Vi fyrer den max pinligt af

Med spots, shows og en god sjat nostalgi har TV2 fejret sit 25-års-jubilæum sammen med seerne helt efter bogen. Derudover er der blevet lavet en musikvideo, som en intern, vittig gimmick. Den nåede for en stund ud til os andre, der kunne konstatere en forbløffende lav standard for humor på TV2.
Den oprindelige video, som er TV2's version af Daft Punks "Get Lucky",  hvor fem direktører synger om at ”fyre den max af” og folder sig ud i stilarten ”direktører-kan-også-være-sjove-og-afslappede”. I et lækkert supplement optræder fire af stationens kvindelige nyhedsværter som tøserne med de lækreste stænger, der smyger sig rundt om MC Clemens i rollen som Big Daddy Cool.
 
Videoen er nu fjernet fra nettet, fordi man ikke havde fået rettighederne til at bruge nummeret. I stedet er en mash up-version af den oprindelige video dukket op. Se den her
 
TV2's nye version af Daft Punks sommerhit "Get Lucky" er i up-tempo og demonstrerer,
hvor dårligt tænkt projektet var.
 
Men er det er ikke også meget sjovt og harmløst og helt i orden som en uformel, intern spøg? Harmløst? Måske. Sjovt? Arh, hva’? Kunne det ikke blive bare lidt skarpere? Måske kunne man have kørt ideen længere ud, så den blev sjov plat i stedet for plat plat. Eller endnu bedre: Man kunne være lidt opfindsom. Vise, at man er en kreativ virksomhed, som kan tænke ud af boksen og forbi klicheen.
 
Direktør-rockstjerner og dansemus. So cool!
 
Uden kreativitet og vision
Videoen er som kreativt udtryk outdated. ”Get Lucky” var sommerens monsterhit, og præcis derfor kan det ikke bruges til andet end at demonstrere uopfindsomhed og total mangel på fornemmelse for nye strømninger. Teksten er uden et klart budskab og umulig at huske, og dermed helt uden forankring i virksomhedens vision. Hvad vil TV2 vise, at kanalen står for? At kunne ”fyre den max af” med et par lækre lår som rekvisit? I så fald ikke en imponerende vision for en virksomhed, der skal leve af at levere kreativ og nyskabende underholdning.
 
 
Se videoen her. Ballet er forbi. Medievirksomheden TV2 havde
ikke styr på rettitghederne til "Get Lucky" ...
 
Når internt bliver eksternt
Videoen er bygget op omkring genren ”direktøren-på-slap-line-til-firmafesten”, som er en klassiker inden for intern kommunikation. Her byttes der for en aften om på rollerne, og chefen trækkes ned fra toppen for at være aftenens hofnar. Genren kan fungere inden for en virksomheds rammer, hvor den knyttes til en bestemt begivenhed. Den fungerer til gengæld slet ikke i en større offentlighed, hvor en virksomhed aldrig må fremstå som plat.
 
De har det simpelthen så sjovt, når de fester med Clemens på TV2! Og
det med tigeren er bare fedt!
 
Hvad var strategien?
Og så er der den store gåde: Troede medievirksomheden TV2, at en intern for-sjov-musikvideo ville være intern mere end et kort øjeblik, eller tænkte den: ”Når resten af Danmark får den her video at se, vil det give dem et rigtig godt billede af, hvem vi er”?  Ingen af delene lægger op til et svar, hvor TV2 har haft et strategisk overblik over deres kommunikation.
 
Som bassist har Jes Dorph haft udsigt til en
god røv: "Hvordan tror du, den er i virkeligheden?"  
Der er fandme sjovt sagt, Jes! Masser af kant!
 
Hvad siger I? Er videoen sjov, visionær, plat eller bare harmløs? Giv jeres mening til kende her!
 
P.S.
Kan det tænkes, at folkene på TV2 har ladet sig insprere af Stepen Colbert & co.? Se under alle omstændigheder denne video, og bliv glad i låget over, hvor meget god humor der laves. 
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også