Tankerne bag det nye design

Skrevet af

Redaktionen Kforum

928 artikler

57 indlæg

Forandringen er kommet til Kforum. Ikke for forandringens skyld, men fordi forandringen var en nødvendighed for de ambitioner, som vi har for Kforum. Her gennemgår vi de fem hovedprincipper for designproces og -produkt
Princip 1: Redesign frem for realign
Der er to måder at forandre sites på. At re-designe eller at re-aligne. Forandring giver altid ballade, men der er ingen tvivl om, at redesign giver mere ballade end at realigne. Når vi alligevel har valgt at redesigne, så er det ikke, fordi vi er vilde med ballade, men fordi vi har vurderet, at med de ambitioner, vi har for Kforum,  så krævede det, at vi tænkte en række ting helt anderledes. Derfor har vi genopbygget platformen både teknisk og konceptmæssigt, så den er blevet stærkere og mere fleksibel, så vi kan komme videre med de ting, som vi gerne vil. Derfor er det nye Kforum ikke bare det, du ser nu, men også det, som kommer til næste år.
 
Princip 2: De sidste 5 % med sammen med brugerne
På Kforum har vi altid haft den ambition og det princip, at vi gerne vil involvere vores læsere og deltagere i dele af forandringen. Frem for at bringe en forandring helt i hus, så er udgangspunktet, at vi tager brugerne er med til de sidste 5 %, når vi gennemgår forandringer. Sådan har det faktisk været, siden vi startede som fagcommunity tilbage i 1999. Og sådan håber vi også, det kan være fremover.

De brugere, der har fulgt med i debatten den seneste uge vil vide, at selv om princippet kan være nok så fornuftigt, så var det ikke verdens bedste lancering. De 5 % var lidt mere end 5 %, og der var for mange ting, der ikke helt virkede godt nok. Derfor har vi arbejdet nat og dag den seneste uge og har fået bugt med de større problemer. Det betyder ikke, at vi er i hus, men at de 5 % nu er 5 %, og at vi glæder os til mere feedback og løbende tilpasser.

Princip 3: Aggregeret indhold og feeds
En af de helt store forandringer er begyndt med, at vi samler indhold i feeds frem for at lade hver indholdstype have sin egen boks. Det er en meget markant forandring fra det gamle design, hvor vi i høj grad gjorde brug af de indholdsspecifikke bokse. Det kan virke voldsomt og anderledes, og det er det måske også.

Vurderingen er, at det kommer til at give bedre og hurtigere overblik, selv om det kræver noget tilvænning, når man er vant til det gamle design. Og vi kommer fremadrettet til at indføre nye indholdstyper og havde også brug for ekstra fleksibilitet og en mere generisk platform at kunne bygge videre på. De to vigtigste feeds er:
  • K-Indeks, som viser indhold med længere holdbarhed. Det er især artikler, pips, specialer og blogindlæg skrevet til Kforum. Vi arbejder med den metafor, at K-Indekset er klippen. Det, der ikke flytter sig så nemt.
  • K-Strøm, som viser alt det andet. Her er metaforen, at det er alt det, der strømmer igennem. Det er blandt andet statusbeskeder, kommentarer, links, linkbeskrivelser og brugeroprettelser.

Princip 4: Et mere integreret forum
I det gamle design havde vi i mange år bygget på og rettet til, og konkret betød det, at vi var endt med to meget adskilte områder, K-classic, som var magasindelen, og K-profiler, som var der, hvor brugerne kunne netværke, blogge m.v. Integrationen mellem de to universer var relativt begrænset både designmæssigt, interaktionsmæssigt og teknisk. Eksempelvis indeholdt forsiden slet ikke indhold fra profiluniverset, selv om en meget stor del af aktiviteten på sitet foregik her. Det har vi ændret med det nye design, hvor brugerskabt indhold har fået en meget større vægtning på forsiden, og hvor vi har integreret indhold fra magasindelen og netværksdelen i langt højere grad i de forskellige feeds.

Princip 5: Nu også med mikroblogging
Vi har længe drøftet, om, og i givet fald hvornår, vi skulle indføre mikroblogging på Kforum. Fordelene er åbenlyse. Det gør det meget nemmere at deltage og kan være med til at styrke det faglige fællesskab. Ulempen er, at der er en risiko for, at det netop fjerner fokus fra det faglige til alt muligt andet. Vi har vurderet, at fordelene vinder klart, men har til gengæld undladt at integrere op imod fx Facebook og Twitter, så Kforum statusbeskeder primært kommer til at tage udgangspunkt i det K-faglige og ikke alt det, folk også laver. Det giver færre statusbeskeder, men større relevans for de øvrige brugere. Vi har dog ikke lavet regler for, hvad statusbeskeder skal indholde og hvad de ikke skal indeholde. Dermed ikke sagt, at det aldrig kan komme på tale, men at det er noget, der kommer til at ske i dialog med læserne.


Relaterede artikler

Twitter er Facebook på speed - Mikroblogging-værktøjet Twitter er vokset med 1000 % det seneste år og får lige nu et par millioner nye brugere hver mån...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

46 JOB

Digital Marketing & SoMe Specialist

Se alle job Indryk job

Kursus

Få værktøjer til bedre forandringskommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Digital chef

Frist: 5. august

Kommunikationskonsulent

Frist: 15. august

Digital Kommunikation

Frist: 11. august
Se alle job Indryk job

Kursus

Storytelling og videoproduktion

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.