Tvivl om tv-reklamernes effekt

Tv-reklamer har ikke længere samme tiltrækningskraft, og det har allerede fået konsekvenser i udlandet.
af Observer
Verdens største annoncør, Procter & Gamble, har besluttet ikke længere at købe tv-reklamer på forhånd eller indgå årskontrakter. Firmaet, der sidste år brugte 2,5 milliarder dollar på tv-reklamer i USA, vil i stedet bruge pengene på product placement. Og tendens er den samme blandt andre topannoncører, lyder meldingen fra USA's brancheblade. Turen er også kommet til Europa, hvor Heineken har droppet tv-annonceringen i Storbritannien. Bryggeriet satser i stedet på sponsorering af sport samt tilstedeværelse direkte i købssituationen. Det er nu ikke et farvel til tv for altid, vurderer Heinekens administrerende direktør, Rob Marijnen, som for eksempel fortsætter sponsoreringen af European Champions League. I Danmark er der intet, det tyder på et fravalg af tv-mediet. Annoncerne forventes at stige tre til fem procent i år, og TV 2 melder om rekordomsætning på 150 millioner kroner i september.
Berlingske Tidende 24-10-2005

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også