Hvem i k-afdelingen lægger strategien for sociale medier?
Social-student-mediestrategi

Tidens største mysterium i mange k-afdelinger er, hvorfor man overlader ansvaret for de højt prioriterede sociale medier til den dårligst lønnede og mindst professionelle ansatte, nemlig studentermedhjælperen. Det kan gå galt, og det går galt. Svaret er at bygge bro mellem de erfarne strateger og de intuitive unge.

Din mediestrategi

 
Har du selv brug for at få fokuseret på den strategiske kommunikation eller vil du udvikles og udfordres på en eksisterende, så kan du deltage på en af Kforums mange kurser omhandlende emnet.
 
 
Mød Jose, som er studentermedhjælper og fung. chefstrateg for sociale medier (foto fra Kforums Facebook-side)
 
I begyndelsen af 2011 gennemførte analysevirksomheden SocialSemantic en spørgeskemaundersøgelse, som viste, at sociale medier lå i top på dagsordenen hos de fleste danske virksomheder. Virksomhederne brugte (næsten) alle sociale medier i en eller anden afskygning, og de havde store forventninger til sociale medier i fremtiden.
 
Men undersøgelsen viste også, at det kun var få virksomheder, der brugte flere penge på sociale medier end, hvad der ville betale for en endog dårligt lønnet studentermedhjælper. Undersøgelsen tegnede et billede af tusindvis af danske virksomheder og kommunikationsafdelinger, der sejlede de nye sociale mediers lykkeland i møde – med en nyansat og ukvalificeret studentermedhjælper ved roret.
 
Billedet er naturligvis fortegnet. Der findes masser af dygtige studentermedhjælpere, der gør et fantastisk stykke arbejde for virksomheden i de sociale medier, og der findes også virksomheder, som ikke overlader hele styringen til studentermedhjælperen.
 
Ikke desto mindre er det et problem, at de højt prioriterede sociale medier, som i mange tilfælde er medvirkende til at omvælte hele forretningsstrategier, bliver varetaget af en gruppe medarbejdere, som har meget dårlige forudsætninger for at tænke forretningsstrategi.
 
Cool, streetwise og ivrig på Twitter, men uden strategisk ballast. Sådan kan mange studentermedhjælpere karakteriseres
 
Intuition ja, strategisk erfaring nej
Virksomhederne synes fanget i et dilemma:
 
På den ene side forstår studentermedhjælperne (og de yngre medarbejdere) intuitivt de sociale medier, som de har boltret sig i, siden de lagde billederne af deres første pinlige druktur op på Facebook. Men studentermedhjælperne har i sagens natur ikke den overordnede forståelse for forretnings- og kommunikationsstrategiske principper.
 
På den anden side har vi så virksomhedernes ledelse og mellemledelse, som består af en flok midaldrende digitale indflyttere, som enten har opgivet de sociale medier eller dagligt kæmper en kamp for at forstå alt det nye i den sociale og digitale verden. Til gengæld har de forudsætningerne for at tænke forretningsstrategisk.
 
Hvis vi mener, at digitale og sociale medier udgør en reel forretnings- eller kommunikationsstrategisk udfordring for vores virksomhed, er vi nødt til at løse vores dilemma og bygge en bro mellem de intuitivt begavede studentermedhjælpere og det strategiske beslutningslag i virksomheden.
 
Katastrofal socialmedie-strategi: masser af Facebook uden mål
De seneste ti års erfaring med digitale og sociale strategier er fyldt med sørgelige eksempler på, at man har ignoreret dette brobygningsarbejde. Tænk på alle de virksomheder, der har forsøgt sig med en corporate- eller CEO blog, hvor det er ledelsen eller kommunikationsafdelingen, der har kastet sig ud i de sociale medier med det resultat, at både kunder og medarbejdere har gabet sig ihjel. Men tænk også på alle de virksomheder, der triller derudaf med en Facebook-side – varetaget af juniormedarbejderen, som ikke har den fjerneste anelse om, hvorfor virksomheden er på Facebook, og hvorfor man egentlig ønsker at interagere med sine kunder på Facebook.
 
Danske virksomheder og organisationer står over for en stor udfordring, som handler om, at alle os gamle over 25 år skal skabe rammerne for, at vores virksomheder kan agere forretningsmæssigt i de sociale mediers verden, selv om vi i virkeligheden ikke forstår de sociale medier intuitivt på samme måde som vores juniormedarbejdere under 25. Heldigvis er der hjælp at hente ved at kigge på nogle af de store forbilleder.
 
Tony Hsieh fra Zappo, der med millionsucces forhandler sko, er en usædvanlig CEO, som til daglig sidder sammen med sine unge medarbejdere i et travlt, åbent kontorlandskab, hvor han både lytter, inspirerer og faciliterer medarbejdernes kreativitet på de sociale medier
 
Zappo, IBM og LEGO gør det rigtige: lægger rammer
Den amerikanske skofabrikant Zappos.com har nogle af de mest tilfredse medarbejdere og kunder takket være organisationens brug af sociale medier, men på toppen af Zappos.com sidder Tony Hsieh og udstikker nogle meget håndfaste ledelsesmæssige retningslinjer for, præcis hvordan Zappos.com skal være social med kunderne. IBM er en af verdens mest aktive virksomheder i de sociale medier, udelukkende fordi ledelsen i snart mere end 30 år har haft stærkt fokus på, at IBM skal være en delende og samarbejdende virksomhed – både udadtil og indadtil. Og hos LEGO har en åben og involverende kommunikations- og ledelsesstil gået hånd i hånd med LEGOs succes i forhold til at udvikle en intern transparens, hvor kunder bliver en del af organisationen.
 
Hvis man kigger på de dygtige brobyggervirksomheder tegner der sig et billede af en type ledere, som er visionære og fremme i skoene, når det handler om åbenhed og sociale medier. Og samtidig er i stand til at træde tilbage og lade medarbejderne om at varetage interaktionen med kunderne i de sociale medier. Brobygning handler ikke om, at Knudstrup eller Hsieh begyndte at skrive deres egen kedsommelige CEO-blog. Det handler om at skabe nogle visionære og inspirerende rammer, som giver rum for at medarbejderne – og særligt de yngre af slagsen – kan udfolde deres intuitive talenter i de sociale medier.
 
Lederen skal være en lyttende hyrde
Som virksomhedsleder behøver man ikke selv intuitivt at forstå de sociale medier, men man er nødt til at forstå, hvad sociale medier kan gøre for (og imod) ens virksomhed, og man er nødt til at bruge denne forståelse til at udvikle en virksomhedskultur, hvor det er medarbejderne, der går forrest – med ledelsen som en hyrde bag flokken.
 
Hvis man studerer de succesrige brobyggere, vil man typisk finde tre karakteristika hos ledelsen:
  1. De er visionære, karismatiske og ideologiske i deres ledelsesstil
  2. De er lyttende og involverende, når der skal udvikles og implementeres strategier
  3. De deltager selv i virksomhedens aktiviteter i de sociale medier. Ikke som bannerførere, men som hyrder.
Spørgsmålet om brobygning mellem ledelse og yngre medarbejdere i forhold til de sociale medier er et relativt ubeskrevet kapitel i litteraturen om sociale medier. I min nyligt udkomne bog, Den perfekte storm, kommer jeg afslutningsvist ind på emnet, men det er et spørgsmål, som fortjener meget mere opmærksomhed.  
 
Jeg vil opfordre læserne af denne artikel til at bruge kommentarfeltet til at svare på spørgsmålet:
 
Hvad gør din virksomhed for at bygge bro mellem den strategiske ledelse og de intuitivt begavede sociale og digitale juniormedarbejdere?
 
 

Giv din stemme

10 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Digital konsulent

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationsmedarbejder til udvikling af Klimafolkemøde

Frist: 5. december

Communications Specialist

Frist: 10. december kl. 12.00

Uddannelseschef

Frist: 3. januar kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.