Tre minutters opmærksomhed

Det gælder om straks at komme til sagen når man kommunikerer med sine aktionærer via internet. For i gennemsnit mister folk tålmodigheden efter tre minutter. Det viser en ny analyse baseret på 2,4 millioner hits på en række virksomheders investor relations sider.
af Preben Skovbjerg

Analysen er amerikansk. Men også her i landet må den læses som en kraftig advarsel mod den meget udbredte praksis at gemme vigtig information væk i de såkaldte pdf-filer, der skal hentes ned på ens egen pc, før de kan læses. For når folk kun bruger i gennemsnit tre minutter på stedet, kan det ikke nytte, at tiden spildes i venten på, at pdf-filen bliver downloaded og kan åbnes.

Det viser sig da også i undersøgelsen, der er lavet af det amerikanske firma OnlineProxy, at når folk har muligheden for at vælge mellem html-sider, der kan læses direkte på skærmen, og pdf, så vælger 94 procent alene at se på information, der er umiddelbart tilgængeligt – altså som html.
Moralen er, at man skal vide, hvad folk søger, og sikre, at netop disse informationer er let tilgængelige, fordi de kan læses direkte i browseren og har en fremtrædende placering.

Viden om, hvad brugerne søger, er let at skaffe, hvis informationen vel at mærke ligger som html på web-stedet. For så kan man med et simpelt statistik-værktøj få deltaljerede oplysninger om, hvem der har besøgt web-stedet, hvornår, hvilke sider, de har kigget på, hvor længe, og hvilke sider, de kom fra. Har man derimod lagt sine informationer i pdf-formatet er statistikken mere karrig med information. Alt, man kan få at vide er, at nogen har besøgt siden og forsøgt at downloade en fil.
I en tid, hvor alle arbejder med ’customer relations management’, siger det sig selv, at det ikke kan nytte at afskære sig fra vigtig viden om, hvad de besøgende på web-stedet kommer efter. Pdf-formatet er et glimrende supplement, fordi man kan lægge en nøjagtig kopi af f.eks. det trykte årsregnskab på nettet. Men pdf må aldrig blive en erstatning for information, der kan læses direkte i brugerens browser.

Hvad er det så, aktionærerne søger på nettet? Ja, ifølge den amerikanske undersøgelse er det først og fremmest ’financial highlights’ og ledelsens beretning fra årsrapporten. Under overskriften ’Investor Relation’ kan man på de fleste større danske virksomheders web-sted se disse informationer trukket frem, så de er umiddelbart tilgængelige.

Men også oplysningerne om ledelsens honorar-forhold er placeret højt på listen. I Danmark er det endnu ikke obligatorisk at offentliggøre disse oplysninger. Nørby-udvalget og Fondsbørsen anbefaler dog åbenhed om aktiebaseret incitamentsaflønning af ledelsen. Så det bliver sjovt at se, hvilken virksomhed, der først tager mod til sig og giver disse oplysninger en ligeså fremtrædende placering. Altså umiddelbart tilgængelige i html-format – ikke gemt væk i en 100 siders årsrapport i pdf-formatet.

Bragt i Børsen tirsdag den 30 april 2002

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job