Uberettiget klynk – Kontant er kontant

Skrevet af
Redaktøren af Kontant kalder det klynk, når virksomhederne stiller spørgsmål ved lødigheden. Målet er ikke underholdning for underholdningens skyld. Plattenslagere er bare godt fjernsyn. Vi steger ikke direktøren; han steger i sit eget fedt. Kontant er kontant, men hvordan skulle DR ellers kæmpe forbrugernes sag? Her er spillereglerne for kontakt med kontant. Stop klynken og kom ind i kampen.

Før I som professionelle kommunikationsfolk går fuldstændig i selvsving over, hvor urimelige vilkår I/virksomhederne bliver budt af forbrugerprogrammerne på tv, er her et par facts til almindelig oplysning - om de konditioner, der gælder for kontakten med Kontant:

  • Virksomheden kontaktes minimum fem dage før udsendelsen med en invitation til at medvirke.
  • Information om udsendelsens grundlag, medvirkende og vinkel forelægges samtidig.
  • Case-data og anden dokumentation fremsendes.
  • Udsendelsens indhold drøftes telefonisk med journalister og vært.
  • Interviewet forberedes med værten.
  • Der fremlægges ikke ny information under interviewet.

En hær af spindoktorer mod to journalister og en kameramand

Virksomhederne har professionelle kommunikationsfolk til rådighed, som har alle muligheder for at forberede et interview. Dertil kommer egne jurister eller tilknyttede advokatfirmaer, som nok skal sørge for at bide en redaktion som Kontant i haserne, hvis der er det mindste at komme efter. Til sammenligning består holdet bag en udsendelse typisk af to journalister med vært og en redaktør på sidelinjen. På denne baggrund forekommer det at være både usagligt og urimeligt klynkende at cirkulere påstanden om manglende fairness og ikke-reel behandling fra Kontants side.

Hvad byder du en uventet gæst som Kontant?

Siden august sidste år har Kontants interviews foregået på virksomhedens grund - ikke i studiet - hvis der er tale om et aftalt interview. Det er Kontant, der kommer som gæst. Og, ja - der er tale om et redigeret interview. Men i modsætning til tidligere, hvor der var afsat maksimalt 5 minutter til et live-interview, så er de redigerede interviews ofte længere, og der er mulighed for under optagelsen at foretage nogle yderligere afklaringer, hvis der skulle være forståelsesmæssige uklarheder. Interviewet redigeres efter almindelige fairness-kriterier, og Kontant har ikke modtaget klager over et eneste interview, optaget på disse præmisser.

Kontant følger historien til dørs, selv når den bliver smækket i

Stiller virksomheden ikke op, er det et klart ønske fra seerne, formuleret gennem seerundersøgelser, at Kontant følger historien til dørs ved i det mindste at vise, at vi har gjort, hvad der var muligt, for at få virksomheden i tale og stille de kritiske spørgsmål, som udsendelsen har rejst. Vi agerer på forbrugernes/seernes vegne - og de har krav på at høre, hvad virksomheden har tænkt sig at gøre for at rette på de kritiserede forhold. Hvis man som Dells direktør mener, man klarer sig bedst ved ikke at tage en forberedelsessamtale med Kåre Quist - og kun kan sætte et kvarter af til optagelsen - og lader en telefon ringe, da denne tid er gået - så hører det med til seernes forståelse af virksomhedens attitude og bør derfor vises. På samme måde vælger vi at vise den proces, der er, når vi forsøger at få en ansvarlig i tale, som ikke ønsker at kommunikere med redaktionen overhovedet. En kommunikationschef, der smækker røret på, er ikke med for underholdningens skyld, men for at dokumentere, at det var så langt, vi nåede her.

Plattenslagere er nu engang plattenslagere

Når vi viser en decideret jagt på ansvarlige, der forsøger at skjule sig, er vi som regel i en lidt anden boldgade. Et segment af firmaer, hvor smarte sælgere florerer med mere eller mindre lyssky forretninger. Men stadig aktiviteter, som rammer rigtig mange mennesker, herunder også små virksomheder. Jagten på disse plattenslagere kan absolut have en vis underholdningsværdi, men hvornår er det blevet suspekt i sig selv, at et oplysende tv-program også er underholdende? Det væsentlige er vel, at forbrugerne/seerne bliver informeret, og at afsløringerne måske kan føre til stop for den kritisable virksomhed?

Relaterede artikler

Når Kontant går i kødet - Dårligt kød er en dårlig sag. Ikke mindst for en supermarkedskæde, der sælger sig selv på at være superbedst på frisk kø...
Dell Hell: Årets værste medieoptræden - Forleden blev computerfirmaet Dell ristet i Kontant. Det var ikke kønt. Til gengæld var det en stiløvelse i dårlig medie...
Stegt direktør til aftenkaffen - Yes, endelig er det torsdag! I aften er der Operation X på TV2, frem med kaffekanden og hindbærsnitterne. TV 2, aviserne...
Kåre Quist, din public enemy - Efter nogle gange at have været udsat for DR's Kontant og programmets journalist, Kåre Quist, har jeg fået nok. Jeg beta...
Vært: Vær dig selv - Den gode tv-vært er personlig på den professionelle måde. Værten kender sine virkemidler og er god til at tage imod krit...

Giv din stemme

7 stemmer
3,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

69 JOB

Marketing Content Creator

Se alle job Indryk job

Job

Praktikanter

Frist: 30. november

Kommunikationskonsulent

Frist: 2. december

Digital kampagneekspert

Frist: 9. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.