mere borgerlig ud? Få her svar på disse og andre spørgsmål om partiernes valgkampagner, både den kreative udformning og de hemmelige budskaber.
Valgkampen har været i gang længe, også før statsminister Lars Løkke Rasmussen udskrev valget. Så vi har allerede set, hvad en del af partierne har at diske op med i aviser, på hjemmesider og udendørsplakater. Nogle af partierne er allerede på anden version af kampagnen, mens andre samler kræfter til det store, betalte brøl i medierne lige før valgdagen.
 
Kforums kampagneanalyse tager udgangspunkt i hvert partis største problem eller ømmeste tå, for derefter at se på den kreative kampagneudformnings svar på problemet. Og det hemmelige budskab i kampagnen.
 
partipropaganda Venstre
Statsmand eller småkedelig kontormand? Valgannonce fra Venstre, indrykket i dagbladene i slutningen af august. Kaffen til højre på bordet er Kforums
 
Venstre (bureau: Hjaltelin, Stahl & Co.)
Partiets ømmeste tå
Venstres største problem er metaltrætheden. Partiet står i spidsen for den gammelkendte blå blok, der er blevet løs i fugerne.
 
Er sloganet slidstærkt eller forslidt?
Sloganet "Nye tider. Vælg velfærd" er sprogligt klodset med den dobbelte sætningsstump. Det er også klichefyldt, fordi de fleste partier vil kunne skrive under på de ord. Men i teorien er det nydeligt tænkt: ’Vores problem er nedslidning, derfor siger vi det modsatte, nye tider. Og så overhaler vi de røde indenom ved at tale om velfærd.’ Blot synd, at det kreativt ikke er lykkedes. Problemet med de sproglige evner vokser, når man ser på ovenstående annonces overskrift, "HOLDBAR VÆKST!" Venstre har en tekstforfatter, der stoler så lidt på sine egne ords kraft, at overskriften for en sikkerheds skyld skal støtte sig til et uklædeligt udråbstegn. Det hele tilmed skrevet med store bogstaver. Overdreven brug af udråbstegn og versaler kendertegner trolls i diskussionsfora på nettet og i anonyme trusselsbreve. Et dumt signal at sende.
 
Er billederne cool eller katastrofale?
Portrætfotoet af statsministeren tager absolut ingen chancer, men går billedligt talt med livrem og seler. Det gode er, at han ikke dummer sig. Han smiler ikke slesk – point for det. Han er nydeligt klædt og holdes oprejst af den lilla overskrift, der håndfast ligger ind over hans brystkasse. Ingen sjusket eller svajende fadbamse her. Og så synes der at være et glimt af klassisk, christianborgsk arkitektur bag ham, et trygt signal om værdig magt og erfaring. Men det dårlige ved billedet er, at det er lidt kedeligt. Ser vi en træt mand snarere en statsmand?
 
Det hemmelige budskab
Nej, jeg er hverken en fjern statsmænd eller en træt mand. Jeg er en almindelig kedelig kontormand! Altså din ligemand, kære vaklende midtervælger. Stem trygt på mig.
 
Og et hemmeligt våben i baghånden
Venstre har sparet på budgettet og vil allersidst i valgkampen fyre en massiv skræmmekampagne af i en opgraderet udgave af "Bag facaden"-konceptet.
 
partipropaganda konservative
Konservativ outdoor fra marts måned. Dengang var Lars B. en gadedreng. I dag har han fået nydelig jakke på
 
Det Konservative Folkeparti (bureau: Adtomic)
Partiets ømmeste tå
De Konservatives største problem er profilløsheden i skyggen af den store regeringspartner, Venstre.
 
Er sloganet slidstærkt eller forslidt?
Lars Barfoed er på partiets hjemmeside citeret for disse sloganlignende ord: "Et valg om tryghed". Og med tryghed menes både økonomisk tryghed og f.eks. beskyttelse mod de væmmelige hjemmerøvere, der ifølge partiet synes at være overalt i dag, og som gør partiformanden noget så "vred" ifølge ovenstående outdoor. Det er en retorisk fiks flertydighed ved ordet tryg, og det passer til de konservative grundværdier. Virker godt og sloganagtigt.
 
Er billederne cool eller katastrofale?
Ud af krisens mørke træder vor redningsmand. Han er ikke buret stramt inde i jakke, men har smøget ærmerne op og løsnet slipset en smule. En praktisk mand, der vil give en hånd med, når det kommer til at slås for din tryghed. Strålende portrætkunst.
 
Det hemmelige budskab
Hvis jakken er symbol på klassisk magt, er dens fravær i portrætbilledet udtryk for, at Barfoed pønser eller forbereder sig på at opgive ministermagten til fordel for den ideologiske og kompromisløse kamp mod bøhmænd. Han er ikke taburetklæber, men ægte, konservativ ildsjæl. Godt udgangspunkt for en oppositionsperiode.
 
Og noget vaklen
I de seneste (pr. 6. september) elementer af kampagnen på især nettet er Lars Barfoed atter iklædt klassisk jakke. Gadedrengen er væk, ministerdrømmen lever.
 
partipropaganda dansk folkeparti
Plakat for Dansk Folkeparti i foråret ved en grænse, nemlig Nordhavn i København
 
Dansk Folkeparti (bureau: Apple Farm Grafik og Reklame)
Partiets ømmeste tå
Dansk Folkepartis største problem er den økonomiske krise, der fortrænger indvandring fra førstepladsen som valg-tema. Dette problem forstærkes af De Konservatives stigende undsigelse af DF i blå blok.
 
Er sloganet slidstærkt eller forslidt?
Dansk Folkepartis standard-slogan er ’Dit land – dit valg’, som præcist rammer en nationalistisk tone, der er karakteristisk for partiet. Men det skriver ikke partiet ind i den aktuelle valgkamp.
 
Er billederne cool eller katastrofale?
Et klart visuelt signal sendes af den bevidst amatøragtige grafiske udførelse, håndskriften (dog ikke på ovenstående eksempel) og Pia Kjærsgaards småborgerlige udseende. Partiets meget loyale kernevælgere jubler over billede og grafik.
 
Det hemmelige budskab
Pia er den evige bedstemor, overdænget med gammeldags marguerite-smykker. Hun repræsenterer det bagvendte håb og flugten fra fremtiden. Hun er altid hyggelig, selv nok hun tilsviner indvandrere. Hvem kan blive vred på bedstemor? 14 procent af befolkningen hænger bare i hendes skørter, uanset.
 
partipropaganda liberal alliance
Strategi: Man nedkæmper den væmmelige store mor ved at kvæle hende i bogstaver. Valgkamp i kønskampens sprogdragt, pas på store far Anders.
 
Liberal Alliance (bureau: Kenner & Co)
Partiets ømmeste tå
Imaget som den politiske gren af kasinokapitalismens hovedkontor, Saxo Bank.
 
Er sloganet slidstærkt eller forslidt?
På noget af partiets valgmateriale er sloganet "Mere frihed – Mindre Big Mother". Det er genialt. På en gang udfordrende, unikt og ufolkeligt. Her lefles ikke for folket, kun for rige og wannabes. Partiet vender sin svaghed, det ufolkelige, til sin styrke.
 
Er billederne cool eller katastrofale?
De fleste af annoncerne er illustreret af et lille portrætfoto af spidskandidaten, Anders Samuelsen. Elendigt lavet. Manden ligner en fanatiker, og billedæstetikken noget, der er trukket i nærmeste pasfotoautomat. Det ser sært ud på partiets foretrukne kanal, avisannoncer på side tre. Passer lidt bedre til nettet.
 
Det hemmelige budskab
Jo klogere, man er, jo flere ord bruger man til at kommunikere. Vi er landets klogeste parti.
 
partipropaganda kristendemokraterne
Her er alle vores vælgere...
 
Kristendemokraterne (bureau: Bates Y&R og Tilsted Communication)
Partiets ømmeste tå
Næsten ingen tror på projektet.
 
Er sloganet slidstærkt eller forslidt?
Ikke noget klart valgslogan, men slagkraftige overskrifter som "Pengene eller livet" (hov, er politik en børneleg?) og "Vælg med hjertet" (kryptisk).
 
Er billederne cool eller katastrofale?
Nej, de er bare noget rod.
 
Det hemmelige budskab
Din stemme er spildt, men det gør slet ikke noget, når blot du vælger med hjertet.
 
Halve billeder og halve sætninger skal fange opmærksomheden og holde den fast
 
De Radikale (bureau: Studio Parris Wakefield)
Partiets ømmeste tå
De Radikale ved man aldrig, hvor man har.
 
Er sloganet slidstærkt eller forslidt?
Sloganet lyder: "Tag ansvar". Det er godt. Det antyder, at de andre partier er uansvarlige. Og vigtigst: Det fungerer som opfordring til vælgeren om at præge udviklingen (og stemme på fru Vestager). Sloganet lyder også godt på de sociale medier, hvor man jo kan reagere allerede før valgdagen.
 
Er billederne cool eller katastrofale?
Det er radicool at skære det halve af hovedet væk på plakaterne. Så er betragterens hjerne beskæftiget med at gætte sig til resten. Dagens tilbud til helhjerner. Billederne spiller godt sammen med teksterne, der er skåret over med tankevækkende punktummer: Vi tænker. Så det klager.
 
Det hemmelige budskab
Narcissistisk Folkeparti – det er lækkert at være frelst.
 
partipropaganda Socialdemokraterne, Advice
Uskyldshvid og symbolsk set uden lig i lasten træder Helle Thorning-Schmidt frem. Et renskuret alternativ til den siddende regering med alle skandalesagerne. Hun er billedmæssigt gjort klar til kombination med Villy Søvndal på tilsvarende hvid baggrund
 
Socialdemokraterne (bureau: Advice)
Partiets ømmeste tå
Helle Thorning-Schmidt er et ret ubeskrevet blad, har fx ingen ministererfaring. Kan hun virkelig styre landet, herunder de fremstormende amazoner, Johanne Schmidt-Nielsen og Margrethe Vestager?
 
Er sloganet slidstærkt eller forslidt?
Sloganet lyder: "Danmark skal videre." Tja... hvorhen? Videre til Helle, vel. Så langt så godt. Men sloganet risikerer at skubbe til fordommen, at et kryds på Socialdemokraterne handler mere om at få nogle nye ansigter på tv og i ministerkontorerne end om politisk indhold (og Danmark kan alligevel ikke komme videre, med mindre de internationale konjunkturer vender).
 
Er billederne cool eller katastrofale?
Dæmpet, diskret og fritskrabet af baggrunden. Sådan fremstår Helle Thorning-Schmidt, hvis hår er friseret tilbage, så hun fremstår mindre feminin og en smule tvekønnet. Et underbevidst signal om, at forsigtige vælgere ikke skal tøve med at stole på dette næsten- maskuline menneske. Smart gjort. Men også lidt glat og papfiguragtigt, hvilket Venstre ikke har været sen til at slå på i skræmmekampagnen "Bag facaden".
 
Det hemmelige budskab
Du får, hvad du ser. Hverken mere eller mindre.
 
partipropaganda SF
Friske øjne på Danmark lyder som og ligner en reklame for kontaktlinser. Helt uskyldigt og regeringsfähigt
 
Socialistisk Folkeparti (bureau: Wasabi og Danmarks Mindste Bureau)
Partiets ømmeste tå
SF styrtbløder stemmer til Enhedslisten, og Villys formkurve er toppet for et år siden.
 
Er sloganet slidstærkt eller forslidt?
Sloganet lyder: "det kan la' sig gøre". Meningen er god nok – tro på det umulige, nemlig at de knaldrøde SF'ere inkl. en tidligere formand for DKP kan komme i regering for første gang i Danmarskhistorien. Det er lige så sandsynligt, som at en sort kan blive præsident i USA (hov, det skete). Men kreativt er sloganet elendigt arbejde. Det lefler. Det er sprogligt lefleri ikke at skrive første ord med stort begyndelsesbogstav og forkorte lade til la'. Et forkrampet forsøg på at fremstå antiautoritær og folkelig. Resultatet er dog blot et ubevidst signal om klam omklamring af læseren/vælgeren.
 
Er billederne cool eller katastrofale?
Se kommentaren til Helles billeder, som Villys er sat til at matche.
 
Det hemmelige budskab
SF er lige så uskyldig og enkel og uden bagtanker som en reklamefor kontaktlinser,  "friske øjne på Danmark".
 
partipropaganda Enhedslisten
For første gang i Enhedslistens historie markedsføres en enkelt person fra partiet massivt, blandt andet med foto på valgplakaterne. På FB har den revolutionære Johanne fundet det passende at sætte sin spidsborgerlige underskrift. Tro på mig
 
Enhedslisten (bureau: in-house)
Partiets ømmeste tå
Er de til noget – partiet vil jo ikke være med til at gennemføre ubehagelige, økonomiske indgreb over for andre end de rige svin.
 
Er sloganet slidstærkt eller forslidt?
Intet slogan, men partiets valgprogram hedder "Et retfærdigt Danmark". Tidligere på året er også set: "Der er råd til velfærd". Det er forsigtige formuleringer, som signalerer en kritisk holdning på en ikke-aggressiv facon. Her er sprogligt indbygget masser af afstand til de autonome og deres hånende slogans. Husk: Enhedslisten vil ikke revolution, men støtter en socialdemokrat som statsminister.
 
Er billederne cool eller katastrofale?
Nedtonet billedstil, der minder om en udvandet udgave af S-SF-stilen. Enhedslisten prøver for alt i verden ikke at se alt for reklameagtige og dyre ud. Det lykkes ikke helt.
 
Det hemmelige budskab
Ingen ballade med søde Johanne.
 
---
 
Fakta: Partiernes  bureauer
Kilde til bureaufakta: Bureaubiz, 26. august 2011
 
Venstre
•   Bureau: Hjaltelin, Stahl & Co.
•   Bureau-ansvarlig: Maja Hartmann og Steffen Hjaltelin
•   Bureau ved Folketingsvalget i 2007: Hjaltelin, Stahl & Co.
 
Konservative
•   Bureau: Adtomic
•   Ansvarlig på bureauet for partiets kampagne: Adm.dir. Søren Pedersen
•   Bureau ved Folketingsvalget i 2007: Kunde & Co
 
Dansk Folkeparti
•   Bureau: Apple Farm Grafik og Reklame
•   Ansvarlig på bureauet for partiets kampagne: Adm.dir. Yvette Espersen, folketingskandidat for Dansk Folkeparti, gift med Søren Espersen, folketingsmedlem for Dansk Folkeparti
•   Bureau ved Folketingsvalget i 2007: Apple Farm og Reklame
 
Liberal Alliance
•   Bureau: Kenner & Co
•   Ansvarlig på bureauet for partiets kampagner: Søren Kenner, ejer af Kenner & Co, medlem af Liberal Alliance
 
De Radikale
•   Bureau: Designbureauet Studio Parris Wakefield har stået for det grafiske look i "tag ansvar"- kampagnen, men er ikke bureau på valgkampagnen. Webbureauet Spoiled Milk har udviklet og designet valgsitet.
•   Bureau ved Folketingsvalget i 2007: Intet
 
Socialdemokraterne
•   Bureau: Advice
•   Ansvarlig på bureauet for partiets kampagner: Partner Jens Christiansen samt Mikkel Wolf
•   Vil bureauteamet komme til at møde/har mødt Helle Thorning-Schmidt: Ja
•   Bureau ved Folketingsvalget i 2007: Primært in-house
 
Socialistisk Folkeparti
•   Bureau: Wasabi og Danmarks Mindste Bureau
•   Ansvarlig på bureauet for partiets kampagner: Dennis Pedersen, direktør i Wasabi og Per Toftager, direktør i Danmarks Mindste Bureau
•   Bureau ved Folketingsvalget i 2007: Wasabi og Danmarks Mindste Bureau samt Kompas Kommunikation
 
Kristendemokraterne
•   Bureau: Bates Y&R og Tilsted Communication
 
Enhedslisten
•   Bureau: in-house

Relaterede artikler

Valgplakaternes ultimative ABC - En hær af partisoldater har fået sved på panden af at klatre i træer og lygtepæle for at hænge plakater op til det komme...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Souschef

Se alle job Indryk job

Job

Global news editor

Frist: 23. april

Praktikant

Frist: 15. maj

Praktikant

Frist: 14. maj
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.