Trine-Maria Kristensen forlader Socialsquare

Ildkuglen Trine-Maria Kristensen var for fem år siden med til at stifte Socialsquare. Nu skal hun videre. Læs hvorfor hun forlader Socialsquare, hvad fremtiden byder på, og om hun i virkeligheden er ved at skrive en bog om sociale medier naturligvis.

Se Trine-Marias K-profil her

 

Hvorfor stopper du hos Socialsquare?

 

Jeg vil tilbage til mere kommunikation og PR. Jeg har mine rødder i min faglighed fra PR-studiet på RUC - og jeg synes det er vigtigt for kommunikationsfaget, at nogle af os fokuserer på at få opdateret kompetencerne på det felt, der hedder sociale medier – og det er så min nye rolle.

 

Er du ved at skrive en bog?

 

Er vi ikke alle sammen det? Problemet med bøger er, at de tager tid at skrive - så jeg udsteder ingen garantier. Men jeg synes helt bestemt, der mangler en god dansk fagbog til kommunikatører, og jeg har efter seks år som blogger og fem år i Socialsquare både den faglige indsigt og de praktiske erfaringer, der skal til for at få formidlet nogle pointer om, hvad sociale medier kan bruges til.

 

Magnus Christensson er for nylig er tiltrådt som administrerende direktør, har det haft indflydelse på din beslutning?

 

Nej, jeg har arbejdet sammen med Magnus i de sidste tre år, og jeg har fuld tiltro til, at han kan drive Socialsquare videre. Jeg ønsker ham alt det bedste, og alle, der har arbejdet sammen med ham, ved, at han er både dygtig og sympatisk.

                     

Du skal være selvstændig nu – hvad skal du lave?

 

Foredrag og kurser i kommunikations- og marketingafdelinger, hvor de mener, de har brug for at få opdateret deres kompetencer på nettet.  Workshops for virksomheder, der skal i gang med at få tænkt sociale medier ind i deres kommunikationsarbejde. Og måske den der bog :-)

 

Hvad tager du med i bagagen fra Socialsquare?

 

En meget stor viden om sociale medier, om hvordan dialog og deltagelse ikke kommer af sig selv – og en ret god indsigt i, hvad det er for kompetencer, man skal besidde for at kunne få succes med kommunikation på nettet, som er samtale- og netværksbaseret.

 

På det personlige plan – fem gode år, hvor jeg lærte en masse om at bygge forretning og fik lov at lave sjove ting med gode kunder og gode kolleger og partnere. Mit netværk er ikke at kimse ad – og det er jo, fordi jeg har arbejdet med det her felt så længe.

 

Hvad er det fedeste projekt, du har været med på hos Socialsquare?

 

Der har været mange gode – jeg har været meget meget glad for at arbejde på projekter i Novo Nordisk. Det er sådan en virksomhed, hvor man godt forstår, hvorfor de klarer sig så godt – de er topprofessionelle og knivskarpe.  Jeg synes også vores allerførste projekt med weblogs i Arla Foods var rigtig lærerigt – også fordi Muhammedkrisen gav dem mange spændende udfordringer med dialogen, som de tacklede rigtig godt. Og jeg synes stadig Skanderborgs Borgerinvolvering via ideoffensiv.dk er second to none, når det gælder anvendelse af sociale medier i kommuner. Men helt generelt har vi jo lavet afsindigt mange sjove projekter.

 

Hvem har Danmarks fedeste site?

 

Kforum uden tvivl :-) Eller måske Boliga?

 

Har den økonomiske krise påvirket K-branchen? Og har krisens udvikling haft nogen indflydelse på din beslutning om at starte som selvstændig?

 

Det er klart, at branchen igen er blevet skåret ind til benet, og nogle steder betyder det jo desværre, at det med at tage det sociale net alvorligt er udsat på ubestemt tid –  det synes jeg selvfølgelig er ærgerligt. Dog vil jeg sige, at jeg også er stødt på det modsatte – kreative kommunikationsfolk som tænker, at nu, hvor det hele er gået i stå, skal jeg have opdateret mine kompetencer og få mig nogle erfaringer med sociale medier. For det smarte er jo, at det ofte ikke koster ret meget – det kræver mest af alt noget vilje til at lære og noget tid.

 

Overvejede du at søge til et andet bureau, frem for at gå selvstændig?

 

Nej – mit mål er at få frihed til at gøre det, jeg selv synes er vigtigt – og det er nok lettest som selvstændig.

 

Hvem var din yndlingskunde?

 

Man må ikke fremhæve nogle frem for andre – men mine yndlingskunder er dem, hvor der er en modig kommunikatør, som tør sætte sig selv i spil for at få lov at lave et projekt, selv om der ikke lige findes en business case, der kan dokumentere, at det bliver en succes – og dem har jeg heldigvis mødt mange af.

 

Hvad synes du, er tendensen i K-branchen lige nu?

 

Der er stigende erkendelse af, at nettet bliver en afgørende platform for al kommunikation fremadrettet – især blandt yngre og nyuddannede. Udfordringen er så, at de ikke altid har den fornødne indflydelse. Der er stadig mange (typisk lidt ældre) kommunikationschefer, som ikke tager konsekvensen, og som fravælger at tage sociale medier alvorligt af forkerte grunde. Det bør jo ikke have betydning for kommunikationsstrategien, om chefen selv er på Facebook eller Twitter – og den manglende vilje til lige at sætte sig ordentligt ind i sociale medier, inden man afviser dem, tror jeg kan blive problematisk på sigt. Jeg så gerne en større uddelegering af ansvar for de her områder til de medarbejdere, som forstår nettet, og som selv bruger redskaberne.

 

Har du et godt råd til kommunikatører som vil arbejde med sociale medier?

 

Ja, bare gå i gang – og hvis du arbejder et sted, hvor det ikke er tilladt, eller du ikke kan komme igennem med dine forslag til projekter, så gør det enten i din fritid – eller skift job – og gør opmærksom på, at du finder det urimeligt, at en umoderne ledelse skal afholde dig fra at blive god til det som dit fag med sikkerhed får mere og mere brug for fremadrettet.

 

Hvad er den røde tråd i din karriere?

 

Jeg har været selvstændig i 10 år – så jeg tror, det er en rød tråd, at jeg arbejder bedst, når jeg selv bestemmer. Jeg havde besøg af min mands tante på 92 år her i sommerferien, og da jeg luftede ideen om, at man jo også kunne søge et job, kiggede hun meget bestemt på mig og sagde: ”Det tror jeg ikke, er noget for dig – du er jo vant til selv at bestemme!” Det synes jeg var ret godt gennemskuet.

 

Hvad er dit råd til Socialsquare i fremtiden?

 

Det tror jeg jeg vil afholde mig fra – jeg tror, de selv ved, hvad de skal. Det er som sagt dygtige folk.

 

Du skriver på Twitter, at du er glad, men vemodig. Hvad er du mest?

 

Jeg er mest glad, men jeg også meget spændt på, hvad fremtiden bringer.

 

 

Kforum ønsker Trine-Maria held og lykke som selvstændig. Og vi glæder os til bogen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job