God netkommunikation inddrager brugerne og skaber struktur i datamængderne.
Egentlig er det sjovt, at et
så anarkistisk orienteret og brugerdrevet et medie som internettet har
ført til, at det aktuelle fokuspunkt ved konsulentydelser til nettet er
de sociologisk-humanistisk centrerede usability-test - altså undersøgelser
af, hvordan et site opleves af forbrugerne.
Men de mange 1. og 2. generations
virksomhedssites og nogle af de store portaler oplever nu det massive
problem, at deres afsenderorienterede univers ikke matcher de besøgenes
forventninger til virksomheder og organisationer. Enten fordi virksomhederne
reelt ser deres net-tilstedeværelse mere som et marketingredskab end en
involvering. Eller fordi kreatørerne reelt ’masturberer’ og foretrækker
at fokusere på flash-effekter frem for på brugernes behov.
Resultatet er det, som Tor
Nørretranders allerede behandlede som hovedpointe i hans stadig bedste
bog ”Mærk verden”. Vi får en ophobning af ligegyldige data eller ligegyldige
virtuelle flash-oplevelser. Men data genererer ikke værdi i sig selv -
kun flere data. God kommunikation er at skabe strukturer i data, så de
bliver til kommunikation - især ved at inddrage deltagerne i medskabelsen
af dem.
Den gode idé og det gode site
ser dermed sig selv mere som proces-facilitator end som sælger. Som to
af verdens førende, Nathan Shedorff og Peter Merholtz, siger det, så må
vi derfor tænke i user-centered experience design - i de forskellige måder
folk lærer og kommunikerer på og strukturer verden på. Det gør de i konversationer
med hinanden og i fortællinger snarere end i datalagre. Og det gør de
mindre som i et Excel-ark og mere som i ludo: Man er i kontrol og får
feedback, man er produktiv og kan være kreativ, man snakker om det og
spillet ændrer sig efter ens træk.
En facilitering er også en
redigering, en bevidst forførelse til at overtage ens strukturer herunder
tilbyde en oplevelser. Men på nettet er surferen fri til at forlade de
universer, han/hun ikke kan identificere sig med. På et tidspunkt kan
ludo- og pc-spillenes historier og fællesskaber - også kede. Men jo bedre
du forstår mekanismer og strukturer for, hvordan du involverer og interagerer
med brugere, desto længere varer fornøjelsen.