Trends i tv
På bordel med public service

Skrevet af

Ida Brixtofte Nielsen

1 artikler

0 indlæg

Bordelbesøg og stand-up skal få danskerne til at reflektere over samfundet på den sjove måde. På årets tv-festival fremlagde kanalcheferne deres visioner for fremtidens tv. Seerne kan forvente mere skæg, mere hedonisme og mere skævhed. Specialkanalerne stormer frem. Det samme gør dog også on demand digital-tv, som vil presse de danske kanaler.
Tv trends
Suzanne Bjerrehuus og Karen Thisted i den kommende TV2-serie ’Mormors bordel’. Foto fra TV2's hjemmeside
 
Branchen samledes i sidste uge til den årlige tv-festival. Her fremlagde kanalcheferne, hvilke programmer vi kan glæde os til, og hvorfor netop disse kan trække seertallene op. Paradoksalt nok lød festivalens konklusion samtidig, at det ikke længere er content, der er king, men at det i stedet er digital distribution, der skal føre tv-stationerne sikkert ind i fremtiden.
 
Her præsenteres tre tendenser, der kendetegner den kommende programflade, samt den digitale trussel, der truer kanalernes fremtidige succes hos brugerne – indholdet til trods.
 
Tendens nr. 1: Ha ha ha
Som public service-kanal par excellence, er det DR’s opgave at underholde seerne, så de efterlades mere reflekterede. Det mener kanalchef for DR1, Lotte Lindegård, der fremhæver efterårets satsning som et modigt program, der kan bringe følelserne frem i seerne. For DR skal til at turde mere. DR skal være mere Georg Metz end X-factor.
 
Til efteråret følges forårets ’Gintberg på Kanten’ nemlig op af en anden sæson, hvor Jan Gintberg bevæbnet med bedste stand-up evner rejser Udkantsdanmark rundt, for at snakke med folk i Danmarks upopulære kringelkroge  og få dem til at grine. Med dem, men også lidt af dem.
 
Skægt bliver det også på TV2. TV handler om nærhed, lyder mantraet hos kanalchef Palle Strøm, der vil gøre TV2 til Danmarks største fællesskab. Til efteråret kan Danmark så være fælles om den lurvede del af samfundet, der hedder prostitution, når Suzanne Bjerrehuus og Karen Thisted i ’Mormors Bordel’ udfordrer hinandens – og egne – holdning til salg af sex. Programmet repræsenterer TV2’s vision for moderne public service. Den, hvor seeren føler sig underholdt og først senere opdager, at to tossede damer på bordeltur ikke udelukkende er gak og løjer.  For at bruge Palle Strøms egne ord, skal ’Mormors Bordel’ ramme andre end de 100 personer i Nansensgade, der læser Weekendavisen og har taget stilling.
 
Tendens nr. 2: Så er der druk
At være frivol er ikke længere noget, man mister annoncekroner på. Banen er derfor kridtet op for flere cult shakers og slibrige jacuzzi-moments. På TV3 kan seerne glæde sig til et nyt reality-show, der med høj production value kombinerer Paradise Hotel, Fear Factor og Sandhedens Time. I ’Fristet – hvor langt vil du gå?’ huses otte unge mennesker i en tyrkisk luksusvilla med udsigt til havet og en stor pose penge. Programmet er i samme stripped format som Paradise Hotel – dvs. med udsendelser i aftenslottet mandag til torsdag – men indholdet adskiller sig. For i ’Fristet’ bliver deltagerne konstant udsat for dilemmaer, der tvinger dem til at tage svære valg. Vil du for eksempel have 20.000 kroner mod at få tatoveret en skeløjet ged på røven?
 
Hvis det lyder svært, er der håb at hente på SBS. Her satser man også på reality-genren med det netop launchede ’Kongerne af Marielyst’. Et program som med programdirektør Peter Rosbergs ord er Paradise Hotel uden de indviklede regler, ingen alligevel fatter.
 
Walid aka. ’Knaldperlen’ er en af kongerne i Marielyst, SBS’ seneste reality-satsning. Her glædes han over Cult Shakers
 
Tendens nr. 3: Nichekanaler bliver endnu smallere
På TV2’s betalingskanaler, Charlie og Zulu, har man indset, at man skal satse på de smalle målgrupper, og det kommer der både ganske originale og mere bagstræberiske tiltag ud af. Programchef Maiken Wexø fortæller, at Charlie er for dem, der bor brunt og lever livet. Her skal den nye dramakomedieserie ’Carmen og Columbo’ med Dick Kaysø og Vicki Berlin opfylde kernemålgruppens behov for hyggeligt dansk kaffebordsdrama. Serien er lun, hyggelig, og lige ud af landevejen, og så har den kostet meget lidt at lave.
 
Zulu vil være størst på dansk skæv underholdning og lancerer snart det nye underholdningskoncept ’Argh – Det gjorde jeg bare ikk’’. Her hypnotiseres danskere og vågner intetanende op i et tv-studie uden at kunne huske noget. Se f.eks. en mand blive hypnotiseret til at tro, han er gravid med sekslinger.
 
 ’Argh – det gjorde jeg bare ikk’!’ er Zulus bud på efterårets lørdagsunderholdning
 
Tendens nr. 4: Digital distribution er king
Bordelvirksomhed og druk a la Sydsjælland. Det er, hvad nogle af kanalcheferne har planlagt for efteråret 2011. Men hvis tv-kanalerne vil have glade og loyale seere, skal de ikke bare tænke indhold, men også distribution. Det fortæller ekspert i digitale trends, Christiane Vejlø. Content is king er nemlig forældet.
 
Selvom intet medie nogensinde har erstattet et andet, kan man ikke længere sige tv uden også at sige internet, digitalt og on demand. Mens tv-redaktionerne arbejder på højtryk for at skabe nytænkende koncepter og gode ideer, vælger mange nettet, når de vil se yndlingsprogrammet. For hvorfor indpasse sig efter fjernsynets rigide slot-format, når nettets fleksible struktur og mange digitale udbydere giver mulighed for at se yndlingsserien hvor som helst og når som helst? Ekspertens budskab er klart: tv-stationerne skal droppe silotankegangen og begynde at tænke digitalt.
 
Potentialet er stort: I USA har de såkaldte cable cutters valgt at droppe tv-pakkerne, for i stedet udelukkende at se tv på nettet.  I Danmark er der mere tv end nogensinde, men der mangler en gedigen Netflix-lignende tjeneste, hvor man for et rimeligt beløb får ubegrænset adgang til tv og film. Det er ikke nok at kunne se udvalgte programmer i halvdårlig opløsning.
 
Heldigvis er der håb forude. Desværre for tv-selskaberne kommer det ikke fra dem. Det er i stedet teleselskaberne med TDC i front, der er i gang med at møve sig ind. Fordelen for teleselskaberne er, at de allerede har en betalingsrelation til brugeren, og det derfor virker logisk at udvide produktområdet med en digital tv-tjeneste. Spørgsmålet er så, om tv-stationerne også er villige til at sprede alt det gode indhold.
 
__
 
Tip
I Danmark er mulighederne for digitalt tv begrænsede. Se her, hvordan du giver dig ud for at være amerikaner og dermed skaffer dig adgang til de amerikanske udbydere af tv-serier og film.
 
---
 
Årets tv-priser
  • Seerprisen: 'Gintberg på kanten' - DR1
  • Årets Nyskabelse: 'Læsegruppen Sundholm' - DR2
  • Bedste Dokumentar: 'Armadillo', Fridthjof Film for TV2
  • Bedste Faktaserie: 'Operation X', Monday for TV2
  • Bedste Nyhedshistorie: 'Svindel i hjemmeplejen' - TV 2
  • Bedste Nyhedsevent/Livedækning: Anholdelse af Lors Dukaev - TV2 News
  • Bedste Aktualitetsprogram: 'Debatten' - DR2
  • Bedste Sportsprogram: 'VM-finale i herrehåndbold' - TV 2
  • Bedste Livsstilsprogram: 'Med kniven for struben', Strix Television for TV3
  • Bedste Børneprogram: 'Nørd: På eventyr i Papua' - DR1
  • Bedste Realityserie: 'BS og Basserne', Gong for TV 2
  • Bedste Tv-underholdning: 'Dagens Mand', Blu for TV 2
  • Bedste Tv-satire eller comedy: 'Rytteriet' - DR2
  • Bedste Tv-drama:  'Borgen' - DR1
  • Bedste Tv-event: 'Dansk Melodi Grand Prix 2011' - DR1
  • Bedste Kvindelige Tv-skuespiller: Sidse Babett Knudsen ('Borgen', DR1)
  • Bedste Mandlige Tv-skuespiller: Andreas Bo Pedersen ('Live fra Bremen', TV 2)
  • Bedste Kvindelige Tv-vært: Puk Elgaard ('Aftenshowet, DR1)
  • Bedste Mandlige Tv-vært:  Bubber ('Danmark ifølge Bubber', TV2)
  • Bedste Tv-trailer: 'Pumpet påske på Zulu', TV2 Zulu)
  • Bedste Foto: Lars Skree ('Armadillo', TV2)
  • Bedste Klip: Per K. Kirkegaard ('Armadillo', TV2)
  • Bedste Foto/Tv-drama og comedy: Eric Kress ('Den som dræber', TV 2)
  • Bedste Klip/Tv-drama og comedy: Lars Therkelsen ('Borgen', DR1)
  • Årets Værtstalent: Ane Cortzen ('TV!TV!TV!', DR2)
  • Årets Otto - hæderprisen i den danske tv-branchen: Mogens Vemmer, DRs B&U-chef gennem en årrække
 
 

Relaterede artikler

iPad-invasionen får dig tilbage i lænestolen - De har invaderet vores hjem og vores hjerner. De har opslugt vores børn og vores fritid. De lyser op i sofaen, i sengen ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

50 JOB

Kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Kursus

Gratis morgenseminar: Den gode kampagne

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Demand Generation Manager

Frist: 30. november

Praktikant

Frist: hurtigst muligt

Kommunikationskonsulent

Frist: 5. december
Se alle job Indryk job

Kursus

Gratis morgenseminar: Den gode kampagne

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.