Undgå sparket når krisen kommer

Virksomhederne har allerede planlagt, hvordan de overlever de hårde tider. Men har du? Vi giver dig her nogle forslag til at holde din karriere i kog og øge dine muligheder for at overleve recessionen. Det handler overordnet om to ting: Virksomheden skal klare krisen, og du skal arbejde med dig selv for at blive den medarbejder, som for alt i verden ikke kan undværes! Begynd allerede i dag.
af Lene Thorsen
Økonomisk nedtur, fyringer og negativ stemning på arbejdspladsen. Økonomerne verden over er ikke længere i tvivl. Recessionen kommer! Og den kommer allerede til næste år. Hvis du endnu ikke har mærket nogen drastiske ændringer på din arbejdsplads, kan du være sikker på, at ledelsen alligevel har en strategi parat for at klare krisen. Risikoen for, at netop du bliver ofret, er der altid. Derfor er det vigtigt, at du går i gang nu med at øge dine chancer for at gå fri af prikkerunden. Passivitet er den dummeste taktik. Det ved du. Men måske spørger du dig selv, hvordan man kan være proaktiv, når chefens dør konstant er lukket, nye projekter sættes på standby og alting virker håbløst? Don’t panic! Der er meget, du kan gøre. Kforum giver dig her en række gode råd til at beholde dit job, når nedturen kommer.

1. Virksomheden skal overleve, for at du kan overleve
Først og fremmest må du fokusere på opgaven med, at virksomheden skal overleve krisen. For hvis ikke det sker, kan du være nok så glad for dit job, du ryger alligevel, når virksomheden krakker. Gør derfor dit yderste for, at virksomheden har succes. Pas dog på med at tro, at du alene kan vende hele den verdensomspændende dårlige økonomi på en eftermiddag. En overlever lader sig nemlig ikke påvirke af udefrakommende faktorer, som han ikke selv er herre over, men retter i stedet sit fokus mod realistiske mål. Lav derfor en liste over opgaver, som du ønsker at få ordnet inden for en overskuelig fremtid. Det giver ikke kun overblik over din dag, men viser også, at du aktivt har tænkt over, hvad du præcis kan bidrage med af konstruktive tiltag. Du kan fx være opmærksom på at pleje dit netværk både internt og eksternt i virksomheden. Fordi andre måske går lidt på standby i en periode, behøver du jo ikke at gå i stå. Dine tætte bånd til dine kunder kan alle jo drage nytte af – for ingen kunder, ingen forretning og dermed intet job. Ved at benytte denne strategi udtrykker du klart, både at du kæmper for virksomheden, og at du er en nødvendig medarbejder, som gør en forskel ved faktisk at skaffe penge til firmaet.

2. Gør dig selv uundværlig
For det andet må du bevise over for din chef, at du ikke kan undværes. Det kan du fx gøre ved at være ekstra ambitiøs omkring dit job, virksomheden og dine kolleger. En god ide er at genoplive eller følge op på tidligere sager, som din chef ikke kender til. Med sådan en tilgang til hverdagen, gør du dig selv til en vigtig spiller, og du øger dermed dine chancer for at blive på din pind.

3. Vis overskud
En tredje strategi, du kan bruge, er at være et overskudsmenneske. Det kan du blive ved at være villig til at ofre din egen stolthed. Vær ikke bleg for at tage en tørn med fx kopiering, arkivering, oprydning, flytning af kontorer osv. hos kolleger med ansvarsområder, der normalt er forskellige fra dine.

Du kan også tage en halv times frivilligt overarbejde eller foreslå en af dine kolleger med stort kendskab til Excel, at han i frokostpausen giver dig et lynkursus i regneark. Og læg frem for alt dit behov for at skulle flexe næste dag i baggrunden. Gå ikke i selvsving, hvis kopimaskinen på toppen af det hele og meget ubelejligt går i baglås, og røde lamper lyser op. Tag det i stedet roligt, del ud af din viden fra tidligere episoder, og løs problemet.

Denne overskudsstrategi betyder, at du viser dig 100 % dedikeret i kampen for firmaet. Du fremstår både villig til at give en ekstra tand og til at sætte din egen ære i baggrunden. Det vil enhver chef notere sig i en sådan svær situation.

4. Vær den fedeste kollega
Husk, at smil skaber glæde hos folk, og glæde forplanter sig hurtigt til andre dele af organisationen. Derfor skal du for det fjerde forsøge at være positiv, glad og en god kollega at omgås. Du skal simpelthen være det fedeste menneske på arbejdspladsen. Ved at bidrage med en positiv attitude i en trist og nedslået hverdag kan du være med til at påvirke hele situationen i den rigtige retning. Undersøgelser viser nemlig, at kolleger i pressede situationer oftere vil henvende sig til en glad og fortrøstningsfuld kollega og bede om hjælp. Dette på trods af, at andre medarbejdere ville være bedre kvalificeret til at udføre opgaven.

Hvem har også lyst til at omgås en trist og negativ kollega, som kun bidrager til at gøre hele den spændte situation værre? Hvis du er nedslået og deprimeret, bliver konsekvensen, at de opgaver, som du kunne have fået, i stedet ender hos dine kolleger. Vælger du derimod den positive strategi, får du flere opgaver og skaffer dig et forspring, som du altid kan bruge. Du bliver hurtigt hende, alle de andre vil være ven med, fordi du er generøs og ser andres behov. Og vigtigst af alt vil chefen elske dig for det.

5. Støt din chef og din afdeling
Selvom du måske ikke altid føler det sådan, så er din chef også en af dine kolleger. Også i en periode med lavkonjunktur, hvor der ligger et ekstra pres på lederes skuldre. Derfor er vores femte råd til dig, at du støtter din leder ved at vise forståelse for hans situation. Jo bedre dit forhold til din overordnede er, desto bedre er dine chancer for at overleve med dit job intakt, når krisen er overstået.

Drop dine tanker om forfremmelser og nye ansvarsområder, eller lad i hvert fald være med at konfrontere chefen med dem lige nu, hvor han i forvejen er presset. Prøv i stedet at bære over med din chef i denne ekstraordinære situation og forsøg at opmuntre til positive vibrationer omkring fremtiden. Det kan dog være en svær grænse at overskride, at skulle knytte bånd med sin chef på den måde. Men der er håb, for en gruppe amerikanske psykologer påpeger, at denne form for emotionel binding til andre mennesker som fx din chef, rent faktisk kan indlæres, nøjagtigt som du kan træne din intelligens.

Har du modet med dig, kan du selv gå op og banke på døren og kaste dig ud i det. Alternativt kan du starte i afdelingen over morgenkaffen. Sammen kan I alle diskutere situationen. Næste dag kan I så invitere jeres leder til en lille uformel snak, hvor I kan udtrykke jeres opbakning. En sådan oplevelse vil straks skabe sammenhold, og I vil som afdeling stå stærkt i det samlede billede. Hvis din leder arbejder på omstruktureringer i afdelingen, og disse planer ser ud til at ramme lige præcis dig, så kom med konstruktive og realistiske forslag til processen – selvfølgelig i det omfang, det er muligt. Du kan igen opfordre dine kolleger i afdelingen til at danne en arbejdsgruppe, hvor I i fællesskab kan diskutere mulige løsninger eller ændringsforslag til planerne. På denne måde viser du personligt engagement, og samtidig står I flere sammen, når I skal fremlægge forslagene for jeres chef.

Hvis din chef ikke ligefrem udviser entusiasme omkring gruppediskussioner vedrørende ændringer i virksomheden, så er der ikke så meget at gøre. Desværre. På den anden side kunne dette blive din mulighed for at søge nye udfordringer et andet sted, hvor du måske i bredere omfang kan bidrage med dine gode initiativer. Alt i alt handler din strategi altså om at vise dit mod og din lyst til at tage ansvar. En uvurderlig cocktail af egenskaber at besidde, når du skal virke overbevisende over for ledelsen. Som et lille plus kan dit gode eksempel fremstå som et forbillede for dine kolleger.  

6. Vær synlig og vis initiativ
Husker du Woody Allens bemærkning ”80% af ens succes kommer ved at møde op”? Dette synspunkt er et rigtig godt råd i down-perioder. Det handler om initiativ og synlighed. Mød op til alle typer af informationsmøder – også dem, du plejer at skippe. Hent kaffe et andet sted end den sædvanlige automat. Gå en tur rundt i andre afdelinger og mærk stemningen dér. Ved at komme lidt omkring viser man tilstedeværelse mange steder. Tag eventuelt en positiv snak med et par kolleger, du ikke kender så godt. Deltag i de årlige firma-arrangementer. Tag selv initiativet og planlæg noget, fx en lille golfturnering.

I hårde tider leder cheferne ofte efter entusiastiske og engagerede medarbejdere, og så er det ligegyldigt, hvem der vinder golf-turneringen. Internt i virksomheden kan du forsøge at engagere dig i nye opgaver eller samle op på gamle sager, som er blevet syltet længe. Pointen er, at det er initiativet, der tæller!

7. Du siger selv op
Selvfølgelig kan disse forslag gå mere eller mindre imod din personlighed og måske endda overtræde dine grænser for, hvor meget du trods alt vil gøre i kampen for at beholde dit job. Hvis du selv føler for at komme videre og få ny energi andetsteds, kan du aktivt meddele ledelsen, at du ønsker at sige din stilling op. Dermed kan alle parter få en god deal ud af din afgang. Du giver chefen en hånd og skåner ham måske for flere grå hår end højst nødvendigt. Du hjælper ganske givet din kollega, som for alt i verden håber på at gå fri af en eventuel prikkerunde. Og du selv forlader biksen uden at smække med døren. Alle er altså interesserede i, at processen kommer til at foregå så smertefrit som muligt, og du kan derfor uden problemer vende tilbage, hvis du mangler referencer til at komme videre i din karriere. Derfor er der for dig altid en sidste udvej, nemlig at sige op selv!

Plan B – skulle uheldet være ude
Selvom man gør, hvad man kan, og følger en lang række af gode råd for at beholde sit job, er der ingen garanti for at gå fri. Derfor må du altid have en plan B i baghånden, så du ikke spilder din tid, hvis uheldet skulle være ude, og du får sparket.

Plan B består af flere skridt. Første skridt handler om, at du rent praktisk skal opdatere dit CV hurtigst muligt. Husk at samle gamle visitkort sammen, inden du forlader din tidligere arbejdsplads. Måske kan disse kontakter vise sig værdifulde i fremtiden, og dit netværk, som du troede, ville smuldre mellem fingrene på dig, kan alligevel holdes ved lige.

Næste skridt handler om, at du gør dig klart, hvad du er god til, og hvad du kan lide at lave. Mulighederne for at finde et nyt job er større, når du har gjort dig overvejelser om dine styrker og svagheder. Du kan fx tage en række tests for at tune dig ind på disse spørgsmål og svar, og måske finder du ud af, at du i virkeligheden burde skifte retning i dit liv. Har du ressourcerne i orden, kan du hyre en coach, og I kan sammen finde frem til din personlige strategi for din fremtidige karriere.

Et tredje skridt går ud på, at du benytter chancen til at tænke kreativt omkring dig selv og dine karrieremuligheder. Overvej eventuelt at videreuddanne dig, at starte din egen virksomhed eller noget helt andet. Næstsidste skridt består i, at du får sendt en masse ansøgninger af sted – også uopfordrede. Jo mere du står til rådighed for virksomhederne, jo større er chancen for at komme til jobsamtale. Sidste skridt er jobsamtalen, hvor du for alt i verden skal brænde igennem. Du kan få flere gode råd om denne proces ved at klikke her.

Så skulle uheldet altså være ude, og du mister dit job inden eller under den økonomiske nedtur, så fortvivl ikke. Der er altid andre muligheder, og tag i stedet situationen så positivt som muligt. Hvem ved, måske vil plan B vise sig at være mere værdifuld for dig end plan A – alt sammen i forsøget på at beholde dit job igennem den økonomisk hårdt trængte tid, der venter.



Denne artikel er inspireret af artikelen ”How to protect your job in a recession” i Harward Business Review, september 2008.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også