Toplederbloggen som platform for kommunikativ ledelse

Skrevet af

Marie-Louise Valsted

3 artikler

0 indlæg

Formålet med denne kandidatafhandling er at udforske toplederbloggen som et nyt fænomen inden for ledelseskommunikation. Gennem et casestudie af en intern toplederblog i Alka undersøger og diskuterer vi muligheder og begrænsninger ved at bruge bloggen som platform for kommunikativ ledelse.
 
Der er skrevet meget om virksomhedsblogs – corporate blogging – men kun få har beskæftiget sig med at undersøge bloggens potentiale for intern ledelseskommunikation i praksis. Derfor præsenterer vi i denne cand.merc.(kom)-afhandling et casestudie af en intern toplederblog, der skrives af Alkas adm. direktør Jens Bærentsen.
Casestudiet viser, at toplederbloggen er en kommunikationsgenre under udformning, der udvikler sig gennem brug og dermed ikke er defineret en gang for alle. Toplederbloggen som genre trækker på genrerepertoirer i og uden for organisationen, og den er genstand for forhandling og forskelligartede fortolkninger organisationsmedlemmerne imellem. Toplederbloggen er ikke kun et svar på et eksisterende kommunikationsbehov. Brug af toplederbloggen producerer også nye tilbagevendende situationer og nye kommunikationsbehov, hvormed kommunikationspraksis mellem topleder og medarbejdere forandres.

På baggrund af casestudiet kan vi konkludere, at toplederbloggen kan bruges som platform for kommunikativ ledelse i form af en gensidig sensemaking og sensegiving-proces mellem toplederen og de medarbejdere, der deltager i samtalerne på bloggen. Vi kan dog også konkludere, at der er begrænsningerne forbundet hermed. Nogle medarbejdere oplever barrierer for at deltage på bloggen, og debatten har en tendens til hurtig konsensusdannelse, der ekskluderer kritiske stemmer og alternative bidrag, der kunne være værdifulde for organisationen. Desuden viser casestudiet, at det er sværere end som så at overvinde geografiske og hierarkiske skel i organisationen.
Teoretisk kombinerer vi Taylor & Van Everys teori om organisation som kommunikation med Yates & Orlikowskis strukturationsperspektiv på organisationskommunikationsgenrer samt Askehave & Nielsens idé om at genre og medie er uadskillelige begreber, især når det handler om webmedierede genrer. Ved at kombinere disse teoretiske perspektiver foreslår vi en ny analysemodel for organisationskommunikationsgenrer, som vi anvender i den konkrete genreanalyse af toplederbloggen i Alka.

Derudover udvikler vi begrebet kommunikativ ledelse defineret som en fortløbende proces af sensemaking og sensegiving, hvor lederen ved at tilbyde en række fortolkninger forsøger at skabe mening og påvirke den organisatoriske sensemaking-proces og dermed lede organisationen i en bestemt retning.

Christel Nygaard Engedal & Marie-Louise Valsted. Cand.merc.(kom) fra CBS
Kandidatafhandling: Toplederbloggen som platform for kommunikativ ledelse.



Læs specialet her

Relaterede artikler

Blog toplederen synlig - Topledere er for dårlige kommunikatører og mangler synlighed og troværdighed i medarbejdernes øjne. Det var en af pointe...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

61 JOB

Communication & Marketing Coordinator

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.