Traditionelle regnskaber afspejler ikke virksomhedens sande værdi

I de seneste måneder er aktiekurserne styrtdykket selv i store og velrenommerede danske virksomheder. I flere tilfælde er det sket umiddelbart efter aflægning af årsregnskabet. Kursfaldene kan skyldes udsving i konjunkturerne, men forklaringen skal måske i lige så høj grad findes i selve årsregnskabets form, som ikke tager højde for den reelle værdi, herunder den viden og de medarbejderkompetencer, der findes i virksomheden. Rådet til virksomhederne er: Sats på de bløde værdier i regnskabet.

Selve den måde som traditionelle årsregnskaber er bygget op på kan i sig selv have været medvirkende til flere af den senere tids aktiekursfald i danske virksomheder. Grunden er, at det traditionelle årsregnskab udelukkende beskæftiger sig med de økonomiske aspekter i virksomheden. Hvad der derimod ikke tages højde for er de immaterielle værdier i virksomheden. Ifølge analytikere og investeringseksperter er det der skal til for at undgå kursfald på grund af mangelfuld eller direkte fejlagtig information i det traditionelle regnskab.

 

Der bør i højere grad også tages højde for mere bløde værdier som viden, rekrutteringsstrategier, personalepolitik og medarbejderkompetencer, som ikke afspejles i de mere traditionelle årsregnskaber, men som er værdier, der er med til at give et mere komplet billede af, hvor virksomheden står nu, samt i hvilken retning den vil bevæge sig fremover.

 

Afløseren er ikke klar, men…
Der er i tidens løb gjort utallige forsøg på at konstruere alternative måder at gøre et regnskab op på. Endnu kan man imidlertid ikke påstå, at der findes noget klart alternativ til det finansielle regnskab, men forårets aktiekursfald indikerer, at det er på høje tid at gøre forsøget. I dagbladet Børsen kunne man for nylig læse om revisionsfirmaet Ernst & Youngs samarbejde med kommunikationsbureauet Intellecta Kaunsel i deres fælles forsøg på at finde en afløser for det traditionelle årsregnskab. En afløser, der er bedre til at inddrage de bløde værdier og som derfor er bedre til at tilfredsstille alle virksomhedens interessenter.

 

I Ernst & Young har man erfaret, at det ikke bare er en regnskabsopgave, men snarere en ganske kompliceret kommunikationsopgave, man står overfor at skulle løse, hvis man ønsker at levere den grad af information, som aktiemarkedet kræver.

 

Årsregnskabet som kommunikationsredskab
En sådan måde at tænke regnskab på vil kræve et tættere samarbejde mellem virksomhedens regnskabsafdeling, kommunikationsafdeling og HR-afdeling, for at det kan lykkes på tilfredsstillende vis. For virksomheden vil gevinsten være, at regnskabet ikke bare bliver et afrapporteringsredskab, men i langt højere grad et redskab og en metode, der kan anvendes til udvikling af virksomhedens interne organisering.

 

Det drejer sig om i langt højere grad at tænke organisationskommunikation - intern som ekstern - i stedet for at holde fast i en snæver og forældet økonomisk tankegang. Virksomheden bør satse på åbenhed overfor virksomhedens interessenter. Åbenhed om medarbejdertilfredshed og kunderelationer hjælper omverdenen til at sætte de økonomiske resultater i perspektiv.

 

(Kilder: Erhvervsfremme Styrelsen og Børsen)

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også