Mange virksomheder er endnu ikke blevet klar over, at de eftertragtede,
unge medarbejdere fra de små årgange tænker på meget mere end arbejdslivet.
For de unge har også privatlivet stor betydning, men det er stadig
tabubelagt at prioritere højlydt, når man står over for chefen.
Morgendagens unge akademiske medarbejdere gider ikke slæbe rundt
på en arbejdsuge på over 60 timer, men prioriterer i høj grad også
sit privatliv. Allerede i dag kan man konstatere, at der er sket
et skred i de unge medarbejderes opfattelse af livet på arbejdspladsen.
Hvor det tidligere nærmest var prestigefyldt at leve sit liv på
jobbet, er det i dag langt mere accepteret, at man giver udtryk
for, at der også skal være tid til at have et privat og socialt
liv uden for virksomheden.
I hvert fald er det blevet mere accepteret blandt de unge medarbejdere
selv. Når man står overfor chefen, er det i mange danske virksomheder
nemlig stadig tabubelagt at give udtryk for, at man også prioriterer
sit privatliv.
Virksomhedens paradoksale tilbud
Selv når medarbejderen vælger at benytte sig af tilbud, som virksomheden
selv åbenlyst tilbyder sine medarbejdere, og i et eller andet omfang
endda tilskynder dem til at benytte sig af, kan det for medarbejderen
medføre problemer. Mange virksomheder tilbyder sine medarbejdere
stillinger på halv tid, flekstid eller muligheden for at arbejde
hjemmefra, hvis medarbejderen på et eller andet tidspunkt i løbet
af sin ansættelse får behov for det.
Men når medarbejderen så benytter sig af et af disse tilbud, så
kan han/hun ikke nødvendigvis regne med at få lov til at beholde
det samme indhold i sit job. I praksis føler mange medarbejdere
i virksomheder, der tilbyder disse fleksible løsninger, sig kørt
ud på et sidespor efter at have sagt ja til tilbuddet.
Og så er muligheden for at tage orlov - for eksempel forældreorlov
- ikke engang blevet nævnt. Det virker paradoksalt, at virksomhederne
åbenbart ikke mener det alvorligt, når de giver deres medarbejdere
muligheden for eksempelvis at arbejde på halv tid eller hjemmefra
i en kortere eller længere periode, hvor det for medarbejderen er
nødvendigt af den ene eller den anden grund.
Det betaler sig
Men der hersker ikke megen tvivl om, at der vil komme større krav
fra fremtidens medarbejdere om fleksibilitet fra arbejdsgivernes
side. Og noget tyder på, at det godt kan betale sig - også for arbejdsgiveren.
Undersøgelser fra USA har tidligere vist, at ved at tilgodese medarbejdernes
privatliv, opnår virksomheden mere tilfredse medarbejdere, som bliver
i virksomheden i længere tid. I en tid med rift om de unge fra de
små årgange, er det bestemt et perspektiv, der for virksomheden
er værd at tage med i betragtning.
Kilder: DJØF-bladet nr. 11, 2001
Henrik Holt Larsen (red.): "Noget for Noget? - Rekruttering
og fastholdelse af unge højtuddannede", Berlingske Annoncecenter,
2001