Ti fire A4 i kaffepausen?

I skurvogne og frokoststuer over hele landet skal snakken igen gå om arbejdsmarkedsforhold og velfærdspolitik. LO’s strategi er, at tusindvis af tillidsrepræsentanter skal fungere som opinionsledere på arbejdspladserne. Ugebrevet A4 står centralt i den ambitiøse netværksstrategi. Hvad er hemmeligheden bag succesen med A4? Nyt speciale fra RUC har prøvet at finde svaret.

Uge efter uge slubrer mange journalister Ugebrevet A4’s analyser i sig og spytter dem ud på forsiderne. Men det er ikke kun journalisterne, der er glade for ugebrevet – det er tillidsrepræsentanterne under LO også. Når ugebrevet dumper ind af brevsprækken hver mandag, læser 87 % af tillidsrepræsentanterne sig troligt igennem de tætskrevne sider – selvom de ikke har bedt om at modtage ugebrevet. Sådan et resultat kan de fleste reklamebureauer vist kun drømme om.

 

Kickstarter A4 en diskussion ?

Men ét er, at tillidsrepræsentanterne læser A4 og bliver bedre informerede. Noget andet er, om de også kan se sammenhængen mellem snakken på arbejdspladsen og artikler om globalisering, fusioner og fagbevægelsens fremtid. Det kan kun de færreste af tillidsrepræsentanterne. Selvom de er glade for ugebrevet og læser det uge efter uge, bruger kun ganske få en artikel fra A4 til at kickstarte en diskussion om globalisering henover kaffen.

 

Nye netværk

Snakken om arbejdsmarkedsforhold er forsvundet fra arbejdspladserne, og stadigt flere af LO’s medlemmer stemmer borgerligt. Men LO’s håb er, at genskabe debatkulturen på landets arbejdspladser. I stedet for at snakke om Robinson og Krøniken skal smede, slagteriarbejdere og sygeplejere igen begynde at diskutere arbejdsmarkedsforhold og velfærdspolitik over frokostbordet.

 

Netværk i netværkssamfundet

I netværkssamfundet er alle potentielt forbundet med alle. Ny teknologi har betydet, at vi kan indgå i mange flere netværk end tidligere med folk, man ellers aldrig ville have mødt. Lige meget om vi brænder for blomsterbinding eller branding, kan vi nu finde folk på den anden side af jorden med samme interesse.

På trods af de nye muligheder er de gamle netværk stadig vigtige. For eksempel betyder en dygtig kollegas holdninger til en bjælkekonstruktion mere for en tømrer, end hvad han læser i et fagblad. Kollegaen fungerer altså som opinionsleder, og der er mange lignende situationer på danske arbejdspladser. Som også LO også har erkendt, åbner det for et væld af muligheder for netværkskommunikation på arbejdspladserne. Tillidsrepræsentanten står i centrum, men det ønskede resultat udebliver. Det er simpelthen for svært at oversætte spændende analyser til spændende samtaler.

 

Mere end formidling

Hvis ikke sammenhængen mellem det nære og det fjerne står lysende klar, er de fleste ligeglade. Og hvis ikke vi kan få at vide, hvad globalisering eller en reform af fagbevægelsen betyder for dagligdagen og vores arbejde, så mister de fleste af os interessen. I stedet opsøger vi nogle af alle de andre netværk, vi kan deltage i.

Derfor skal A4 – og andre kommunikatører – ikke kun formidle analyser af samfundsudviklingen. Uden at gå på kompromis med det faglige niveau skal man også forklare, hvad det betyder for smeden, slagteriarbejderen eller sygeplejeren.

 

Konkrete eksempler, læserinddragelse og faktabokse med eksempler fra danske arbejdspladser er nogle af de virkemidler, A4 skal supplere deres analyser med. Det vil gøre analyserne mere tilgængelige og gøre det lettere for tillidsrepræsentanterne at stimulere en samtalekultur om arbejdsmarkedsforhold og velfærdspolitik.

 

Hvis du vil vide mere om netværkskommunikation på arbejdspladserne eller vil læse vores bud på, hvad A4 skal gøre for at hjælpe tillidsrepræsentanterne med at oversætte deres artikler til frokoststuebrug, kan du downloade vores speciale:

 

 Netværkskommunikation i kaffepausen her

 

Morten Gade er uddannet cand.comm i virksomhedsstudier og kommunikation, og Sofie Desmareth Riemann er uddannet cand.comm i dansk og kommunikation, begge fra Roskilde Universitetscenter. Kontakt: mail@mortengade.dk , desmareth@hotmail.com

 

Relaterede artikler

Mandag Morgen røde medløber - Fagbevægelsens nye mediesatsning - Nyt fagligt Ugebrevet vedtaget på LO's repræsentantskabsmøde, og det er planen, at det skal på banen i løbet af foråret ...
Nyt LO-udspil: Mandag Morgen i kedeldragt - I slutningen af marts lancerer LO et nyt dybdeborende ugebrev som modtræk til fagbevægelsens problemer med at få offentl...
Socialakrobatisk ugebrev - I mandags kom LO’s nye ugebrev med det umiddelbart kryptiske navn A4 på gaden. A4 leder tankerne i retning af en firedob...
Der er ikke meget at grine af for LO - Kommunikation er blevet vigtigt i vores samfund, for organisationer, for ledelse osv. Men det er nu engang ikke alt. Mon...
Ti fire A4 - LO lancerede for et år siden sit nye ugebrev A4. Ugebrevet har i løbet af sit unge liv sat et bemærkelsesværdigt aftryk ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

44 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: 11. august

Praktikant

Frist: 17. august

kommunikationsmedarbejder

Frist: 21. august
Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.