Tip en syvtakket stjerne

Kommunikationschefer følger deres CEO i tykt og tyndt. Men det er nu sjældent, de flytter med til næste job. Alligevel er Carlsbergs Anne-Marie Skov det bedste bud på en kommunikationschef i Mærsk. For x-Carlsberg chefen Smedegaard, der nu er topchef i Mærsk, har virkelig med Anne-Marie Skov ved siden fået kompenseret for sin traditionelle internationale fem-skridt-fra-livet tilgang til verden. Og nu har han meget offensivt vinklet sit kandidatur på en ny åbenhed på Esplanaden. Samme åbenhed, som Anne-Marie Skov praktiserede, da hun skabte Novos stakeholder-relation med Mads Øvlisen. Men der er andre gode bud. Så hvad tænker du? Deltag i afstemningen om, hvem der bliver den nye ordfører på Esplanaden.

At Anne-Marie Skov nok bliver den nye kommunikationschef, betyder to ting.

 

For det første måtte Jette Clausen gå. Åbenhed har aldrig været hendes job eller talent. Hun har med rettidig omhu i årtier holdt døren hermetisk lukket. Mandatet var at rette lidt i AP’s surrealistisk arrogante læserbreve i Ekstra Bladet og sprede tavshed. En strategi, som ikke har været uden fortjenester. En lukkethed og distance, som medførte, at Mærsk kunne komme ud af Muhammed-krisen med en kort og præcis pressemeddelelse. Mærsk blev nemlig slet ikke opfattet som en dansk virksomhed, fordi danskheden og islamofobien var forsvundet i al den tavshed. Tavsheden virker, når den bygger på et fundament af tillid. Nu er Mærsk i krise. Tilliden er væk. Den kan kun genskabes gennem en ny tillidsopbyggende åbenhed. Det betyder en ny kurs og en ny kommunikationschef.

 

For det andet må Anne-Marie Skov komme til. Smedegaards dagsorden kræver, at han finder en, der med troværdighed kan løfte opgaven. Det kan Anne-Marie Skov blandt andre. Ikke mindst fordi hendes vellykkede modernisering af Carlsberg minder om den kommende Mærsk-modernisering. Samme type virksomhed og samme stivstikkerkultur. En kommunikationschef kan være mange ting for mange forskellige topchefer. Det er en stilling, der kan strække sig fra strategisk sparring til frimærkeslikker. Hvordan rollen fyldes ud, afhænger af, hvilken rolle der skal spilles på hvilken scene. Topchefen må vælge scene og rolle, for ingen kommunikationschef kan spille alle roller samtidig. Nogle er stærke til presse, andre til intern forandringskommunikation. En del har efterhånden fået fokus løftet til den samlede branding, mens nogle har specialiseret sig i IR og andre igen i Public Affairs. Umiddelbart er det rollen som forandringsagent, Smedegaard signalerer, han har brug for i chefstolen. Hvad der dømmer de fleste andre end Anne-Marie Skov ude. Døm dog selv, der er mange kvalificerede bud. Alle dygtige kandidater, der med rettidig omhu kan bringe skibet på ret køl.

 

HUSK, DU KAN KUN STEMME PÅ EN KANDIDAT. STEM OG SE, HVAD ANDRE HAR STEMT

 

 

Anne-Marie Skov, Carlsberg

I 2004 blev Anne-Marie Skov kommunikationschef i Carlsberg. Hun skiftede fra en stilling som kommunikationschef iførst Novo Nordisk, siden Novozymes. Alle tre stillinger, hun har løftet second to none. Det er derfor ikke uden grund, at hun flere gange er blevet heltekåret som landets bedste kommunikationschef. Hendes adelsmærke er stakeholder interaktion og gør-det-du-siger-sig-det-du-gør-tilgangen. En opskrift, som i tæt parløb med Jens Bekker på pressesiden har båret frugt for Carlsberg. På kort tid fik hun og Bekker vendt Smedegaards image fra at ligne familieforbilledet Tage Andersen i Danske Bank til at være en moderne erhvervsmand, der ikke studser og hugger af på personlige spørgsmål.En tiltrængt åbenhed, som også Mærsk kunne trænge til. Der er næppe tvivl om, at Smedegaard savner sit kommunikationspar, lige så meget som Buhl Rasmussen har haft brug for det i S&N-opkøbet. Et savn, der kan åbne døren for et job på Esplanaden.

 

Steffen Heegaard, TopDanmark

Steffen Heegaard er kommunikations- og IR-direktør i TopDanmark. Haner danmarksmester i kontakten til danske og udenlandske aktieanalytikere og institutionelle investorer.I TopDanmark har han kørt parløb med Pram Rasmussen, hvad der næppe er uden betydning. Haner blevet kåretsom Danmarks bedste kommunikationschef af IFKA og er næsten konstant af BNY kåret som bedste investor relations chef. Så her har vi det investorrettede, arbejdsomme og driftssikre valg, der vil passe til det blå flag.

 

Steen Reeslev, Danske Bank

Steen Reeslev er uddannet journalist og har efter en Burson-periode været kommunikationschef så længe i Danske Bank,som nogen kan huske. Han kan både tie og tale oger endt somvicedirektør i koncernen, fordi han kan læse situation og direktion diskret. Reeslev har som en af de første forstået, at branding skal indtænkes i alt og overalt. Som ansvarlig for identitetsskiftet til Danske Bankog den vellykkede repositioneringen med 'Gør det du er bedst til' har han bevist sit værd. Reeslev er derfor et oplagt valg for storaktionæren i DB, når Maersk skal rebrandes. Skal Reeslev have nye udfordringer, er Mærsk den eneste virksomhed, der ville kunne rykke ham fra hans sikre sæde på Holmens Kanal. Spørgsmålet er, om Smedegaard ser rebranding-opgaven og dermed Reeslev som opgaven og manden.

 

Ole Daugbjerg, Danfoss

Ole Daugbjerg er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole. Siden 2000 Vice President Corporate Communications & Reputation Management i Danfoss A/S. Tidligere journalist på diverse nyhedsmedier, informationsmedarbejder og managing partner/kommunikationsrådgiver i ABC Public Relations A/S. Han er vant til at løfte, brande og bevæge sig i en international dansk B2B virksomhed. Det er en kvalifikation, få deler med ham. Spørgsmålet er, om B2B kvaliteten er afgørende.

 

Michael von Bülow, Danisco

Michael von Bülower vokset op med Alf Duch på Danisco. Duchs drøm om at tale aktien op med investorpleje og branding gjorde han til virkelighed. Som tak for hjælpen blev han underdirektør, hvad der er ganske godt gået af en tidligere aktiehandler. Tom Knutsen er siden kommet til, og Danisco er forvandlet fra nationalsnaps og sukker til en strømlinet storproducent af ingredienser.Maersk er uden tvivl en noget større butik, men som Heegaard vil han være en sikker mand såvel til de danske som de udenlandske investorer i Mærsk.

Kim Klastrup, Grundfos

Kim Klastrup er direktør for Corporate Branding i Grundfos. Ud over at købe konceptet ”Be, Think og Innovate” hos Kunde harKim Klastrup arbejdet med projekt og konceptudvikling på strategisk niveau med strategisk sans.Så han kan det hele fra branding til kommunikation og implementering. Tre ting, der bliver der brug for, hvis han skulle blive kommunikationsdirektør for Danmarks største virksomhed. På det personlige plan har sit jyske underspillede lune og sin direktørerfaring med sig. To ting, der er brug for i det stormvejr, Mærsk er ude i nu.

 

En unavngiven international kandidat

Ud over de nævnte danske kandidater vælger Smedegaard måske en international profil. En naturlig løsning for en virksomhed, som er mere international end dansk. Internationalt udsyn og erfaringer er noget, der uden tvivl kunne være nyttigt, og noget, få af de andre kandidater har for alvor. Spørgsmålet er blot, om en international kandidat kan spille spillet på dansk i den danske hovedstad. Næppe, eller hvad?

 

En unavngiven intern kandidat

Som mange andre mastodonter har Mærsk en tradition for at rekruttere internt. Jette Clausen var således en kommunikationschef, som var vokset op i Mærsk på godt og ondt. Det kunne også være tilfældet for hendes afløser. Kendskab til organisation er uden tvivl en styrke, alt andet lige. Hvad der taler imod dette, er, at den nye åbenhed som dagsorden peger på en ekstern kandidat, hvis åbenheden skal være troværdig.

 

Stem ved at klikke her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også