The HP Way - The true story

Skrevet af

Redaktionen Kforum

918 artikler

57 indlæg

Hvad er hemmeligheden bag The HP way? Hvad er den sande historie bag dette firma. I denne artikel fokuseres der på værdibaseret ledelse illustreret ved casen Hewlett-Packard. Der argumenteres for, at værdibaseret ledelse er en ledelsesform, der i særlig grad er relevant for forandringsintensive og vidensbaserede virksomheder, idet den værdibaserede ledelsesform giver mulighed for at håndtere den daglige personaleledelse betydeligt anderledes end ved ledelsesmæssig kontrol og intervention.

Det argumenteres, at de to væsentligste elementer i værdibaseret ledelse er kommunikation af virksomhedens værdier til medarbejderne, hvorved der skabes rammer for medarbejderne ageren, samt fastsættelse og kommunikation af mål på både organisatorisk og individuelt niveau, hvorved tydelig retning angives for medarbejderne. Derudover illustreres organisatoriske fortællinger som et væsentligt element ved kommunikation og forankring af værdier og mål fra ledelsen til medarbejderne. Artiklen er skrevet med udgangspunkt i Søren Rask Nymarks Ph.D. Afhandlingen ’Organizational storytelling: Creating enduring values in a high-tech company’. Artiklen har tidligere været trykt i Ledelse i Dag.

Læs Søren Rask Nymarks artikel om The HP Way i pdf her

Læs Søren Rask Nymarks Ph.D afhandling om storytelling i pdf her

Søren R. Nymark afhandling er ligeledes udgivet på Forlaget Ankerhus


Søren R. Nymark er i dag chef for organisationsudviklingsgruppen i Danske Bank koncernen og har tidligere været seniorkonsulent ved KPMG Consulting, hvor han primært har beskæftiget sig med organisations- og lederudvikling, strategiprocesser og erhvervsanalyse.

Søren R. Nymark er uddannet cand.merc. i strategi og ledelse fra Handelshøjskolen i Århus i 1996 i kombination med uddannelser inden for International Business ved Harvard University i 1994 og Singapore Institute of Management i 1995 samt Ph.D. i organisation og ledelse fra Aalborg Universitet i 1999.

Endvidere Søren R. Nymark er forfatter og medforfatter til en række bøger og artikler inden for fagdisciplinen ledelse, organisation og strategi og været tilknyttet University of Cambridge som gæsteforsker og underviser.


Relaterede artikler

Sæt historie på værdierne - Vore poliske ledere står overfor kommende valg til kommunerne, amterne og Folketinget. De politikere, der forstår at bru...
Storytelling – en analyse af et modebegreb - Efter at have været fortrængt for en tid, hvor det rationelle, det konkrete og det målbare har domineret, er kunsten at ...
Fortællinger formidler virksomheders værdier - Nogle mener, at det er en del af menneskets natur at fortælle historier. Forståelsen for dette synspunkt vinder i disse ...
Storytelling i ledelse, markedsføring og reklame - Indtil for fire år siden var jeg - som så mange andre overbevist om, at nøglen til forståelse af markedspladsens drivkræ...
Company Branding and Company Storytelling - Corporate branding is the keyword in today’s marketing- and communication world. As many other concepts branding also ...
Lad fortællingen lede - En god ven, der er forsker i USA, har i de sidste 8 år arbejdet på at få en computer til at handle og agere som et menne...
Ind til værdierne – og hurtigt ud igen - Flere virksomheder bruger mange kræfter på at finde ind til deres kerneværdier med det mål at skabe en strategi og en le...
Storytelling i organisationer - Der har i de seneste år været en stigende opmærksomhed omkring begrebet storytelling især inden-for fagområderne ledels...
Speciale: A Never Ending Story - Hvorfor virker storytelling som markedsføring? Alle råber Dream Society og storytelling. Er hemmeligheden markedsføring ...
Storytellingens ulidelige lethed - Storytelling bør ikke handle om iscenesættelse af et fiktivt univers befolket af eventyrsmølfer. Hvis man ønsker at kon...
Corporate Storytelling i praksis - Der er fokus på corporate storytelling i Danmark – det at arbejde med historier i virksomheder. Storytelling kan i virks...
Historiens magt: Amarasinha om historiefortælling - Historiefortælling i Organisationer er den første håndbog om historiefortælling som ledelses- og udviklingsværktøj på da...
Moses og managementmode i Aarhus - Kan Bibelens historie om Moses redde virksomheder i krise? Er storytelling bare endnu en managementdille, og er anekdote...
Når filosofi støder sammen med økonomi - Ole Fogh Kirkebys nyeste bog ”Det nye lederskab” handler om mødet mellem filosofi og lederskab. Bogen hævder at den nye ...
EGERN A/S - Sidst i maj udkom en længe ventet bog om egern, skrevet af den internationalt fremtrædende storyteller Stephen Denning. ...
Haves: skæbne - ønskes: fortælling - Jane Flarup har skrevet en bog om hende selv, om Steve Denning og om storytelling. Det er der kommet en fortælling ud af...
Storytelling – en analyse af et modebegreb - Efter at have været fortrængt for en tid, hvor det rationelle, det konkrete og det målbare har domineret, er kunsten at ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Job

Seniorkonsulent

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 23. februar

Pressekonsulenter

Frist: 23. februar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.