Televisionskapitalisme

Digital televisionskapitalisme og interaktiv public service
af Ida Thuesen

På trods af erfaringerne fra nettet har tv-selskaberne langt større fokus på økonomi og teknik end på indhold, når der diskuteres interaktivt digitalt tv.

 

Det seneste års op- men især nedture for diverse dotcom virksomheder har vist os, at den enorme fokusering på teknik og økonomi har fatale konsekvenser. Vi ved alle nu at nettet ikke er noget i sig selv, indhold er alt. Og de virksomhedere der ikke forstår det lever en kummerlig og sluttelig ingen tilværelse på nettet. Så blev vi så kloge, og dotcom-konceptet går forhåbentlig en lysere fremtid i møde.

 

Men det lader ikke til at erfaringen fra nettet når meget længere end til mediet isoleret. På et seminar om interaktivt, digital tv i sidste uge var det tydeligt, at økonomien og teknikken igen er i højsæde, bare på et nyt medie, nemlig fjernsynsskærmen. En række oplægsholdere fra både nationale og internationale tv-selskaber forholdt sig først og fremmest til spørgsmålet om, hvordan vi skal tjene penge på at lade folk være interaktive foran husalteret. Og økonomidiskussionen hoppede direkte over i vilde diskussioner om terresteriel- eller sattelitbaseret forbindelse….Diskussionens vildskab havde den ekstra feature at slaget primært stod imellem de private og offentlige tv-stationer.

 

Tilbage sad undertegnede forundret: Hvordan kan det være, at de store hoveder der sidder på direktions- og markedsføringsposter og repræsenterer den nyeste nye medieverden stadig ikke har indset, at der overhovedet ikke bliver tale om trafik og eksponering af selv de mest raffinerede interaktive commercials sålænge ingen gider forholde sig til hvilket indhold der tilbydes seerne? TV-seeren og internetbrugeren har nemlig det til fælles, at de er aktive og selektive og ikke passive og uengagerede, som man troede under den forgangne kulturpessimisme. Og som hærdede interaktive brugere af nettet stilles der om muligt endnu større krav til de nye interaktive medier: Vi falder ikke længere om af betagelse, bare fordi vi kan få curseren til at aktivere et billede på skærmen. Nu skal billedet og bevægelsen fortælle os noget, vi gerne vil vide.

 

Heldigvis viste det sig på nævnte seminar, at vores stærke public service stationer DR og TV2 stadig har modtageren i fokus med det sigte for øje at oplyse og underholde. Og begge stationer ser det digitale og interaktive tv, som en glimrende mulighed for også at debattere. Hurra for at den ny økonomi endnu ikke har fået bugt med vores public service. Og held og lykke til Gyngemosen og Kvægtorvet. Vi glæder os til at være interaktive sammen med jer.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også