Yes, we can tweet

Twitter har vist sin styrke i den amerikanske valgkamp. Det sociale medie fungerede som kanal for breaking news. Det leverede kommentarer direkte fra en begivenhed. Det blandede folk på gaden med de kendte. Og det fremmede valgdeltagelsen. Jo, Twitter hitter.
af Robin Elizabeth Herr
To dage efter Felix Baumgartners udspring fra verdensrummets kant tweetede journalisten Erza Klein fra The Washington Post: “Mine kilder fortæller, at Obama vil starte debatten ’Town Hall Meeting’ i aften ved at springe ud fra 130.000 fods højde.” Klein refererede til, hvor nødvendigt det var for den amerikanske præsident Barack Obama at præstere i den anden tv-debat i præsidentvalgkampen. Præsidentens succesfulde comeback den aften blev diskuteret via 7,2 millioner tweets.
 
Præsidenten takker for hjælpen og gør kampagneaktiviteten – herunder tweets – til en identitet
 
Mange ser naturligvis Twitter som et flygtigt tidsfordriv. Men der er 140 millioner aktive brugere hver måned, og virksomheden er vurderet til at være milliarder af dollars værd. At Twitter er mere end en officiel sofasport, er der mindst fire grunde til.
 
Twitterfuglen blander sig med republikanernes elefant og demokraternes æsel
 
Twitter er her-og-nu-mediet, hvor information krydstjekkes
For det første giver Twitter øjebliksbilleder på sekundet, hændelsen er sket. Live blogging kan kun indsamle informationer via en kanal. Men med Twitter kan brugere gøre brug af et uendeligt antal kanaler for øjeblikkeligt at tjekke informationer, få vurderinger fra eksperter samt ikke mindst alverdens humoristiske og tankevækkende kommentarer. Resultatet er en dybere og mere sofistikeret forståelse.
 
Dette blev illustreret ved reaktioner på Twitter i løbet af den anden tv-duel mellem de amerikanske præsidentkandidater. Et spørgsmål i debatten handlede om fordoblingen af benzinpriserne i USA i perioden siden, Obama blev præsident. Kandidaterne lignede ofte to hanløver, der sloges om det samme bytte, men generelt undgik de at svare på spørgsmålet. Forvirringen blev afgjort, da eksperter tweetede, at priserne steg på grund af den globale finanskrise, og at benzinpriser hovedsagligt kontrolleres internationalt med lidt hjælp fra præsidenten.
 
Sejrsbillede 2012 – det mest retweetede foto nogensinde. Billedet bliver også delt på Facebook i verdensrekord-store mængder
 
Twitter bruges til breaking news
For det andet bliver breaking nyheder nu tweetet, hvor de førhen blev dokumenteret via billeder eller citater. Det gælder, som med efterretningsdata, om at finde et guldkorn. Sidste sommer var alle overbeviste om, at USAs næsten universelle sundhedsreform, Obamacare, var dødfødt. Det blev antaget, at den amerikanske højesterets konservative flertal ville afvise den. Men ifølge CNN's juridiske ekspert, Jeffrey Toobin, blev det lækket på Twitter, at den konservative højesteretsdommer John Roberts ville skifte mening og redde reformen, to måneder før højesteret godkendte den.
 
Filminstruktør udleverer sit mobilnummer som led i valgkampen
 
Twitter sætter de kendte sammen med alle os andre
For det tredje nedbryder Twitter også barrierer mellem almindelige mennesker og de kendte. Michael Moore brugte valgdagen på at få amerikanerne til at stemme. Han offentliggjorde sit mobilnummer og tweetede: “Hvis du kender nogen, der ikke har tænkt sig at stemme, men måske ville gøre det, hvis jeg ringer eller skriver en besked til dem, så giv mig deres mobilnummer.” Senere tweetede han til sine 1,2 millioner followers: “Tak, fordi I sendte nummeret på jeres venner og familie. Har talt i telefon eller skrevet med masser af dem de seneste fire timer!”
 
Eksempel på den geografiske fordeling af retweets af et meget populært tweet (om årsdagen for 11. september-angrebet) fra Mitt Romney. Kilde: https://election.twitter.com
 
Eksempel på den geografiske fordeling af retweets af et meget populært tweet (om uddannelse) fra Barack Obama. Kilde: https://election.twitter.com
 
Twitter fremmer demokratiet
For det fjerde: Moores eksempel er bevis på endnu en fordel ved Twitter, nemlig evnen til at anspore til demokratisk deltagelse. Det kan selvfølgelig være svært at måle, hvor effektiv Twitter er. Men Lady Gaga tweetede sine 31 millioner followers 13 gange på den amerikanske valgdag. I en tweet skrev hun: “Hvis du er gammel nok til at stemme for første gang, så udøv din ret i dag! Det gør en forskel og kan forandre verden.” Hvis nogen kan få en ung amerikaner til at stemme, er det nok hende.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også