Rygtet om printmediernes død er overdrevet

Printmedierne er under pres. Men når man ser på, hvor mange der udgives, er de fortsat dominerende. Samtidig vokser en nyere mediekategori så markant, at fremtidens medieudbud tegner til at blive endnu mere fragmenteret og uoverskuelig.
Hvis printmedierne fortsætter med at lukke med det nuværende tempo, vil printmediet først være uddødt om 98 år.
Hvis printmedierne fortsætter med at lukke med det nuværende tempo, vil printmediet først være uddødt om 98 år.
af Patrick Arendal Fahlström
Der er en god grund til, at du er udsat for information overload.
 
Du skal lige følge med i den uendelige strøm af mere eller mindre underholdende posts på sociale medier, læse den seneste murbrok af en roman, høre ti afsnit af en true crime-podcast og binge-watche de nyeste serier på Netflix.
 
Derudover skal medierne også tages med i ligningen. Dagblade, magasiner og nichemedier, som serverer nyheder og informationer samt holder øje med magthaverne. Og der er mange af dem – medierne.
 
På baggrund af data opgjort i Media Scales rapport 2021 Wrapped – De skrevne medier udgives der lige nu 2.130 skrevne medier fordelt på print og web i Danmark.
 
Alt det indhold, de producerer, er der selvsagt ingen, som kan nå at følge med i på egen hånd. Men alene mængden af medier fortæller os, at mediebranchen fortsat har en omfangsrig plads i samfundet.
 
Samtidig kan det slås fast, at printmediets nært forestående død ikke er lige på trapperne. 
 
Næsten seks ud af ti skrevne medier udgives i papirform. På trods af 20-25 års tilløb med fremkomst af digitale, publicistiske medier dominerer printmediet fortsat på den front.
 
Kilde: Mediascale.dk

Hvis man ser på, hvor mange printmedier der lukkede sidste år, understreger det blot situationen. 
 
Sidste år lukkede 28, mens 16 nye kom til. En nettonedgang på 12 printmedier, hvilket svarer til, at printmedierne svinder hen med 1 % årligt. 
 
Hvis den kadence fortsætter, vil printmediet først være uddødt om 98 år. Det er i år 2120, hvis du var i tvivl.
 
Ligesom den trykte bog ikke er forsvundet, bare fordi e- og lydbøger trives, så vil det samme gøre sig gældende for trykte medier. 
 
Antallet af printmedier vil givetvis skrumpe over de kommende årtier og formentlig bevæge sig mod færre udgivelsesdage, men der skal en skelsættende begivenhed til – for eksempel abnorme priser på papir eller mangel på samme – for at der bliver sagt definitivt farvel til tryksværten og papiret i dette århundrede. 
 
Mediebranchen vil i det hele taget gå langt for at fastholde deres printmedier, da en overvejende del af omsætningen fortsat findes her. Der arbejdes hårdt på at diversificere indtægtsstrømmene med en markant vending mod det digitale abonnement de sidste ti år
 
En masselukning af printmedier vil dog kræve højere indtægter fra digitale abonnenter end det, vi ser i dag, hvor den del af branchen over en bred kam fortsat er afhængig af annonceomsætningen. 
Fra 2019 til 2020 blev der således skåret 276 mio. kr. af den akkumulerede bundlinje hos 40 af de største medieudgivere som følge af coronanedlukninger. Primært drevet af tabt annonceomsætning.
 
Myten om printmediets død kan altså smides bort for nuværende. Man bør snarere tale om, at webmedierne inden for en overskuelig fremtid vil være den mest udbredte af de to medietyper. Det er det mest realistiske scenarie de kommende år.


Webmediernes præmis

 
Rapporten viser også et andet forhold, som modsiger den umiddelbare forventning til de skrevne medier: Det var faktisk ikke printmedier, der lukkede flest af i løbet af 2021.
 
Der lukkede samlet set 72 medier, og 61 % af dem var webmedier. Det er en tendens, man bør forvente at se igen over de kommende år. 
 
Demokratiseringen af de digitale distributionskanaler har nemlig medført, at det er væsentligt nemmere at stable et digitalt medie på benene end det nogensinde har været for et trykt medie. 
 
Og det er tilsvarende nemt at lukke dem igen, hvis det f.eks. ikke lige ramte plet på målgruppen eller eksekveringen. 
Det er således en præmis for mediebranchen, at der vil være et højt flow af webmedier, der åbner og lukker på årsbasis.


Kan nichemedierne overtage tronen?

 
Selvom dagbladene og nyhedsmedierne antalsmæssigt er få sammenlignet med andre mediekategorier, så fylder de meget i samfundsdebatten og danskernes hverdag. 
 
Det er dog værd at bemærke, at magasinerne ubestridt er den største mediekategori målt på antal medier og som samlet gruppe, når de en betydelig del af befolkningen.
 
Magasinerne bliver skarpt forfulgt af lokalmedierne, der, til trods for flere lukkede printaviser de seneste år, vokser markant digitalt set. Den ensidige forfaldshistorie om lokalmedierne kan altså godt omskrives, sådan som de rykker i øjeblikket.
Kilde: Mediascale.dk
 
Læg dog også mærke til nichemedierne. De emnemæssigt afgrænsede medier, som ikke har udgangspunkt i et printmedie. De er på to årtier blevet den tredjestørste mediekategori i landet. 
 
Udviklingen vil fortsætte ufortrødent de kommende år i jagten på at servicere de uopdagede nicher eller stjæle en bid af markedet fra etablerede nichemedier.
 
Det vil være en kamp mellem de store mediekoncerner og et virvar af mindre udgivere og nye medier. I dag står de ti største mediekoncerner, målt på antallet af skrevne medier, nemlig bag 26 % af det samlede antal print- og webmedier. 
 
Samtidig er disse medier også nogle af dem, som tiltrækker flest danskeres opmærksomhed. Den position vil mediekoncernerne kæmpe for at fastholde og udbygge. Det vil især ske ved selv at lancere nye nichemedier eller gennem opkøb.
 
Fremtiden byder på et udbud af medier, der bliver mere og mere fragmenterede og uoverskuelige. 
 
Printmediet kommer med tiden til at blive mindre fremtrædende på tværs af mediekategorier, men vil fortsat have en væsentlig samfundsposition. 
 
Med en fremtidig overvægt af webmedier – især pga. væksten hos nichemedierne – bliver mediepaletten naturligvis endnu mere digital. 
 
Og så skal du jo selvfølgelig stadig lige have dit skud af sociale medier, litteratur, podcasts, serier, og hvad fremtiden ellers vil byde på af virtual reality, metaverset og endnu ukendte former for medier.
 
Din udsathed for information overload vil på ingen måde blive mindre.
 
Velkommen til dit fremtidige medieforbrug.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job