Teenagerpiger + Tv = GirlPower

Skrevet af

Gitte Vaaben Andersen

2 artikler

0 indlæg

Didda Gry Larsen

1 artikler

0 indlæg

Mia Karlshøj-Nielsen
Projektleder

1 artikler

0 indlæg

Det er en udbredt opfattelse, at tv-serier er passiv underholdning, der taler til laveste fællesnævner. Denne antagelse gør sig også gældende, når det handler om teenagepigers omfangsrige TV-kiggeri. Netop fordi serierne opleves som spild af tid, er den eksisterende viden om, hvordan pigerne bruger serier ikke særlig nuanceret. Det er specialets påstand, at TV-serier hverken skal ses som positive eller negative mediepåvirkninger, men derimod som ressourcer i 13-15 årige pigers skabelse af identitet. Kforum bringer her et speciale om emnet.

Identitets-shopping
Omdrejningspunktet for specialet er 13-15 årige pigers brug af den amerikanske TV-serie ”Sex and the City”. Serien handler om fire veninder fra New York, der tilsyneladende får deres liv til at gå med cocktailparty’s, søndagsbrunch og seksuelle udskejelser med mere eller mindre tilfældige fyre. Seriens fokusering på problematikker, der tilhører voksenlivet, herunder sex, har fået forældre og andre moralske vogtere til at reagere på seriens urealistiske bud på moderne kvinders liv.

Mange teenagepiger ser Sex and the City netop fordi den behandler seksuelle temaer, der for en 14-årig, som står på tærsklen til det seksuelle univers, er særdeles spændende. Der er dog mange andre perspektiver i serien, der er relevante at gribe fat i. Sex and the City tilbyder sit unge nysgerrige publikum en række bud på, hvordan de kan håndtere deres forestående voksenliv. De spejler sig i seriens figurer og går på identitets-shopping blandt de forskellige kvindetyper og deres egenskaber. Dermed bliver tv-serierne en ressource, fordi pigerne lærer, hvordan de skal begå sig nu og i fremtiden. De forholder sig kritisk til, hvordan de vil være og ikke vil være, og serien danner dermed grundlag for refleksion.

Moderne og traditionel – hjælp til at være kvinde
Den seneste debat omkring unge piger fokuserer på deres frustration over at skulle leve op til meget modsatrettede krav i samfundet om både at være traditionelt kvindelige og moderne udfordrende. Med andre ord spændingen mellem den søde pige, der gør hvad forældrene forventer og klarer sig godt i skolen og den selvstændige, initiativrige og frække kvinde, der kan få hvad hun vil. Det interessante ved Sex and the City er, at den ikke viser en sort-hvid skelnen mellem den moderne og den traditionelle kvinde, men derimod, hvordan man som kvinde kan være begge dele på en gang og med succes.

Konklusionen i specialet viser, at Sex and the City kan bidrage positivt til teenagepigers håndtering af dobbeltheden. Pigerne bruger bl.a. serien i deres diskussioner af drømmen om det store prinsessebryllup, hvor de på den ene side fortaber sig i samtaler om længden på brudekjolen, mens de i samme åndedrag er inde på de problematiske aspekter ved at binde sig til én mand. Eller i deres mere private diskussioner om, hvorvidt alle kvinder har ret til en dildo – en diskussion de afrunder ved hjælp af humor, for at tage afstand til det seriøse emne, præcis på samme måde som det foregår i Sex and the City.

Teori og metode
Specialets empiri består af en række interviewforløb med to forskellige venindegrupper fra København. Den metodiske tilgang er eksperimenterende og indeholder bl.a. chat- og sms-interview. Teoretisk gør specialet op med effektforskningen ved at tage udgangspunkt i et kulturteoretisk perspektiv, hvor receptionens kontekst, bl.a. venindekulturen, indtænkes som det væsentligste vilkår for, hvordan tv-serien modtages.

”Not for Sjov – et speciale om piger, identitet og tv-serier” er skrevet af Gitte Vaaben Andersen, Didda Gry Larsen og Mia Karlshøj-Nielsen ved Kommunikation på Roskilde Universitetscenter. Forfatterne kan kontaktes på e-mail: miss.mia@wanadoo.dk


Det samlede speciale kan downloades her.




Relaterede artikler

Radikal TV-kanal eksperimenterer med e-demokrati - Det Radikale Venstre tager internettets meget omtalte demokratiske kvaliteter op i et forsøg på at komme ...
Seeren skal i centrum - Tv-branchen tænker alt for reaktionært og traditionelt, når det gælder interaktivt tv, mener Tina Werborg. Hun...
Her går det godt – send flere penge - Skal dansk TV-dramatik bøde for ekstra støtte til dansk film? Det kan let blive resultatet, når de to danske public-serv...
Over alle grænser - Så sluttede ”Robinson – det endelige opgør”. Men hvorfra stammer tidens voldsomme behov for at vise sig halvnøgen, sulte...
Når tv spasser med det private - For kort tid siden begyndte en ny omgang Big Brother, nu med kendte deltagere... ph.d.-stipendiat Stefan Kjerkegaard fra...
Det selskabelige samfund - Hvordan ændrer medierne os? Hvilke nye omgangsformer, tænkemåder, sociale strukturer etc. vil der opstå i kølvandet på d...
Seriesuccesser - - Segmenttænkning i folkets tjeneste
Hurra for danske tv-serier. Rejseholdsfeberen er netop raset ud på DR. TV2 sen...
Nikolaj og Julie – skilsmisser forklaret for børn - Nu har vi sagt farvel til tv-serien Nikolaj og Julie. Serien har fået mange drøje hug med på vejen. Hvorfor fulgte 1,5 m...
SATC the movie - Vi er mange, der har savnet smagen af Cosmopolitans og synet af Sarah Jessica Parker i Manolo-stiletter på vej gennem Ne...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

87 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.