theyearofgreta.com
Klimakampen har nået til internettet

Vores internetforbrug er en større CO2-synder, end vi vil anerkende. Derfor er klimakampen også nødt til at blive digital. Billede: Getty Images/kforum.

Skrevet af
Theyearofgreta.com er et website, der er udviklet af et designstudie som en hyldest til Greta Thunberg, men paradoksalt nok er hjemmesiden langt fra bæredygtig.
The Year of Greta er visuelt og featuremæssigt imponerende og lavet af det anerkendte designstudie Superhero Cheesecake. Det er en hyldest til Greta Thunberg og er lavet som et kreativt projekt, hvor de digitale ideudviklere promoverer og fremviser deres iderigdom og færdigheder inden for digitale teknologier. Sitets ydre budskab er en fortælling om Greta Thunberg og hendes budskab om, at kloden brænder, og der skal handles her og nu for at stoppe klimaændringerne. Indadtil er den faktiske afsender et designstudie, der gerne vil vise, hvad de kan. 
 

Sites, der loader langsomt, sviner typisk 

Sitet i sig selv er ikke tænkt bæredygtigt, og det er et paradoks i forhold til sitets budskab. Og her mener jeg, at sitet ikke er bæredygtigt i en miljømæssig sammenhæng. Der udledes CO2 hver gang, vi klikker os ind på et site. Og des mere vi skal loade for at få adgang til et site, des mere CO2 udledes der. Der er godt nok kun tale om et par gram CO2, der udledes pr. besøg. Men hvis et site har mange besøgende, kan det blive aktuelt at tænke over, hvor meget der skal loades ned fra en server, når en bruger besøger et site, og om det er nødvendigt. I 2019 stod internettet alene for 3,7 % af den samlede CO2-udledning globalt, og i 2040 regner man med, at det tal er oppe på 14 %.  
 
Med et site som The Year of Greta, der giver den alt for meget gas på de forkerte parametre, og derfor udleder meget mere CO2, end der behøves, bliver det et paradoks i forhold til sidens budskab, der hylder en frontperson, som har taget sin egen livsstil til ekstremer for at mindske sit CO2-aftryk. Det er svært at se bort fra, når man først ser det.
 
Plotter man The Year of Greta, ind i en app, der tæller CO2-udledning (jeg har brugt websitecarbon.com), så fremgår det, at sitet er mere beskidt end 93 % af de sites, der er blevet testet. Det kan enhver gå ind at teste, men det er også tydeligt at se på sitet, at det ikke er bæredygtigt designet.
 

Designerne bag websitet ved, at det er tungt

Sitet har sin egen specialdesignet ”file loader”, der skal gøre ventetiden på, at sitet bliver hentet ind, mindre pinefuld. Designerne bag sitet er derfor klar over, at sitet er tungt. Sitets indhold og fortælling er fortalt gennem 24 videoer og en 3D-animation. Havde man i stedet valgt animeret grafik og stillestående fotos til at fortælle samme historie, ville der udledes markant mindre CO2. 
 
Når et anerkendt designstudie i 2020 vælger at udvikle et site som The Year of Greta, så får de fremvist en masse om, hvad de kan, men de får også fortalt, at de endnu ikke evner at stille sig kritisk over for teknologierne, de bruger, i en bæredygtig websammenhæng.
 
 

The Year of Greta, I kan gøre det meget bedre for miljøet

Et site kan redesignes, så det tænkes ind i bæredygtige principper og mindsker sit CO2-aftryk, uden at det går på kompromis med innovative features og opsigtsvækkende grafik. Det demonstrerer siden lowww.directory, som er en samling af websites, der er redesignet ud fra bæredygtige principper. De sites, der præsenteres her, er både visuelle og featuremæssigt interessante. Og et budskab som The Year of Greta, både det ydre og det faktiske, kan præsenteres gennem et lignende site. 
 
Den bæredygtige praksis har sine begrænsninger i nogle genrer og brancher. Det er organicbasics.com et eksempel på. Afsenderen, Organic Basics, er et modebrand, der har bæredygtighed som salgsargument. De har udviklet et site, hvor de har taget den bæredygtige praksis til det ekstreme og erstattet deres produktfotos med simple vektorillustrationer for at mindske CO2-aftrykket. Og det bliver på kanten til det frustrerende at købe tøj på deres low impact webshop. Derfor har de en anden udgave af deres webshop, der følger genrens konventioner og har fotos af produkterne.   
 
Det er i den grad opløftende at se Organic Basics eksperimentere med konventionen og genren i forhold til at teste, hvor meget de kan gøre deres virksomhedspraksis bæredygtig, og jeg tænker, de har høstet anerkendelse og fået promoveret sig som en sand bæredygtig virksomhed gennem deres low impact site. 
 

Dansk bæredygtigt brand udleder unødigt CO2 

Brandet By Signe, som ellers brander sig som bæredygtigt tænkende, har eksempelvis alt for store billeder på sit site, bysigne.com. Det er helt unødvendigt, og virksomheden kan nemt mindske sit CO2-aftryk ved at konvertere billederne til et mere rimeligt og, efter min mening, korrekt format. Det er et eksempel på, at et ukritisk syn på sitets bæredygtige sammenhæng har resulteret i, at der bliver udledt CO2 helt unødigt. Når man først har set det, er det svært at ignorere, at det taler imod deres løfte om at være bæredygtige.
 
 

Så, The Year of Greta, det kan blive langt grønnere…

De websites, vi selv producerer eller bestiller andre til at designe for os, er netop et af de steder, hvor vi rent faktisk kan gøre noget. Her er vi i højere grad herre over vores eget indhold og design. I modsætning til de sociale medier, der dikterer format og medie. Her er det f.eks. lige nu helt umuligt at undgå video, hvis man vil være synlig. Og video er ikke et bæredygtigt medie. Det kan godt være, at det virker som en ligegyldig ting at redesigne vores websites, så de passer ind i en bæredygtig sammenhæng, men det er her, vi kan gøre noget, og derfor bør vi have en holdning til det.
 
Det vil blive mere efterspurgt, at webdesignere og -udviklere skal kunne vurdere og udvikle et website kritisk i en bæredygtig webpraksis. Vi er alle blevet mere bevidste om klimaændringerne, og vi vil som forbrugere gerne tage mere ansvarsfulde valg. Hvor man tidligere tænkte, at den CO2-neutrale tankegang er svaret, er der kommet nye retninger, der tænker i regenerative baner, hvor man sikrer, at miljøet genopbygger sig selv. Det peger på et større fokus på bæredygtighed og derfor også et felt, vi som webdesignere, -udviklere og -afsendere i højere grad skal tage stilling til, når vi udvikler websites og andet indhold, der skal fylde og tilgås på nettet og kommunikere i sin helhed.  
 

Hvis du gerne vil have et mere bæredygtigt internet, så er der nogle tiltag, du kan gøre:

 
1.     Vælg ”green hosting”. Skift over til en webudbyder, der kører på grøn energi. Det er nok det nemmeste og mest effektfulde tiltag, du kan gøre, og det kræver ikke indsigt i teknologi og design, hvilket de næste tiltag gør. 
 
2.     Skru ned for tyngden. På de websites, vi selv producerer, kan vi se kritisk på brug af video, billeder, typografier, farver mm. 
 
a.      Erstat video med et medie, der fylder mindre. Video kan i nogle tilfælde erstattes af animeret grafik, der eksporteres som en         LottieFile. LottieFile er en ny webstandard, der pga. dens markant mindre størrelse vil være en bæredygtig erstatning af video. 
b.     Drop GIF-animationer. GIFs er små populære animationer, typisk i et meme-format. De fylder langt mere, end de behøver. Kan du ikke undvære den form for indhold, så brug AVIF-formatet, som komprimerer bedre.  
c.     Brug én variabel font. Herved kan du opnå et flot tekstlayout med varierende snit ved brug af kun én fontfil. 
d.     Komprimér dine billeder. Vælger du et billedformat som WebP, opnår du en markant mindre filstørrelse på dine billeder. Dertil er der tricks, f.eks. at sløre baggrunden og dæmpe farverne i dine billeder, hvilke også har betydning for et billedes filstørrelse.  
e.     Brug mørke farver. Du kan undersøge, om dit brand kan holde til, at du ændrer farverne i designet. Der er nemlig forskel på, hvor meget energi der bruges på at fremstille en farve på en skærm. Mørke farver bruger mindre energi end lyse farver.   
 
3.    Ryd op i din kode. Vær kritisk over for den kode, du bruger, og fravælg i nogle tilfælde at bruge ”advertising scripts”, kodebiblioteker og ”frameworks”, da vi herigennem tvinger brugeren til at loade mere kode, end de behøver.  
 
4.     Tænk minimalistisk, og hav brugeren i centrum. Giv brugeren det, de kommer efter på dit site, nemt og effektivt, og få dem hurtigt ud igen. 
 
5.      Hvis du som virksomhed gerne vil tænke bæredygtigt på de sociale medier, kan du presse de sociale medier til at gøre det muligt at uploade indhold i form af LottieFiles. Som det er lige nu, kan vi ikke uploade indhold på SoMe i det format. 
 
 
Læs mere her:
 

Relaterede artikler

Nikolaj Bøgh: Dronningen gør op med klimaabsolutisme - Dronningens tilforladelige udtalelser om klimaet lærer os mange ting om både hende og klimadebatten. Nu er der en voksen...
Jeg er Greta - Dokumentaren I am Greta føjer ikke for alvor nye lag til klimaaktivisten Greta Thunberg, og slet ikke til klimadebatten....
Guiden til den gode klimatale - Hvis vi vil have politisk handling på klimafronten, er der ingen tid at spare. Vi må bruge vores stemme for at blive hør...
Bla-bla-bla afsløret - For to dage siden kom endnu en nedslående og alarmerende FN-rapport om det globale klima. De nyeste FN-beregninger viser...
Korrekt kommunikation. Tidens vigtigste trend. - Knap et par tusind k-folk fra hele Europa har besvaret årets store k-undersøgelse. European Communication Monitor 2022 e...
Danload dit Dan-it-yourself-energisparekit - Du, jeg, Dan og Danmark skal spare på energien nu. For tiden kræver sparsommelighed her og nu. Med Kforums eksklusive ...
En fed hjemmeside behøver ikke video - Mange virksomheder har ikke fokus på hjemmesiden, når de kigger på bæredygtighed, men det burde de fremover. Det mener l...
Ballademagere – nu uden ballade - Klimabevægelsen Extinction Rebellion har opbygget et højt kendskab gennem blokader af bil- og flytrafik. Nu vil de dropp...
Guide til bæredygtigt webdesign - I 2019 stod internettet alene for 3,7 pct. af den samlede CO2-udledning globalt, og i 2040 regner man med, at det tal er...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

33 JOB

Engagementschef

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.