Ti genveje til at miste PR-kunder

Den danske PR-branche boomer. At dømme efter væksten af omsætninger og antal af medarbejdere hos PR-bureauerne vælter det ind med nye kunder og nye opgaver. Det betyder ekstra arbejde til de i forvejen stressede PR-konsulenter. Men der er veje ud af travlheden. Her følger den store guide til at miste sine kunder på effektiv vis.

 

1. Skab forventninger, du ikke kan leve op til.

”Kan vi få en helside i Børsen? ”No problem”.

Nogle kunder har et urealistisk billede af, hvor interessant deres virksomhed eller produkt egentligt er. Og ved at støtte dem i vildfarelsen er du sikker på én ting: At resultaterne vil blive skuffende. Noten på side 18 i ErhvervsBladet vil ikke dulme deres bristede forventninger, og de vil snart være ude af klappen


2. Gå i flyverskjul

En konsulent, som ikke svarer på telefon eller mail, indgyder omtrent lige så meget tillid som en italiensk lokalpolitiker. En god bekendt fortalte om en oplevelse med et PR-bureau, som var to uger om at reagere på hans gentagne henvendelser om status på et konkret projekt. Han valgte til sidst at punge ud med 39 kroner til det grønne bud, der afleverede opsigelsen af samarbejdet.


3. Send solide ekstraregninger

”Vi brugte flere timer end forventet” er måske både den sande og forretningsmæssigt fornuftige forklaring på den store forskel mellem budgetestimat og slutfaktura. Men det er også den direkte vej til et dejligt betændt kundeforhold, hvor begge parter bruger tiden og kræfterne på alt andet end at arbejde for fælles succes. Som afskedssalut kan du jo muntre dig med at hive kunderne i retten, hvis de nægter at betale.


4. Nedprioriter kunden

Kunder skal ikke tro, de er noget. Særligt ikke de mindre af slagsen, som måske nok var dem, der skabte fundamentet for kontorets overlevelse, men som nu falmer i lyset af de fede kontrakter med højt profilerede superbrands, som I nu kan prale med. Udskyd møder med de små. Lad dem vente lidt ekstra. Og løs opgaverne med venstre hånd. Så er de snart færdige med at lægge beslag på din dyrebare tid.


5. Send kunderne uforberedte i armene på medierne

”Intet problem – du kan sagtens deltage i Kontant på tirsdag. Du kan jo stoffet”. Dårlige oplevelser med medierne falder med sikkerhed tilbage på PR-rådgiveren. Især hvis du har gjort dig umage med at nedtone eventuelle risici. Og du kan altid henvise til kundens egen uduelighed, når han forslået og indigneret vælger en anden legekammerat i PR-branchen.


6. Brænd al krudtet af på en gang

Har kunden en million, er det selvfølgelig om at bruge den, inden hun ombestemmer sig. Skab kortsigtede planer med så få konkrete målsætninger som muligt. Og glæd dig over den frigjorte tid, når den gensidige inspiration går fløjten. Der er jo andre kunder med nye millioner.


7. Spild ikke seniorernes kræfter

Sørg for, at kunden kun møder de bedste folk i salgsfasen. Og brug så de konkrete projekter som kravlegård for dine unge talenter. De skal jo også lære faget – det må kunderne lære at forstå.


8. Lyt endelig ikke til dine kunder

”Kunden har altid ret” er forbeholdt svage detaillister. Du er jo eksperten! Tøv derfor ikke med at ignorere informationer og input fra kunder, som tror, de ved, hvad som er bedst for dem. Og sæt gerne den menige kundekontakt godt og grundigt på plads i fuld offentlighed, når han på workshoppen formaster sig til at være uenig med dig. Brug ordet ”strategi” i flæng og hold en lang tale om, hvor meget erfaring du har med lige præcis deres problemstilling. Og nyd så freden, når de ikke orker at diskutere mere med dig og derfor kapper forbindelsen


9. Ignorer tidens tendenser

Det kan godt være, at blogs og brugergenererede medier er hot stuff. Men kunden skal selvfølgelig forstå, at det er dine personlige relationer til fire navngivne dagbladsjournalister, som gør forskellen. Spild derfor ikke tiden på at tænke nyt, men hold fast i dine dogmer og dine velskrevne pressemeddelelser. Så vil der hen ad vejen også være mere tid til at spise gode frokoster med dine journalistvenner.


10. Stil dig tilfreds

Hvad der virkede i går, virker vel også i dag. Giv kunderne den samme sang, som du gav dem sidste år. Gentag dine gamle travere, når du udtaler dig som ekspert i medierne. Og glæd dig så over dit nye forbedrede handicap, som er resultatet af din ekstra tid på golfbanen. For du har forhåbentlig allerede tjent nok til, at du helt kan slippe for at engagere dig i de besværlige PR-kunder…

 

Inspiration til ovenstående er hentet her: http://blog.guykawasaki.com/2007/05/the_top_ten_rea.html

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også